E-tjänst minskar tryck på 114 14

publicerad 24 januari 2018

Nu finns en ny e-tjänst för giltighetskontroll av pass och nationellt id-kort på polisens hemsida. Det gör att banker och kreditinstitut slipper ringa polisen för att kontrollera giltigheten på id-handlingar och detta minskar trycket på polisens växel.

Banker och kreditinstitut har krav på att kontrollera kundens identitet och gör därför kontroll av ifall en id-handling är spärrad eller inte vid större transaktioner. Hittills har de varit tvungna att ringa polisens växel för att kontrollera de handlingar som polisen utfärdar.

Färre samtal till polisen
Det handlar om stora mängder samtal, förra året kom cirka 186 000 sådana samtal in till polisen. Men nu kommer den nya e-tjänsten att avlasta polisens växel.

– Detta är ett sätt att frigöra resurser i polisens växel och kontaktcenter. I och med det hoppas vi kunna svara alla de medborgare som ringer oss snabbare och på så sätt ge bättre service, säger Malin Lindström, verksamhetsutvecklare e-tjänster, till polisen.se.

Mindre väntan på banken
Med e-tjänsten för id-kontroll får frågeställaren svar direkt och den går att använda dygnet runt. Tidigare har bankkunden fått stå och vänta under kontrollen, så att tjänsten kommer att leda till kortare väntetid även för bankbesökarna.

– Tjugotvå banker och kreditinstitut har testat tjänsten under två månader. I dag är det de som är de främsta användarna, men även apotek, spelbolag och privatpersoner kan höra till de framtida användarna, säger Malin Lindström.

 

Källa: polisen.se

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!