Förslag: Höj bensinpriset till 42 kronor

Koldioxidskatten borde höjas med hela 900 procent. Den åsikten förfäktar Konjunkturinstitutet (KI) som anser att bensinpriset måste chockhöjas för att Sverige ska nå regeringens uppsatta miljömål.

publicerad 10 december 2013

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


11 280 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Regeringen har som vision att en användningen av fossila bränslen i Sverige ska minskas med 80 procent till år 2030. Enligt Dagens Nyheter anser Konjunkturinstitutet att det krävs mycket starka ekonomiska styrmedel om visionen ska förverkligas.

Ett förslag som Konjunkturinstitutet presenterar i en ny rapport är att höja skatten på koldioxid med 900 procent. Det skulle leda till att literpriset för bensinen hamnar på 42 kronor. Det klimatmål som sätts upp är unikt och ligger 20 år före alla andra EU-länder.

 Vi vill berätta vad som krävs för att regeringens vision om en fossil­oberoende fordonsflotta ska kunna uppnås. Det rör sig om drastiska åtgärder som medför stora ekonomiska kostnader och som kan vara svåra genomföra, säger KI:s forskningschef Eva Samakovlis till DN.

Genom de så kallade “ekonomiska styrmedlen” som bland annat innefattar en chockhöjning av bensinpriset – vilket man tror leder till en minskad biltrafik – hoppas Konjunkturinstitutet kunna förverkliga regerings miljövision, som är radikalare än övriga EU när det gäller utsläppen av växthusgaser.

Majoriteten av bensinpriset utgörs av olika skatter. Klicka på bilden för att förstora. Faksimil: Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet
Majoriteten av bensinpriset utgörs av olika skatter. Klicka på bilden för att förstora. Faksimil: SPBI.se

I dagsläget uppgår koldioxidskatten på bensin, inklusive momsen på denna skatt, till cirka 3 kronor per liter, skriver DN.

Utfasningen av fossila bränslen motiveras med påstådda klimatförändringar och att koldioxiden värmer upp jorden och bidrar till den globala uppvärmningen. Enligt Konjunkturinstitutet bör man därför skatta de som är beroende av att ha ett fordon som drivs av till exempel bensin.

Nästa måndag, den 16 december, ska den av regeringen tillsatta utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta vara klar med sitt betänkande, skriver DN.

 

 

Läs även:
Bensinpriset höjs ytterligare
Nu höjs priset på bensinen och dieseln

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!