Annons:

Amazons fysiska butiker: allt om företagets kommande planer

Uppdaterad februari 9, 2022, Publicerad januari 31, 2022

Den amerikanska jätten Amazon är idag världens största detaljhandelsföretag på Internet. Under senare tid har Amazon beslutat att komplettera sin online-handel genom att expandera etableringen av fysiska butiker i USA och internationellt. Nedan kikar vi närmare på Amazons redan öppnade butiker och diskuterar handelsjättens kommande planer för framtiden rörande fysiska butiker.

Fysiska Amazon butiker växer

Även om Amazon främst förknippas med online-handel så har handelsjätten ett växande nätverk av fysiska butiker som under det andra kvartalet 2021 noterade en ökning i försäljningen med elva procent. De fysiska butikerna erbjuder därmed fler möjligheter för investerare att köpa Amazon-aktier, som redan tidigare tillhörde de mest eftertraktade aktierna på marknaden. Amazons fysiska butiker har hitintills fokuserat på försäljning av böcker och livsmedel.

Amazon Books

Annons:

Amazon öppnade sin första fysiska butik i november 2015 när den första bokbutiken, Amazon Books, slog upp dörrarna i hemstaden Seattle. Sedan dess har Amazon Books expanderat till 24 fysiska bokbutiker runt om i USA. Konceptet bygger på att en fysisk bokbutik erbjuder ett omsorgsfullt utvalt sortiment med 5000 böcker som alla fått minst fyra stjärnor i betyg på deras elektroniska webbsida. De populära fysiska bokbutikerna kompletterar Amazons online-försäljning genom att erbjuda upplevelser för bokälskare som inte kan fås på nätet.

Whole Foods Market, Amazon Go & Amazon Fresh

Amazon driver idag drygt 500 livsmedelsaffärer, Whole Foods Market, i USA, Kanada och Storbritannien. Konceptet bygger på att butikerna skall vara lättillgängliga och erbjuda livsmedel med naturliga ingredienser. Handelsjätten driver också cirka 30 obemannade och helautomatiserade livsmedelsbutiker, Amazon Go, i USA och i London. Sortimentet är mer begränsat men kunderna slipper stå i tidskrävande köer och kan betala snabbt och effektivt vid en obemannad kassa. Amazon Fresh är en hemlevereringstjänst av livsmedel som erbjuds i USA och internationella storstäder som bland andra London, Berlin, Rom och Tokyo.

Amazon planerar fysiska varuhus inklusive modebutik i Kalifornien 2022

Handelsjätten planerar att öppna fysiska klädbutiker genom lanseringen av det nya konceptet Amazon Style. De fysiska butikerna liknas vid mindre versioner av etablerade varuhus som Nordström och Bloomingdales. Om allt går enligt planerna förväntas Amazons första modebutik öppna i Los Angeles i Kalifornien under 2022. Planerna är att Amazon Style skall erbjuda kläder till både män och kvinnor samt skor och tillbehör. Modebutikerna förväntas erbjuda hundratals internationellt starka varumärken som La Perla, Oscar de la Renta och Altuzarra. Vid sidan av kläder förväntas Amazons mindre varuhus även att erbjuda diverse elektronik och heminredning med stort fokus på sitt redan existerande utbud på nätet.

Amazon har utvecklat en unik applikation som hjälper kunderna att snabbt välja rätt klädstorlek och färg. Valda kläder som inte finns i den fysiska butikens lager kommer att kunna levereras genom Amazons effektiva distributionskanaler till butiken inom ett par minuter. Amazon Style-konceptet förväntas revolutionera modebranschen genom att erbjuda kunder ett brett kvalitetssortiment, tidseffektiva lösningar och konkurrenskraftiga priser. Applikationen kommer även att erbjuda förslag på andra potentiellt intressanta kläder baserat på kundens unika inköpshistoria.

Neil Saunders som är verkställande direktör för analysföretaget GlobalData förutspår att Amazons nya klädkoncept kommer att  potentiellt på allvar kunna utmana traditionella klädbutiker genom sin fysiska närvaro i shoppingcentra och sitt unika koncept. Saunders betraktar Amazon Style som en integrerad komponent i handelsjättens kontinuerliga experiment att successivt bredda sin kundbas genom att utöka sitt sortiment av produkterbjudanden. Det återstår att se huruvida Amazon Style på sikt kommer att expandera nationellt inom USA och eventuellt även internationellt. Det finns potential för synergier från online-handeln som på sikt kan etablera Amazons fysiska varuhuskoncept som ett integrerat one-stop shop med konkurrenskraftiga priser och ett stort sortiment likt dess handelssajter.

Fysiska Amazon butiker i Europa

Europa och i synnerhet Tyskland tillhör Amazons största och viktigaste internationella marknad utanför USA. Tyskarna är köpstarka konsumenter och Amazon överväger starkt att öppna fysiska butiker i Tyskland enligt liknande modell som på den amerikanska hemmamarknaden. Den amerikanska handelsjätten kommer att potentiellt kunna samarbeta med etablerade leveransföretag som DHL och Hermes. Marknadsexperter förutspår att det är endast en fråga om rätt "timing" innan Amazons fysiska butiker på den tyska marknaden förverkligas.

I oktober 2020 etablerades Amazon officiellt på den svenska marknaden med den svenskspråkiga handelssajten amazon.se. Svenska kunder är flitiga online-konsumenter och Amazon ser en potential att på sikt även öppna en eller flera fysiska butiker på den svenska marknaden, om det finns en tillräckligt stor efterfrågan på detta fysiska handelskoncept. Trots sin begränsade storlek så anses Sverige vara en viktig marknad beroende på att svenskar är köpstarka och tekniskt sofistikerade konsumenter, vilket passar som handen i handsken för Amazons stora teknikdrivna fokus.

Sammanfattning

Amazons imperium av fysiska butiker omfattar sedan tidigare Amazon Books med 24 bokbutiker och livsmedelsbutikkoncepten Whole Foods Market, obemannade matbutiker Amazon Go samt matleveranstjänsten Amazon Fresh. Under 2022 förväntas Amazon expandera med fysiska varuhus och öppna en stor modebutik i Los Angeles. Amazons ökade fokus på Europa förväntas också resultera i etableringen av fysiska butiker i Tyskland och potentiellt andra europeiska marknader som Sverige.

Annons:

Sverige och Kina enas om spannmålsexport

Publicerad Idag 07:17 – av Redaktionen

Landsbygdsminister Peter Kullgren undertecknade under ett besök i Kina protokoll som möjliggör svensk export av havre och malt till den kinesiska marknaden. Överenskommelsen kom till under en delegation till landet den 4–7 november, där även företrädare för den svenska livsmedelsbranschen deltog.

Kina är Sveriges största exportmarknad i Asien och betraktas som en viktig handelspartner. De nya exportprotokollen fastställer de krav som Sverige måste uppfylla för att kunna exportera havre och malt till landet.

Enligt regeringen omfattar bestämmelserna bland annat kriterier för kontroll, paketering och inspektion vid export till Kina.

Ökad export är en viktig del när vi ska öka vår livsmedelsproduktion. Därför är dagens undertecknande av exportprotokollen för havre och malt ett välkommet steg i rätt riktning, sade Kullgren i ett pressmeddelande.

Annons:

Även Lantmännens vice verkställande direktör Per Arfvidsson, som också deltog i resan, välkomnade beslutet och lyfte fram exportens betydelse för att öka den inhemska livsmedelsproduktionen.

Ökad export är avgörande för att vi ska kunna öka livsmedelsproduktionen i Sverige. För att lantbruket ska växa krävs fungerande marknader både hemma och utomlands. Att Sverige öppnar för export av havre och malt till Kina är ett viktigt steg och visar potentialen som finns för svenska råvaror och livsmedelsprodukter, sade Arfvidsson.

Kronofogden: Kraftig nedgång i ungas betalningsanmärkningar

Publicerad november 12, 2025 – av Redaktionen

Skulderna hos Kronofogden minskar bland unga för första gången på många år. Experter pekar på en lagändring om näthandel som en möjlig förklaring.

Under det senaste decenniet har skulderna hos Kronofogden ökat kraftigt bland svenskar, särskilt bland unga. Bakom den negativa utvecklingen har ofta legat snabblån och kreditköp på nätet, men även skulder till teleoperatörer och internetleverantörer.

Nu visar siffrorna från Kronofogden på en vändning. Myndigheten tog under första halvåret i år emot elva procent färre inkassokrav än under motsvarande period 2023. Samtidigt blev antalet personer med betalningsanmärkningar nästan nio procent färre. Totalt blev det 3,3 miljarder kronor mindre i krav under första halvåret 2024 jämfört med samma period året innan.

Det är väldigt glädjande att kraven minskar i alla åldersgrupper men speciellt att det minskar i åldersgruppen 18-35 år. Antalet ligger fortfarande på en hög nivå, men efter flera år av uppgång är tendensen positiv, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden till skattefinansierande SVT.

Annons:

Tydlig trend i näthandel efter ny lag

Analyser från betalleverantören Nets visar tydligt hur konsumenternas betalvanor har ändrats. För sju år sedan, 2018, valde hälften av alla kunder att använda kredit vid sina köp. I år har den siffran sjunkit till 34 procent.

Patrik Müller, e-handelsexpert vid Nets, ser ett samband med den lag som infördes för fem år sedan. Lagen, som infördes 2020, innebär att fakturabetalning och kreditköp inte får vara det första alternativet i en webbutiks kassa.

Vi ser en tydlig trend att människor hellre betalar varan på en gång än att skjuta upp skulden.

Rekordmånga varslas när AI tar över jobb i USA

Utvecklingen av AI

Publicerad november 9, 2025 – av Jan Sundstedt

I oktober meddelade amerikanska företag över 153 000 varsel, den högsta siffran för månaden på över 20 år. AI-teknologins ökade användning pekas ut som en avgörande orsak till de omfattande neddragningarna.

Den amerikanska outplacementfirman Challenger, Gray & Christmas redovisar att oktober 2025 blev en rekordmånad för varsel med över 153 000 jobb som försvunnit, nästan tre gånger fler än samma månad föregående år.

Teknik- och lagersektorerna drabbas hårdast, där AI tillsammans med svagare efterfrågan och ökade kostnader bidrar till nedskärningarna.

Vissa branscher genomgår en korrigering efter pandemins anställningsboom, men detta beror på införandet av AI, minskade konsument- och företagsutgifter samt stigande kostnader leder till åtstramningar och anställningsstopp, säger Andy Challenger, intäktschef vid Challenger, Gray & Christmas.

Annons:

Han varnar också för att de som nu förlorar sina jobb får svårare att snabbt hitta nya anställningar, vilket kan försvaga arbetsmarknaden ytterligare.

Omfattande nedskärningar hos stora företag

Företag som Target, Amazon, Paramount Skydance, Starbucks, Delta Air Lines, CarMax, Rivian och Molson Coors har sammantaget tagit bort tiotusentals tjänster.

Till exempel har Amazon nyligen varslat 14 000 anställda och Target cirka 1 800. Flera av bolagen hänvisar till automatisering som en faktor, liksom behovet av att minska antalet mellanchefer.

UPS har också ökat sina planerade personalminskningar med 70 procent till 34 000 personer och uppger att högre produktivitet tack vare automatisering möjliggör detta.

Totalt har över en miljon jobb försvunnit i USA hittills i år. Planerna på nyanställningar är de lägsta sedan 2011, och många analytiker förväntar sig en svagare arbetsmarknad under 2025.

Det är möjligt att räntesänkningar och en stark utveckling i november kan få företagen att göra en sen säsongssatsning på att anställa personal, men i nuläget förväntar vi oss inte en stark säsongsanställningsmarknad under 2025, säger Challenger i sin rapport.

Statliga nedstängningen komplicerar

Dessutom har det varit svårt att bedöma den amerikanska arbetsmarknadens utveckling på grund av den statliga nedstängningen i landet - vilken nu kommit att bli den längsta någonsin.

Officiell ekonomisk statistik har inte presenterats sedan början av oktober, däribland arbetsmarknadsdepartementets uppmärksammade sysselsättningsrapport, som inkluderar arbetslöshetstal och månatliga siffror för löneutvecklingen.

Fed-ordföranden Jerome Powell påpekade i samband med en presskonferens i oktober att privata data inte kan ersätta statliga siffror, vilka allmänt betraktas som guldstandarden när det gäller att mäta världens största ekonomi.

Den fortsatta avsaknaden av statliga siffror kan dessutom påverka penningpolitiken negativt och äventyra framtida räntesänkningar i USA.

Meta tjänar miljarder på bluffannonser

Publicerad november 7, 2025 – av Redaktionen

Interna dokument från Meta visar att företaget förra året räknade med att tio procent av sina intäkter – 16 miljarder dollar – skulle komma från bluffannonser. Istället för att stoppa misstänkta bedragare tar techjätten ofta bara ut högre priser för annonserna.

Dokumenten, som granskats av Reuters, avslöjar att Meta under minst tre år misslyckats med att stoppa en lavin av annonser som utsatt Facebook-, Instagram- och WhatsApp-användare för bedrägliga investeringsprogram, illegala nätkasinon och försäljning av förbjudna medicinska produkter.

Mycket av bedrägeriet kommer från marknadsförare som flaggas av Metas interna varningssystem. Men företaget förbjuder bara annonsörer om sannolikheten för bedrägeri är minst 95 procent. Är osäkerheten större tar Meta istället ut högre annonspriser som "straffavgift" – tanken är att avskräcka misstänkta annonsörer.

I Storbritannien fann en tillsynsmyndighet att Metas produkter var inblandade i 54 procent av alla betalningsrelaterade bedrägeriförluster under 2023. I USA utreder värdepappersmyndigheten SEC Meta för bedrägliga finansannonser.

Annons:

Böter mindre än intäkterna

Meta räknar med böter på upp till en miljard dollar, enligt ett internt dokument. Men dessa skulle vara mycket mindre än intäkterna från bluffannonserna. Var sjätte månad tjänar företaget 3,5 miljarder dollar bara från de annonser som "utgör högre juridisk risk".

Enligt dokumenten beslutade företagets ledning att bara agera som svar på förestående tillsynsåtgärder – inte frivilligt.

Efter ett möte med vd Mark Zuckerberg i oktober 2024 bestämde Meta att gradvis minska andelen intäkter från bedrägerier från 10,1 procent 2024 till 5,8 procent 2027.

Metas talesman Andy Stone säger att dokumenten "presenterar en selektiv bild som förvränger Metas förhållningssätt till bedrägerier". Uppskattningen om 10,1 procent var "grov och alltför inkluderande" och inkluderade "många" legitima annonser, säger han utan att ge en uppdaterad siffra.

Under de senaste 18 månaderna har vi minskat användarrapporter om bedrägliga annonser globalt med 58 procent, säger Stone enligt Reuters.