Amazon sålde blöjor till underpriser – för att få bort konkurrent

publicerad 13 augusti 2020
- av Isac Boman

E-handelsjätten Amazon misstänks för att under flera månaders tid sålt blöjor under inköpspris för att sabotera för konkurrenten Quidsi och få dessa att göra så stora förluster att de till slut var tvungna att sälja företaget till Amazon – något som också skedde.

Under juli och augusti pågår en utfrågning av cheferna för Amazon, Apple, Facebook och Google i USA:s representanthus för att se om de stora teknikjättarna har brutit mot den amerikanska konkurrenslagstiftningen.

Ett uppmärksammat fall
är hur Amazon 2010 köpte Quidsi som drev Diapers.com, en sajt som sålde blöjor till mycket låga priser och som sågs som en konkurrent till Amazon. Amazons ledning valde att sänka priserna på sina blöjor till långt under inköpspriset och gjorde förluster på omkring 200 miljoner dollar i månaden, varpå Quidsi under tiden sålde mindre antal blöjor och inte kunde matcha Amazons priser. Läget för företaget blev till slut så pass allvarligt att ägarna kände sig tvingade att sälja företaget till Amazon för 545 miljoner dollar.

Jeff Bezos, Amazons ägare och tillika världens rikaste man enligt Forbes, hävdade under utfrågningen att han inte minns hur uppköpet av Quidsi gick till men menar att det inte är något konstigt att erbjuda rabatter på blöjor för att locka kunder.

Efter att Amazon tagit över Quidsi
och fått bort sin största konkurrent, anklagas storföretaget för att snabbt återigen ha höjt priserna på blöjor. Även detta nekar Bezos till.

För att bevisa att Amazon agerat ohederligt har man också lyft fram interna meddelanden mellan chefer på företaget där det bland annat framgår att man var fast beslutna att matcha Quidsis priser ”oavsett kostnaden” och att man utövat påtryckningar för att kunna köpa upp konkurrenten samt andra meddelanden där det framgår att Amazon lagt stort fokus på att få bort Quidsi från marknaden.

Det framgår också att långivare blev allt mer tveksamma till att finansiera Quidsis verksamhet när man blivit informerade om att Amazon startat ett ”krig” emot dem och att det därför blev mycket svårt för blöjförsäljaren att få fram kapital för fortsatt drift och expansion.

Som NyD rapporterade om tidigare i veckan förbereder Amazon för närvarande en lansering i Sverige.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.