Nya varningar för magmediciner

publicerad 31 augusti 2013

Flera experter varnar för biverkningarna med de så kallade PPI-preparaten som tas mot magbesvär. I värsta fall kan det leda till dödsfall, skriver Aftonbladet.

Foto: Flickr/“Boots McKenzie“/CC BY-NC-ND 2.0
Foto: Flickr/“Boots McKenzie“/CC BY-NC-ND 2.0

I en rapport som publicerats i Läkartidningen varnar en expertgrupp för att det finns stora risker med protonpumpshämmare, PPI. Lunginflammation, tarminfektioner och frakturer i höfter och kotor är de vanligaste biverkningarna.

– De som tar PPI har större risk för de här biverkningarna visar epidemiologiska studier. Mycket talar för att det beror på PPI, säger Sigurd Vitols, professor i klinisk farmakologi på Karolinska institutet och en av experterna bakom rapporten, till Aftonbladet.

PPI orsakar tusen dödsfall
Cirka en halv miljon svenskar brukar PPI-preparaten mot magbesvär, enligt Aftonbladet. Enligt tidningen sker 33 000 amerikanska dödsfall årligen på grund av PPI. Enligt Sigurd Vitols innebär det att det är tusen dödsfall om året i lunginflammation, bara i Sverige genom PPI-preparaten.

Ett annat problem med preparaten mot magbesvär är den överförskrivning som sker idag. Enligt Aftonbladet ökade förskrivningen av PPI-preparaten, i Stockholm läns landsting, bland äldre med hela 40 procent mellan 2006 och 2009.

”Har förstört mitt liv”
En av de som drabbas svårt av PPI-preparaten är 80-åriga Björn Lindman. I åtta år har han fått medicinerna mot sura uppstötningar, men sedan två år tillbaks har han drabbats av kraftiga biverkningar som förstört hans liv.

– Jag är sängliggande och kan inte ta mig upp. Tidigare var jag frisk som en nötkärna, säger han till Aftonbladet.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.