Amazon spelar in sina kunder

publicerad 12 april 2019

Sju tidigare anställda på Amazon avslöjar nu att företaget har som rutin att spela och analysera ljudklipp från miljontals Alexa-kunder och dela med sig av inspelningarna i interna chattrum.

Enligt Bloomberg News har Amazon anställda som arbetar heltid med att gå igenom kundernas privata inspelningar och på ett nio timmar långt arbetsskift kan uppemot 1000 ljudklipp hinna analyseras.

Inspelningarna diskuteras enligt visselblåsarna också flitigt på företagets interna chattrum och det kan handla om alltifrån gråtande barn till sexöverfall och intima situationer. Det hela sker heller inte anonymt då enheter som Echo är kopplade till kundernas förnamn.

Amazon har själva sagt att en extremt liten del av alla inspelningar gås igenom av anställda, och detta för att träna upp Alexas språkförmåga och förbättra kundupplevelsen.

Vi har strikta tekniska och operativa skyddsåtgärder och har en nolltolerans mot missbruk av vårt system. Våra anställda har inte direkt tillgång till information som kan identifiera personen eller kontot som en del av arbetsflödet”, skriver Amazons presstalesperson i ett skriftligt uttalande.

Amazon är inte ensamma om att lyssna av sina kunders inspelningar, så gör även Google och Apple, fast i de fallen ska analyserna ske anonymt och ingen information ska kunna kopplas till kunden.

Kritiker menar nu att konsumenter av liknande produkter måste bli mer medvetna om att det sitter levande människor bakom tekniken som kan ta del av vad du gör och säger.

– Du tänker inte nödvändigtvis på att en annan levande människa lyssnar på vad du säger till din smarta högtalare i ditt privata hem, konstaterar Florian Schaub, professor vid Michigans universitet som har forskat om integritetsfrågor kring just smarta högtalare.

Han säger vidare till Bloomberg att människor kommit att tro att de här maskinerna magiskt lär sig av sig själva och inte reflekterar över att det hela involverar en manuell process.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!