AI utmanar världseliten i dataspelsracing

publicerad 20 mars 2022
- av Isac Boman

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Sony AI har utvecklat en artificiell intelligens vid namn “GT Sophy” som fick till uppgift att lära sig spela dataspelet Gran Turismo. Slutresultatet blev att Sophy slog några av världens bästa Gran Turismo-spelare i tävling.

Tidigare har olika AI-system slagit världens bästa spelare i brädspel som schack och GO. Sedan utvecklades en AI som kan köra fort. Nu har en grupp forskare vid Sony AI tagit sina experiment till en ny nivå – en AI som kan lära sig förändringar och förutsättningar under spelets gång. Dataspelsracing involverar nämligen mycket mer än att bara köra fort. Förutom att ha kontroll över fordonet krävs även förståelse av taktik, strategi, planering och konsekvenstänkande, säger några av forskarna ur utvecklingsteamet.

Sophy klarade av att ta sig runt första banan efter några timmars övning.  Två dagar senare var Sophy bättre än 95 procent av alla Gran Turismo- spelare i världen. Efter tio dagars träning uppnådde Sophy övermänskliga resultat. Men Sophy har alltjämt svagheter. Tills vidare vill Sophy alltid köra om en motståndare så fort som möjligt istället för att invänta bästa strategiska tillfälle, oftast då motståndaren saktar ner och sänker farten inför en kurva. Utvecklingen av systemet har dock bidragit till att mänskliga spelare lärt sig av Sophy bland annat ifråga om kurvtagning.

Framstegen inom forskning kring AI, parallellt med framsteg inom tekniken för självkörande bilar, innebär att det numera bedöms vara en tidsfråga innan AI-förare kan ses på riktiga tävlingsbanor i den fysiska världen.