Amazon vill erövra Sveriges e-handel

publicerad 11 augusti 2020
- av Markus Andersson
Amazongrundaren Jeff Bezos på George W. Bush Presidential Center.

Den världsledande och kontroversiella e-handelsjätten Amazon har nyligen bekräftat att man håller på att förbereda en lansering i Sverige. Redan nu ombeds företag som vill sälja sina varor via sajten att ta kontakt.

Ännu är den svenska versionen av hemsidan inte i drift och Amazon vill heller inte avslöja några detaljer kring sitt intåg på den svenska marknaden. Man hävdar dock att lanseringen kommer att göra det enklare för mindre företag att sälja sina produkter och nå fler kunder.

Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu”, skriver man också i ett pressmeddelande.

Emma Hernell, som är vice vd på HUI Research berättar för TT att Amazons etablering i Sverige mycket väl kan leda till att mindre svenska aktörer helt enkelt inte längre blir kvar utan går i konkurs, men att vissa mindre företag också kan tjäna på den ökade exponeringen som Amazon kan ge.

Amazon är inte bara världsledande på e-handel utan också en mycket stor aktör när det kommer till att leverera molnlagring, e-böcker och strömmad musik och video. Företaget ägs av Jeff Bezos som också är den rikaste mannen i hela världen enligt Forbes, med en förmögenhet på närmare 180 miljarder dollar.

Företaget är också kontroversiellt eftersom man likt Youtube och Google börjat tillämpa politisk censur och samtidigt aktivt tagit ställning för extrema politiska grupperingar så som exempelvis den våldsbejakande BLM-rörelsen. Man har samtidigt också donerat stora summor till organisationer som bekämpar nationalism för europeiska folkgrupper, och även i stort arbetar aktivt för att smutskasta konservativt och antiglobalistiskt inriktade röster.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!