MORGONDAGENS DAGSTIDNING – lördag 19 april 2025

lördag 19 april 2025


Identitära rörelsens chef i Tyskland om den ökade repressionen

publicerad 22 juli 2019
– av Isac Boman
Identitärer i Frankrike.

Nyligen omklassificerades den identitära rörelsen till ”högerextremistisk” av Författningsskyddet i Tyskland – en myndighet som ungefärligen motsvarar Säpo. ”Andra kan snart drabbas av denna godtycklighet”, menar identitärernas chef i Tyskland Daniel Fiss i en intervju som Nya Dagbladet idag låter publicera.

Identitära rörelsen är en ickevålds-baserad aktivistgrupp som arbetar för europeiska folkgruppers bevarande på etnopluralistisk grund. Författningsskyddet klassade i förra veckan den identitära rörelsen i Tyskland som en ”högerextremistisk strävan mot den frihetliga demokratiska grundordningen”, samt att dess positioner är ”inte förenliga med grundlagen”. För identitärerna kan det få långtgående konsekvenser.

Senast i lördags stoppades den österrikiske identitären Martin Sellner tillsammans med ytterligare 60 personer att ansluta till en officiellt anmäld församling i Halle. Den identitära rörelsen i Tyskland bedöms uppgå till omkring 600 medlemmar och finns även i ett flertal andra europeiska länder. Man har heller inte kunnat knyta rörelsen till några våldsamheter eller annan brottslighet, skriver Deutsche Welle.

Daniel Fiss, född 1992 i Rostock, är till yrket grafisk designer och har studerat politikvetenskap. Sedan 2016 är han ordförande för den identitära rörelsen i Tyskland. Junge Freiheit, som är att tillordna de fria medierna i Tyskland gjorde en intervju med Fiss för att höra hur man ser på beslutet som Nya Dagbladet översatt i sin helhet nedan.

Författningsskyddets beslut var väntat, säger Fiss. Hela hysterin och konstruerade nätverk efter mordet på Walter Lübcke har visat att man helt kommer att fokusera på att använda detta mord för att diskreditera det patriotiska lägret. Det första resultatet av denna instrumentalisering är nu den höjda klassificeringen av den Identitära Rörelsen från ”misstankefall” till ”övervakningsobjekt”. Denna nya bedömning lär inte hänga ihop med en ren saklig prövning och övervägande utan passar in i det generellt rådande hysteriska ”anti-höger”-klimatet. Här blir vi som en öppen och transparent förening naturligtvis det första offret.

Kan andra också drabbas?

Ja, jag tror att andra snart också kommer att kunna drabbas av denna godtycklighet. Även AfD (Alternativ för Tyskland reds.anm.) har redan tvingats göra bekantskap med den nya författningsskyddspresidenten Thomas Haldenwang.

IB (Identitära rörelsen) vill att icke-européer ”ska diskrimineras i deras mänskliga rättigheter”, heter det i begrundan. ”Människor utan lika etniska förutsättningar” kan ur IB:s synsätt ”aldrig bli en del av en gemensam kultur”. Identitäras positioner är inte förenliga med grundlagen. Stämmer det?

Det är svårt att föreställa sig att när det gäller detta falska påstående endast handlar om okunskap hos författningsskyddet. På vår hemsida heter det inte utan anledning: ”Vi är inte emot invandring, för historiskt sett har den alltid funnits om än i liten omfattning.” Vi är för en måttfull och begränsad invandring som inte överstiger vårt samhälles upptagningskapacitet och inte hotar vår etnokulturella idenititet, inte omslukar den.

Så det betyder att ni inte vill ”att icke européer utestängs från den demokratiska processen” som författningsskyddet hävdar?

Nej, det handlade aldrig om att människor godtyckligt ska tagas ifrån sina grundläggande rättigheter. Vi beskriver sociala processer där den demografiska förskjutningen sker från den tyska och europeiska majoritetsbefolkningen till en signifikant tillväxt av icke-européer som självklart också är bärare av en kulturell bakgrund, vilken kan leda till spänningar i samhället. Vi har dock aldrig varit emot en assimilationen av invandrargrupper.

Finns det ur er syn bestämda förutsättningar för denna assimilation?

Huvudkravet består av bevarandet av en klar majoritet av den autoktona befolkningen. I många tyska storstäder är denna förutsättning inte längre given, vilket underblåser problemet med parallellsamhällen, kulturell och religiös expansionssträvan men också kriminalitet vilket omöjliggör en assimilation av invandrare.

Författningsskyddet pekar också på den ”högerextremistiska bakgrunden hos ett par av IB:s aktivister”.

Den identitära rörelsen har vid upprepade tillfällen tydliggjort att aktivister med en verkligt extremistisk bakgrund endast under särskilda förutsättningar kan medverka hos oss. ”Guilt by association” är hos oss inget kriterium utan den klara förståelsen av den etnokulturella identitetens betydelse och den därav resulterande självklarheten att tillbakavisa totalitarism och extremism.

Det finns inga överlappningar med ”neonazi”-scenen?

Den klara gränsdragningen mellan de ”gamla” högergrupperna likt NPD (nationaldemokratiska partiet i Tyskland reds.anm.) och ”kameradschaftsszene” (”kamratskapsscenen”) och oss är redan utifrån innehållet i våra skrifter uppenbar. Vi önskar inte bedriva några pinsamma och absurda räddningsförsök av totalitära system och kritiserar också klart den inneboende inhumaniteten i deras tänkande. Författningsskyddets chef Haldenweg vill med detta beslut verka för att inte bara våldsorienterade extremister hamnar i fokus utan också ”hålla koll på dem som tänder verbala luntor”.

Herr Fiss, är ni en sådan ”andlig pyroman”?

Detta påstående av Herr Haldenweg är speciellt avslöjande. Karaktärsdraget ”andlig pyromani” kan lika gärna gälla för Amadeu-Antonio-stiftelsen. Det är ett likaledes osakligt som nebulöst begrepp.

Varför är det osakligt?

Oberoende om jag tillbakavisar denna beskrivning av mig eller inte, kan dock ”andlig pyromani” med tanke på den oklara definitionen inte betraktas som ett sakligt mått av författningsskyddet. Motfrågan lyder dock, vad är egentligen ”andlig pyromani”? Var börjar den? Var slutar den? Redan i fallet AfD hat författningsskyddet med begreppet ”prövofall” konstruerat en egen pseudojuridisk kategori. Detsamma gäller nu för ”andlig pyromani”.

Det är i vilket fall som helst klart att den identitära rörelsen aldrig har förordat eller uppmanat till våld. Motsatsen gäller, vårt teoretiska och världsåskådande fundament begränsar sig klart till fredliga och våldsfria protester.

Vilka konsekvenser kommer detta beslut ha för den identitära rörelsen?

– Vi var förberedda på sådana åtgärder. Senast sedan 2018 har repressionen mot IB stegvis förstärkts. Det är möjligt att här är än mer intensitet att vänta. I vilket fall som helst verkar här målet vara att omöjliggöra ett aktivt patriotiskt engagemang ibland unga människor.

Därutöver ska detta förkunnande över IB ha en markerande verkan som slutligen ska tvinga in oss i det politiska ”gettot”, vi står eller stod dock aldrig där. Man kan kritisera vår stil och innehåll – men det rättfärdigar inte en statlig övervakning, sensibla ingrepp i privatsfären och en offentlig stigmatisering och förtalande, detta får man med rätta nämna vid namn och kalla skandal. IB kan faktiskt bara vara en början, redan i morgon kan mycket väl andra aktörer och kritiska medieröster drabbas, också AfD och PEGIDA.

Är rättsliga steg planerade?

– Vi har sedan två år en löpande klagan vid förvaltningsomstolarna i Köln och Berlin, där vi redan har vänt oss emot ”misstankefall-klassningen”. Denna kommer vi oberoende att föra vidare och vidare informera om denna klagans fortskridande och vara transparenta med och ordna in de argument som ligger till grund för denna klagan.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Från blygsam start till global succé – Mumintrollen firar 80 år

publicerad Igår 17:29
– av Redaktionen
Författaren och illustratören Tove Jansson 1956.

I år har det gått 80 år sedan Tove Janssons första bok om den magiska Mumindalen publicerades, något som föranleder festligheter framförallt i Finland, i synnerhet på Muminmuséet i Tammerfors och i Muminvärlden i Nådendal.

Finlandssvenska Tove Jansson började redan som 15-åring arbeta vid den satiriska tidskriften Garm som tecknare. Under åren tecknade hon åtskilliga omslag och andra illustrationer i tidningen, men det var år 1943 som hon första gången tecknade figuren Snork. Snork hade smal nos, var helsvart och hade röda ögon, men är faktiskt föregångaren till det rundare och mer kärvänliga mumintrollet.

Två år senare, 1945, publicerades Småtrollen och den stora översvämningen, den allra första Muminboken. Den tidigare Snork fick rundare former och blev nu istället vit, och namnet byttes ut till mumintroll. Boken publicerades i Finland på svenska, men fick först inget större genomslag hos finländarna och översattes inte ens till finska. I Sverige överskuggades den helt av Pippi Långstrump, som också kom ut första gången 1945.

Det magiska Mumindalen

I Mumindalen står ett blått cylinderformat flervåningshus. Här bor det nyfikna och äventyrliga Mumintrollet tillsammans med sina föräldrar, Muminpappan och Muminmamman. I dalen bor också den försiktigare figuren Sniff, den lite vresiga Lilla My, frihetsälskaren Snusmumriken, Mumins flickvän Snorkfröken, den träiga Hemulen och den oroliga Filifjonkan.

Tillsammans lever de ett lugnt liv i den idylliska dalen där man odlar i trädgården, går på upptäcktsfärder eller plockar fina stenar. Även om Mumindalen är en trygg plats gränsar den samtidigt till Ensliga bergen, där monstret Mårran bor, som fryser marken till is där hon rör sig. Många andra märkliga figurer, som Hattifnattarna, rör sig i världen. Dessa är små, spökliknande varelser som kan bli elektriska vid åskväder.

Tredje boken nådde framgång

Det var inte förrän den tredje boken, Trollkarlens hatt, som Muminböckerna fick sitt stora genomslag. Denna kom ut 1948 och översattes tidigt till engelska, som även fick en betydande internationell spridning. Bokserien avslutades 1970, men flera bilderböcker har senare tillkommit.

1973 blev berättelsen om Mumintrollen julkalender i SVT och spelades in med mumintrollsdräkter. Senare producerades den kända japansk-finska animerade serien I Mumindalen, som kom att bli en stor succé. Den släpptes 1990 i Japan och visades först året efter i Finland och Sverige.

Här firar mumintrollen

I år firar mumintrollen 80 år och som sig bör firas det förstås i Finland där Muminhuset lyfts fram som det centrala temat för Muminjubileet, som beskrivs representera en känsla av samhörighet och en plats där dörren alltid är öppen.

Vid Muminmuséet i Tammerfors firar man stort hela året med evenemang och festligheter som inte sker enbart på museet, utan även på kulturella platser i staden. För den som vill uppleva mumintrollen på nära håll pågår det förstås också firanden i Muminvärlden, temaparken som ligger i Nådendal i Finland.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Historiska fästningen i Bohus fick digital tvilling

Digitaliseringen

publicerad 12 april 2025
– av Redaktionen

Med hjälp av drönare och laserskanning har en detaljerad digital kopia av Bohus fästning skapats. Syftet är att underlätta underhåll, öka tillgängligheten – och bevara en exakt avbild för framtida generationer.

Bohus fästning grundades 1308 vid Göta älv och har genom historien belägrats av norrmän, danskar och svenskar – men aldrig blivit erövrad i strid. I dag är den en ruin och utsett till ett av Västra Götalands sju underverk samt ett statligt byggnadsminne, vilket innebär att staten ansvarar för dess bevarande.

För att förbättra underhåll och tillgänglighet har slottsarkitekten Allan Ahlman anlitats. Uppdraget visade sig dock vara utmanande, med över 26 000 kvadratmeter stenytor och murar som sträcker sig 22 meter upp i luften.

Arbetet var ganska besvärligt och tidsineffektivt, samtidigt som det var svårt att få en uppfattning om underhållsbehovet på längre sikt. Till viss del tvingades vi reagera på saker snarare än att förebygga dem. Om något rasade eller gick sönder behövde jag gå igenom mina album och leta bland bilder för att kunna restaurera, säger han i ett pressmeddelande.

Lösningen blev att samarbeta med företaget Swescan och skapa en digital tvilling av fästningen. År 2022 genomfördes en omfattande laserskanning med hjälp av drönare och bärbar teknik. Resultatet blev en interaktiv modell i en digital portal, där användare kan utforska fästningen i detalj – från översiktskartor till högupplösta bilder, höjddata och mått.

Digital kopia ska underlätta inspektion

Portalen ger inte bara en exakt bild av nuläget utan gör det möjligt att planera underhåll, ta fram ritningar och inspektera svåråtkomliga delar, som den gamla fängelsehålan.

Fästningen blir väldigt lättillgänglig på det här sättet. Alla med användaruppgifter kan använda portalen för att gå runt i området och studera miljön, även på svåråtkomliga platser som i den gamla fängelsehålan. I framtiden skulle det kunna bli en del av turistupplevelsen. Det finns många fördelar, och vi har upptäckt fler användningsområden än vad vi först förväntade oss.

Den digitala kopian finns också kvar som en minnesbild för eftervärlden om fästningen skulle drabbas av större skador. När exempelvis Notre-Dame brann ner kunde man återställa den franska katedralen med hjälp av den laserskanning som skett 2010.

Det är en trygghet och en anledning till att skanna fler kulturminnen. En dag kanske det kan bli det största värdet av den digitala kopian, men fram till dess kan vi använda den till mycket annat, säger Ahlman.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Gripande påskmusikalen ”Vem är den mannen?” tillbaka i Insjön

publicerad 6 april 2025
– av Redaktionen
Alexander Östberg, i rollen som Jesus, talar inför sina lärjungar.

När ridån åter går upp för den årliga påskmusikalen i Frikyrkan Insjön är det med föreställningen ”Vem är den mannen?” som förra året drog fulla hus. Musikalen, som berättar historien om Jesu liv, död och uppståndelse, är en tradition sedan 2006 och förenar dramatiskt berättande med gripande musik och reflektioner över tidlösa och aktuella frågor.

Den uppstickande teaterskådespelaren Alexander Östberg återkommer i rollen som Jesus, en roll han övertog så sent som ifjol. Östbergs förmåga att väva samman det mänskliga med det gudomliga ger rollen en djupare resonans som både berör och engagerar publiken.

Vid hans sida ser vi återigen Emma Tinnis som Maria Magdalena, vars känsliga och äkta porträtt ger liv åt karaktärens inre kamp och tro. Jakob Ragnegård spelar rollen som Judas med en komplex gestaltning som fångar karaktärens tragiska dilemman och moraliska tvivel.

Regissören, Anders Ragnegård, känd för sina kreativa och moderna grepp, lyckas på ett innovativt sätt i den här pjäsen förena det historiska och det nutida. Med minimalistisk men ytterst suggestiv scenografi, kompletterad av subtila ljuseffekter och projektioner, färdas åskådarna mellan antikens Jerusalem och nutidens samhälle. Denna metod förstärker pjäsens relevans och aktualitet och väcker viktiga frågor kring civilkurage, maktmissbruk och konsekvenserna av tystnad inför orättvisor.

Musikalen förstärks ytterligare av körens och orkesterns dynamiska framföranden under ledning av Niclas Westling.

Korsfästelsen efter Judas förräderi är ett gripande inslag i den över två timmar långa föreställningen. Foto: Nya Dagbladet

I Vem är den mannen? framstår en tydlig parallell mellan Jesu berättelse och vår samtid – en värld där människor fortfarande tvekar att höja sina röster i protest mot auktoritära tendenser och orättvisor. Precis som Jesus lärjungar tystades av rädsla, ser vi än idag hur människor skräms till tystnad när de utmanar etablissemang och rådande normer.

Denna parallell är både slående och tankeväckande, särskilt när vi reflekterar över nyliga historiska händelser såsom hanteringen ”pandemin” likväl som de historiska övergreppen kring häxprocesserna på 1600-talet.

Upplevelsen som föreställningen levererar är tidvis faktiskt rent av i klass med filmer som ”The Passion of the Christ”

Publiken bjuds in till en känslomässig berg- och dalbana, där djup sorg, glädje och hopp avlöser varandra i ett gripande tempo.

Budskapet om kärlek, försoning och hopp, som är centralt i berättelsen, blir en stark och aktuell påminnelse om det mänskliga behovet av medmänsklighet och förståelse.

 

Kulturredaktionen

Fakta om föreställningen

Påskmusikalen ”Vem är den mannen?” spelas under påskhelgen, långfredagen, påskdagen och annandag påsk med två föreställningar per dag, klockan 13 och 18, på Frikyrkan Insjön, Faluvägen 27.

Föreställningen har fri entré och möjliggörs tack vare ett stort engagemang från frivilliga krafter och lokala aktörer.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Filmikonen Val Kilmer har gått ur tiden

publicerad 2 april 2025
– av Jan Sundstedt
Kilmer i Red Planet (2000) och Batman Forever (1995).

Val Kilmer är död, endast 65 år gammal, efter en lång kamp mot sjukdom. Från rockikoner till superhjältar och skarpskjutande västernhjältar präglade han en generation med sitt breda register och en filmografi som få kan mäta sig med.

Val Kilmer föddes 1959 i Los Angeles och tog sina första steg mot stjärnstatus genom teaterstudier vid prestigefyllda Juilliard. Redan i debuten Top Secret! (1984), visade Kilmer sin komiska talang som den blonde rockstjärnan Nick Rivers i en absurd spionparodi – en roll som satte tonen för hans unika förmåga att skifta mellan genrer.

Hans genombrott kom dock med Top Gun (1986), där han som den iskalle piloten ”Iceman” blev en ikon vid sidan av Tom Cruise, en prestation som cementerade hans plats i actionfilmens översta skikt.

Val Kilmer var aldrig rädd att ta sig an utmaningar. I Oliver Stones The Doors (1991), förvandlades han till Jim Morrison, frontmannen i The Doors, med en intensitet som gjorde att många glömde att det inte var rockstjärnan själv på duken.

Hans röst och gestaltning var så träffsäkra att han själv sjöng flera av låtarna – ett bevis på hans hängivenhet och bredd som skådespelare.

Ikoniska roller som lever kvar

Få skådespelare har som Kilmer lyckats lämna så starka avtryck i så många olika roller. I klassiska västerneposet Tombstone (1993) gestaltade han Doc Holliday, den tuberkulossjuke revolvermannen, med en blandning av charm och tragik som gjorde repliker som ”I’m your huckleberry” odödliga.

Samma decennium tog han på sig Batman-dräkten i Batman Forever (1995), där han gav Bruce Wayne en melankolisk tyngd mitt i filmens färgsprakande kaos – en roll som, trots blandad kritik, visade hans förmåga att axla tunga arv.

Action och spänning präglade också hans insatser i Heat (1995), där han som Chris Shiherlis höll jämna steg med giganter som Robert De Niro och Al Pacino i Michael Manns mästerverk.

I The Saint (1997), axlade han Roger Moores mantel som Simon Templar, den elegante mästertjuven, och bevisade återigen sin förmåga att kombinera stil med substans. Kilmer var en kameleont, lika hemma i västern som i storstädernas undre värld eller på rockscenen.

Ett arv i skuggan av sjukdom

Val Kilmer kämpade i många år med strupcancer, en diagnos han fick 2014, vilket begränsade hans röst och karriär under hans senare år. Trots detta gjorde han en gripande återkomst som Iceman i Top Gun: Maverick (2022), en roll som blev ett värdigt farväl till fansen och en påminnelse om hans storhet.

Hans tidiga komiska genombrott i Top Secret! kontrasterar vackert mot de djupare, mörkare rollerna i filmer som The Doors och Tombstone. Kilmer var en skådespelare som kunde vara allt – rockstjärna, hjälte, skurk och våghalsig stridspilot.

Hans envishet och passion för konsten lyste igenom även i motgång, och hans sista framträdanden bar en särskild tyngd. Val Kilmers filmroller har inte bara underhållit, utan också inspirerat generationer av filmskapare och skådespelare att våga mer.

När vi nu sörjer Val Kilmer är det med en tacksamhet för allt han gav oss. Hans mångsidighet och mod att ta sig an de mest skilda roller, och hans förmåga att göra varje karaktär minnesvärd gjorde honom till en legend. Filmvärlden är nu betydligt fattigare utan Kilmer, men hans verk kommer helt klart att leva vidare.

Vila i frid, Val Kilmer.

Val Kilmer - en ikonisk skådespelare

Här ett urval av kända roller i kronologisk ordning:

  • Top Secret! (1984) – Debutrollen som den blonde rockstjärnan Nick Rivers.
  • Real Genius (1985) – Spelade Chris Knight, en begåvad student.
  • Top Gun (1986) – Ikonisk roll som den iskalle piloten "Iceman".
  • Willow (1988) – Huvudrollen som Madmartigan.
  • The Doors (1991) – Porträtterade Jim Morrison med intensitet och autenticitet.
  • Tombstone (1993) – Gestaltade Doc Holliday med charm och tragik.
  • Batman Forever (1995) – Gav Bruce Wayne en melankolisk tyngd.
  • Heat (1995) – Spelade Chris Shiherlis, en skicklig tjuv.
  • The Saint (1997) – Axlade rollen som den elegante mästertjuven Simon Templar.
  • Top Gun: Maverick (2022) – Återvände som Iceman i en gripande comeback.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.