Annons:

Amazons fysiska butiker: allt om företagets kommande planer

Uppdaterad februari 9, 2022, Publicerad januari 31, 2022

Den amerikanska jätten Amazon är idag världens största detaljhandelsföretag på Internet. Under senare tid har Amazon beslutat att komplettera sin online-handel genom att expandera etableringen av fysiska butiker i USA och internationellt. Nedan kikar vi närmare på Amazons redan öppnade butiker och diskuterar handelsjättens kommande planer för framtiden rörande fysiska butiker.

Fysiska Amazon butiker växer

Även om Amazon främst förknippas med online-handel så har handelsjätten ett växande nätverk av fysiska butiker som under det andra kvartalet 2021 noterade en ökning i försäljningen med elva procent. De fysiska butikerna erbjuder därmed fler möjligheter för investerare att köpa Amazon-aktier, som redan tidigare tillhörde de mest eftertraktade aktierna på marknaden. Amazons fysiska butiker har hitintills fokuserat på försäljning av böcker och livsmedel.

Amazon Books

Annons:

Amazon öppnade sin första fysiska butik i november 2015 när den första bokbutiken, Amazon Books, slog upp dörrarna i hemstaden Seattle. Sedan dess har Amazon Books expanderat till 24 fysiska bokbutiker runt om i USA. Konceptet bygger på att en fysisk bokbutik erbjuder ett omsorgsfullt utvalt sortiment med 5000 böcker som alla fått minst fyra stjärnor i betyg på deras elektroniska webbsida. De populära fysiska bokbutikerna kompletterar Amazons online-försäljning genom att erbjuda upplevelser för bokälskare som inte kan fås på nätet.

Whole Foods Market, Amazon Go & Amazon Fresh

Amazon driver idag drygt 500 livsmedelsaffärer, Whole Foods Market, i USA, Kanada och Storbritannien. Konceptet bygger på att butikerna skall vara lättillgängliga och erbjuda livsmedel med naturliga ingredienser. Handelsjätten driver också cirka 30 obemannade och helautomatiserade livsmedelsbutiker, Amazon Go, i USA och i London. Sortimentet är mer begränsat men kunderna slipper stå i tidskrävande köer och kan betala snabbt och effektivt vid en obemannad kassa. Amazon Fresh är en hemlevereringstjänst av livsmedel som erbjuds i USA och internationella storstäder som bland andra London, Berlin, Rom och Tokyo.

Amazon planerar fysiska varuhus inklusive modebutik i Kalifornien 2022

Handelsjätten planerar att öppna fysiska klädbutiker genom lanseringen av det nya konceptet Amazon Style. De fysiska butikerna liknas vid mindre versioner av etablerade varuhus som Nordström och Bloomingdales. Om allt går enligt planerna förväntas Amazons första modebutik öppna i Los Angeles i Kalifornien under 2022. Planerna är att Amazon Style skall erbjuda kläder till både män och kvinnor samt skor och tillbehör. Modebutikerna förväntas erbjuda hundratals internationellt starka varumärken som La Perla, Oscar de la Renta och Altuzarra. Vid sidan av kläder förväntas Amazons mindre varuhus även att erbjuda diverse elektronik och heminredning med stort fokus på sitt redan existerande utbud på nätet.

Amazon har utvecklat en unik applikation som hjälper kunderna att snabbt välja rätt klädstorlek och färg. Valda kläder som inte finns i den fysiska butikens lager kommer att kunna levereras genom Amazons effektiva distributionskanaler till butiken inom ett par minuter. Amazon Style-konceptet förväntas revolutionera modebranschen genom att erbjuda kunder ett brett kvalitetssortiment, tidseffektiva lösningar och konkurrenskraftiga priser. Applikationen kommer även att erbjuda förslag på andra potentiellt intressanta kläder baserat på kundens unika inköpshistoria.

Neil Saunders som är verkställande direktör för analysföretaget GlobalData förutspår att Amazons nya klädkoncept kommer att  potentiellt på allvar kunna utmana traditionella klädbutiker genom sin fysiska närvaro i shoppingcentra och sitt unika koncept. Saunders betraktar Amazon Style som en integrerad komponent i handelsjättens kontinuerliga experiment att successivt bredda sin kundbas genom att utöka sitt sortiment av produkterbjudanden. Det återstår att se huruvida Amazon Style på sikt kommer att expandera nationellt inom USA och eventuellt även internationellt. Det finns potential för synergier från online-handeln som på sikt kan etablera Amazons fysiska varuhuskoncept som ett integrerat one-stop shop med konkurrenskraftiga priser och ett stort sortiment likt dess handelssajter.

Fysiska Amazon butiker i Europa

Europa och i synnerhet Tyskland tillhör Amazons största och viktigaste internationella marknad utanför USA. Tyskarna är köpstarka konsumenter och Amazon överväger starkt att öppna fysiska butiker i Tyskland enligt liknande modell som på den amerikanska hemmamarknaden. Den amerikanska handelsjätten kommer att potentiellt kunna samarbeta med etablerade leveransföretag som DHL och Hermes. Marknadsexperter förutspår att det är endast en fråga om rätt "timing" innan Amazons fysiska butiker på den tyska marknaden förverkligas.

I oktober 2020 etablerades Amazon officiellt på den svenska marknaden med den svenskspråkiga handelssajten amazon.se. Svenska kunder är flitiga online-konsumenter och Amazon ser en potential att på sikt även öppna en eller flera fysiska butiker på den svenska marknaden, om det finns en tillräckligt stor efterfrågan på detta fysiska handelskoncept. Trots sin begränsade storlek så anses Sverige vara en viktig marknad beroende på att svenskar är köpstarka och tekniskt sofistikerade konsumenter, vilket passar som handen i handsken för Amazons stora teknikdrivna fokus.

Sammanfattning

Amazons imperium av fysiska butiker omfattar sedan tidigare Amazon Books med 24 bokbutiker och livsmedelsbutikkoncepten Whole Foods Market, obemannade matbutiker Amazon Go samt matleveranstjänsten Amazon Fresh. Under 2022 förväntas Amazon expandera med fysiska varuhus och öppna en stor modebutik i Los Angeles. Amazons ökade fokus på Europa förväntas också resultera i etableringen av fysiska butiker i Tyskland och potentiellt andra europeiska marknader som Sverige.

Annons:

Meta tjänar miljarder på bluffannonser

Publicerad Idag 10:20 – av Redaktionen

Interna dokument från Meta visar att företaget förra året räknade med att tio procent av sina intäkter – 16 miljarder dollar – skulle komma från bluffannonser. Istället för att stoppa misstänkta bedragare tar techjätten ofta bara ut högre priser för annonserna.

Dokumenten, som granskats av Reuters, avslöjar att Meta under minst tre år misslyckats med att stoppa en lavin av annonser som utsatt Facebook-, Instagram- och WhatsApp-användare för bedrägliga investeringsprogram, illegala nätkasinon och försäljning av förbjudna medicinska produkter.

Mycket av bedrägeriet kommer från marknadsförare som flaggas av Metas interna varningssystem. Men företaget förbjuder bara annonsörer om sannolikheten för bedrägeri är minst 95 procent. Är osäkerheten större tar Meta istället ut högre annonspriser som "straffavgift" – tanken är att avskräcka misstänkta annonsörer.

I Storbritannien fann en tillsynsmyndighet att Metas produkter var inblandade i 54 procent av alla betalningsrelaterade bedrägeriförluster under 2023. I USA utreder värdepappersmyndigheten SEC Meta för bedrägliga finansannonser.

Annons:

Böter mindre än intäkterna

Meta räknar med böter på upp till en miljard dollar, enligt ett internt dokument. Men dessa skulle vara mycket mindre än intäkterna från bluffannonserna. Var sjätte månad tjänar företaget 3,5 miljarder dollar bara från de annonser som "utgör högre juridisk risk".

Enligt dokumenten beslutade företagets ledning att bara agera som svar på förestående tillsynsåtgärder – inte frivilligt.

Efter ett möte med vd Mark Zuckerberg i oktober 2024 bestämde Meta att gradvis minska andelen intäkter från bedrägerier från 10,1 procent 2024 till 5,8 procent 2027.

Metas talesman Andy Stone säger att dokumenten "presenterar en selektiv bild som förvränger Metas förhållningssätt till bedrägerier". Uppskattningen om 10,1 procent var "grov och alltför inkluderande" och inkluderade "många" legitima annonser, säger han utan att ge en uppdaterad siffra.

Under de senaste 18 månaderna har vi minskat användarrapporter om bedrägliga annonser globalt med 58 procent, säger Stone enligt Reuters.

Rädsla lamslår EU:s ekonomi – investeringar på nioårslägsta

Förstörelsen av den europeiska ekonomin

Publicerad november 4, 2025 – av Isac Boman
Europas sparkvot ligger på 15,4 procent – mer än tre gånger så hög som i USA – men pengarna investeras inte.

Rädsla genomsyrar den europeiska ekonomin och driver både politiska beslut och ekonomisk stagnation. Utländska investeringar har sjunkit till lägsta nivån på nio år samtidigt som konsumenter och företag fryser till i osäkerhet, visar en analys.

EU:s tillväxt är "skrämmande långsam", efterfrågan "förfärligt svag" och utländska investeringar befinner sig på en "skrämmande nioårslägsta", konstaterar Euractiv. Företag brottas med höga energipriser, amerikanska tullar och kinesisk konkurrens, medan medborgare med stagnerande löner och geopolitisk osäkerhet är rädda att spendera sina besparingar.

Rädslan har också drivit EU:s politiker att agera på olika sätt, enligt analysen. Rädsla för massinvandring har fått EU-ledare att åtminstone delvis stänga unionens gränser, rädsla för Ryssland och amerikanskt militärt tillbakadragande har utlöst en ökning av militärutgifter, och rädsla för att företag ska flytta till Kina eller USA har lett till förenklade regelverk.

— Europa lider av en rädsla för nedgång. Det finns en känsla av att saker går utför, att vi förlorar vårt välstånd, och att den politiska och geoekonomiska ordningen förändras på ett sätt som inte gynnar oss, säger Philipp Lausberg, senior analytiker vid tankesmedjan European Policy Centre.

Annons:

Rädsla föder mer rädsla

Problemet är att rädslan är cyklisk. Konsumenternas ovilja att spendera gör att företagen inte vill investera. Och företagens ovilja att investera skapar i sin tur en ekonomisk miljö där konsumenterna är ovilliga att spendera.

Sander Tordoir, chefsekonom vid Centre for European Reform, menar dock att situationen kan vändas. Europas sparkvot ligger på 15,4 procent – mer än tre gånger så hög som i USA. Genom rätt politik, som subventioner för elbilar, kan dessa besparingar kanaliseras till produktiva investeringar.

Mario Draghis inflytelserika rapport om europeisk konkurrenskraft pekar på att EU behöver kvalificerad arbetskraft – trots rädslan för migration. Europa kommer att förlora cirka 2 miljoner jobb årligen fram till 2040, noterar rapporten.

Draghi föreslår också reformer som kapitalmarknadsintegration och en starkare långtidsbudget för EU.

Polariserat klimat

Men här uppstår en paradox. Nils Redeker, tillförordnad chef vid Jacques Delors Centre, konstaterar att rädslan själv kan hindra lösningar:

— EU är fortfarande för rädd för att trycka på de stora knapparna som Draghi har lagt på bordet. Det finns en kvardröjande rädsla för motreaktioner mot meningsfulla reformer i ett polariserat politiskt klimat.

Rädslan för politiska repressalier kan alltså vara just den känsla som hindrar politiker från att genomföra reformer som skulle lindra väljarnas rädsla – och dämpa Europas politiska polarisering.

"Dyr besatthet"

Rysslands utrikesministeriums talesperson Maria Zakharova har tidigare kommenterat att "russofobi är en dyr besatthet" och hävdade att EU förlorat omkring 3,8 procent av sin samlade BNP fram till 2024 på grund av övergången från rysk energi till dyrare alternativ.

Vjatjeslav Volodin, talman i ryska statsduman, sa förra månaden att EU köper amerikansk flytande naturgas till så höga priser som om det vore Chanel-parfym. Unionen "förstör sin egen ekonomi" med detta val av energikällor, tillade han.

Historiskt svag konjunktur för småföretagare

Publicerad november 4, 2025 – av Markus Andersson
Allt fler småföretag har nu svårt att få verksamheten att gå ihop ekonomiskt. Samtidigt pausar allt fler planerade investeringar.

Svenska småföretagare upplever den svagaste konjunkturen sedan mätningarna startade 1985. Lönsamheten faller och sex av tio är oroliga för framtiden. Samtidigt finns det ett hopp om vändning under 2026, enligt årets Småföretagsbarometer.

År 2025 har kantats av fortsatta svårigheter för landets småföretagare. De förväntningar om förbättring som fanns vid förra årets mätning har inte infriats. Tvärtom visar den senaste Småföretagsbarometern, som publiceras av Företagarna, Swedbank och Sparbankernas Riksförbund, att konjunkturen har försvagats ytterligare.

Den sammanlagda konjunkturindikatorn sjunker till -13,4, jämfört med -11 föregående år. Det innebär att mätningen för sjätte året i följd ligger under det historiska genomsnittet. Småföretagen befinner sig därmed mitt i en ovanligt utdragen period av ekonomisk motgång. Sex av tio företagare känner oro över utvecklingen.

Trots det dystra nuläget finns ändå tecken på ljusning. Inför nästa år väntas konjunkturindikatorn stiga till 60, vilket närmar sig det historiska snittet på 66.

Annons:

— Att investeringsplaner pausas eller ställs in är ofta en följd av osäkerhet. Företagen väger riskerna noggrant och prioriterar att hålla likviditeten intakt. Det är ett mönster vi känner igen från tidigare lågkonjunkturer, men också ett beteende som kan vända snabbt när förtroendet återkommer, säger Jörgen Kennemar, företagarekonom på Swedbank.

Krympande marginaler

Lönsamhetsutvecklingen ger anledning till oro. Andelen företag som uppger att de har god lönsamhet har minskat från 84 till 77 procent. Samtidigt har andelen som tjänar tillräckligt för att kunna investera i framtiden sjunkit från 50 till 42 procent. Mest oroande är att 22 procent av företagen nu har svårigheter att få verksamheten att gå runt ekonomiskt, en ökning från 16 procent året innan.

— Nedgången i lönsamhet är ett tecken på att marginalerna krymper i takt med att ett högt kostnadstryck bitit sig fast. Många företag väljer att avvakta med investeringar tills de ser stabilare efterfrågan och lägre räntor. Det är rationellt, men innebär samtidigt att återhämtningen riskerar att dra ut på tiden, konstaterar Björn Elfstrand, vd för Sparbankernas Riksförbund.

Svag efterfrågan bromsar tillväxten

Brist på efterfrågan har blivit det främsta tillväxthindret för småföretagen. Nästan var fjärde företagare, 24 procent, pekar ut detta som det största problemet. Tätt därefter kommer svårigheter att rekrytera rätt kompetens, som 15 procent anger som huvudhinder.

När företagarna tillfrågas om vad som oroar dem mest svarar 29 procent att de fruktar en kraftig nedgång i kundernas köpkraft.

— Att efterfrågan nu lyfts fram som det största tillväxthindret visar att återhämtningen går trögt. Det är en signal om att hushållen håller hårt i plånboken och att företagen därmed får allt svårare att växa på hemmamarknaden. För att konjunkturen ska vända krävs ett tydligt skifte i konsumtionsmönstren, säger Karl Ernlund, chefsekonom på Företagarna.

Kina pausar exportförbud på kritiska råvaror efter stormötet

Publicerad oktober 30, 2025 – av Redaktionen
Mötet i Busan var det första mellan presidenterna sedan 2019.

USA:s president Donald Trump och Kinas president Xi Jinping träffades på torsdagen i Busan, Sydkorea, och kom överens om att sänka tullarna på kinesiska varor i utbyte mot åtgärder mot fentanylhandeln och återupptagna amerikanska sojabönsinköp. Det var det första mötet mellan ledarna sedan 2019.

Trump meddelade att tullarna på kinesisk import ska minska från 57 procent till 47 procent genom att halvera de fentanylrelaterade tullsatserna till 10 procent. Enligt presidenten kommer Xi att arbeta "mycket hårt för att stoppa flödet" av den syntetiska opioid som är den främsta orsaken till amerikanska överdoser.

Kina gick också med på att pausa de exportkontroller på sällsynta jordartsmetaller som infördes tidigare i månaden. Dessa grundämnen är avgörande för produktion av bilar, flygplan och vapen och har blivit Pekings starkaste hävstång i handelskriget med USA. Pausen ska gälla i ett år, enligt Kinas handelsministerium.

Försiktig marknadsreaktion

Mötet vid flygbasen utanför Busan, som ägde rum i samband med APEC-toppmötet, varade över en och en halv timme. Trump beskrev samtalen som "fantastiska" och gav dem betyget "12 av 10".

Annons:

Reaktionen på de internationella börserna var dock dämpad. Shanghaibörsen föll från den högsta nivån på tio år, medan amerikanska sojabönsterminer sjönk.

— Marknadernas respons har varit försiktig i kontrast till Trumps entusiastiska beskrivning av mötet, konstaterade Besa Deda, chefsekonom vid analysföretaget William Buck i Sydney.

Demokraternas ledare i senaten, Chuck Schumer, var kritisk och skrev på X att "Trump vek sig för Kina".

Fler överenskommelser på gång

Parterna kom även överens om att pausa ömsesidiga hamnavgifter på sjöfart och att Kina ska återuppta köp av amerikansk energi. Trump sade att han planerar att besöka Kina i april innan Xi tar emot honom i USA.

Känsliga frågor som Taiwan och Nvidias avancerade AI-chips diskuterades inte, enligt Trump.