Bonnierjournalister på “källkritikbyrå” pekar ut NyD som ”ryskfinansierad”

Desinformationen i medierna

publicerad 15 mars 2023
- av Redaktionen
Redaktionen på "Källkritikbyrån".

För sex år sedan tog Nya Dagbladet in ett antal marginella annonser från ett bildelsföretag i Tyskland, vars ägare Bonniertidningen DN misstänkliggjort eftersom man menar att de ska vara av ukrainsk och rysk etnisk bakgrund.

Nu används återigen de långsökta kopplingarna av “Källkritikbyrån” som drivs av före detta Bonnierjournalister – för att misstänkliggöra konkurrenten NyD som “ryskfinansierad”.

“Källkritikbyråns” uppmärksammande av Nya Dagbladet tycks ha börjat med att Stockholms socialdemokratiska regionråd, Talla Alkurdi, på Facebook deklarerade att hon inte hade något intresse av att delta på eller ta till sig av information som presenterades på Läkaruppropets konferens ”Covid Strategies”. Konferensen arrangerades den 21-22 februari i år där forskare och läkare från nio länder deltog.

Alkurdi hänvisade i sammanhanget till att hon minsann ”inte deltar på konferenser med ryskfinansierade antivaxxare” – två epitet som under senare år återkommande använts pejorativt i demoniserande syften.

Läkaruppropets organisatör reagerade starkt på regionrådets anklagelser och kontaktade det granskande företaget “Källkritikbyrån” på Twitter för att höra om det låg någonting i regionrådets påståenden om konferensens kopplingar till ”ryskfinansierade antivaxxers”.

“Källkritikbyrån” ställer sig på fullt allvar bakom Alkurdis påståenden – och klargör att det är Folkets Radios Per Shapiro som åsyftas. Shapiro har skrivit flera debattartiklar för Nya Dagbladet, konstaterar man. Man hävdar vidare att Bonnierkoncernens flaggskepp DN har ”avslöjat” att Nya Dagbladet ”finansieras av ryska affärsmän”.

DN:s artikel om den ”ryska finansieringen” av Nya Dagbladet, som “Källkritikbyrån” hänvisar till, publicerades 2017 och fokuserar på ett “avslöjande” om att en av Nya Dagbladets dåvarande annonsörer, Bildelar-Online, ägs av ”en grupp personer med rötter i Ukraina och Ryssland” och som inbringat 12 000 kronor till tidningen.

Någon koppling till ryska staten eller någon annan inflytelserik rysk aktör görs överhuvudtaget inte av artikelskribenten Mattias Carlsson – som istället fokuserar på att flera av firmatecknarna ”tidigare haft ryskklingande namn” men bytt till mer tyskklingande diton.

Extremsajternas pengar kopplas till ryska och ukrainska affärsmän”, dundrar man på i sin rubrik. I ingressen skriver man att ”spåren leder till en och samma adress i Berlin” och att de rysk-ukrainska affärsmännen gömmer sig ”bakom fasaden”.

Man insinuerar också att en av affärsmännen ”pekats ut” som delaktig i it-bedrägerier – men lyckas trots de stora resurser man lägger på reportaget inte påvisa att bildelsfirman ägnar sig åt några konstigheter. Snarare tycks syftet med artikeln vara att misstänkliggöra ägarna för deras etniska bakgrund – samt misstänkliggöra Nya Dagbladet eftersom tidningen tog emot annonspengar från ett företag vars ägare hade rysk etnisk bakgrund – eller åtminstone ett ryskklingande namn.

– Att till att börja med insinuera att en debattskribent skulle sko sig på en vid tillfället fem år gammal annonsbetalning på 12 000 kronor till tidningen behöver knappast kommenteras. Att vidare insinuera att denna försäljning sedan skulle kunna kopplas till den ryska staten och Kreml endast för att någon som ägt en bildelsfirma i Tyskland tidigare haft slaviskt klingande efternamn blir så löjeväckande att det blir direkt pinsamt. Innebörden av ordet “källkritik” har man knappast ens berört i det här fantasifulla konspiratoriska röran från Bonniermedierna, kommenterar Nya Dagbladets ansvarige utgivare Markus Andersson.

“Källkritikbyrån” framställer sig trots denna typ av långsökta resonemang som en seriös “faktagranskare”. Företagets verksamhet drivs av Åsa Larsson, Linnéa Jonjons och Jack Werner som samtliga har bakgrund inom bland annat Bonnierkoncernen. Man anlitas också flitigt av bland annat Facebook och Instagram för att utvärdera innehåll på plattformarna.

Det kan också nämnas att Per Shapiro skrev på Nya Dagbladet första gången under 2021 – alltså fyra år efter annonskampanjen från bildelsföretaget. Hittills har han personligen inte fått en krona i ersättning.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!