Adidas storsatsar på trans-trenden där man lanserar biologiska män som badmodeller för kvinnliga badkläder.
Samtidigt reas artisten Kanye Wests varumärke Yeezy ut av klädjätten Adidas, där överskottet ska skänkas till den högerextrema judisk makt-organisationen Anti-Defamation League, ADL.
Det var via ett pressmeddelande som Adidas i fredags kommunicerade att man inom kort avser att sälja ut sitt restlager av Yeezy. Värdet uppskattas till cirka 1,3 miljarder euro där lejonparten av intäkterna ska skänkas till olika ”antirasistiska grupper”.
Yeezy är ett varumärke som initialt lanserades i samarbete med den kände rapparen, artisten och designern Kanye West – även känd som Ye. Adidas bröt samarbetet med West i oktober 2022 i samband med att denne uttryckt kritik mot den höga graden av judiskt inflytande i amerikanska mediebolag.
– Efter noggrant övervägande har vi beslutat att börja släppa några av de återstående Adidas Yeezy-produkterna, säger Adidas vd Bjørn Gulden i ett uttalande.
Överskottet från utförsäljningen av Wests produkter går till organisationer som exempelvis den ökända högerextrema judiska lobbyorganisationen Anti-Defamation League, ADL.
– Att sälja och donera var det föredragna alternativet bland alla organisationer och intressenter vi talade med. Det finns ingen plats inom idrotten eller i samhället för hat av något slag och vi fortsätter att kämpa mot det, uttrycker Gulden vidare.
Adidas skänker även pengar till intresseorganisationer som exempelvis Philonise & Keeta Floyd Institute for Social Change, som beskriver sig som ”en rörelse för social rättvisa”. Denna drivs av Philonise Floyd, bror till rånaren och porrskådespelaren George Floyd som av medströmsmedier i USA och Sverige porträtterades som en ikon för den våldsbejakande svart makt-rörelsen BLM i samband med att han dog av en överdos i samband med ett polisingripande. Organisationens symbol är ett huvud av ett lejon och George Floyd.
Kvinnligt badmode – manlig modell
Reklamkampanjen för den nya kollektionen badkläder för kvinnor visas upp av klädjätten i en film med en biologisk man med hårig bröstkorg och en distinkt bula i skrevet.
Lanseringen av badmodet ingår i Adidas Pride 2023-kollektion och har fått stor uppmärksamhet.
Adidas has launched a new women’s swimwear range for the brands ‘Pride Collection’ featuring male models wearing sports bras and women’s swimsuits.
Here is a video advertising their new women’s collection 👙⬇️💬 pic.twitter.com/3tKgNbwDKP
— Oli London (@OliLondonTV) May 17, 2023
Kampanjen bedöms ha slagit mot Adidas produkter där det bland annat uppmanats till bojkott av företaget under hashtaggen #BoycottAdidas. Inte heller från politiskt feministiskt håll har Adidas fått något större stöd utan snarare tvärtom, där det uttryckts att Adidas hånar kvinnor och raderar ut dem genom att låta dem gestaltas av män. Ett flertal ledande idrottsprofiler har luftat sådan kritik, däribland den amerikanska simstjärnan och kvinnorättsaktivisten Riley Gaines som kritiserat fenomenet att biologiska män tillåts tävla som kvinnor.
I dont understand why companies are voluntarily doing this to themselves. They could have at least said the suit is ”unisex”, but they didn’t because its about erasing women. Ever wondered why we hardly see this go the other way?
Women’s swimsuits arent accessorized with a bulge https://t.co/ysHK8e5H9l
— Riley Gaines (@Riley_Gaines_) May 17, 2023
Ledningen för Adidas försvarar strategin med att avsikten inte är att håna och förminska kvinnor och att man istället vill att den manhaftige baddräktsmodellen ska ses som ”en hyllning till självuttryck, fantasi och den orubbliga tron på att kärlek förenar”.