Användare tillbringar mer tid på TikTok än på Youtube

publicerad 8 september 2021
- av Sofie Persson

TikTok-användare med Android tillbringar mer tid på video-appen än vad användare på Youtube gör. Åtminstone i USA och Storbritannien, visar en ny undersökning.

Kinesiska video-appen TikTok blir alltmer populär. Enligt en undersökning från app-analysföretaget App Annie tillbringar användare i USA och Storbritannien nu mer tid på TikTok än Youtube. Det skriver Trusted Reviews.

Youtube har dock 2 miljarder användare i månaden, till skillnad från TikTok med sina 700 miljoner. Skillnaden är att TikTok-användare tillbringar mer tid på appen än vad Youtube-användare gör.

Däremot gäller detta bara användare av Android, och Googleägda Youtube leder ännu sammantager över TikTok.

Youtube leder fortfarande över TikTok i total tid, även i Storbritannien, säger analytikern Jamie MacEwan från Ender Analytics, till BBC.

Han menar att trots att TikTok spenderat mycket pengar på att locka in användare innebär det inte att dessa nödvändigtvis dröjer sig kvar där, jämfört med andra sociala medier, men att det är just det de ändå gör.

Nu vet vi att TikTok i USA och Storbritannien har överträffat Youtube och även närmar sig Facebook. Det är ett stort godkännande.

Undersökningen visar också att appar som har live-stream, som TikTok, drar in mycket pengar. Appar som har live-stream som en ”framstående egenskap” står för tre fjärdedelar av pengarna som konsumenterna spenderat på de populäraste 25 sociala medie-apparna under första halvan av 2021.

Tiktok (Douyin på kinesiska) är en app som används till sociala medier för skapande och delning av videor och livesändningar. Den skapades i september 2016 och är en av de snabbast växande apparna med stora användargrupper i flera länder.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!