Google slår papperstidningarnas vinst

Sökjätten drar in mer pengar på annonser än vad all amerikansk pappersmedia gör tillsammans. Detta enligt statistikföretaget Statista.

publicerad 10 januari 2013
Google har nu gått om papperstidningarnas annonsintäkter enligt en ny beräkning. Grafik: Statista

Google tjänar främst pengar genom annonser. Bland annat genom de drygt 1,3 miljoner nya Androidenheter som aktiveras varje dag (smarta telefoner baserade på Googles operativsystem). Exakt hur mycket pengar Google får in genom reklam tydliggörs genom en ny undersökning från tyska statistikföretaget Statista.

Den stora sökjätten drar in mer pengar på annonser än vad all amerikansk pappersmedia gör tillsammans. De första två kvartalen 2012 uppgick Googles annonsintäkter till 20,8 miljarder dollar medan alla papperstidningar och tidskrifter i USA bara drog in 19,2 miljarder dollar på annonser.

Undersökningen är skev på så vis att Google har global närvaro medan undersökningen bara tar hänsyn till amerikansk pappersmedia. Det är ändå talande siffror som pekar på en trend: vi får allt oftare vår information via Internet och äldre medier i form av papperstidningar behöver kämpa för att anpassa sig till den nya tiden.


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.