Idag exploateras, sexualiseras och används barn i kommersiella syften mer än någonsin. Var det detta samhälle som vi slogs för i andra världskriget?
Vad innebär den liberala ideologins dogmer om individuell frihet? Är fullständig individualism och egoism förenligt med sann lycka?
I själva verket kan individualismen och liberalismen verka som ett nytt sätt att utöva makt över människor som blivit rotlösa när de frånkopplats sina familjer, sin släkt, sin kultur, sin nationella identitet och sitt arv som tidigare verkat skyddande och sammanhållande.
I den moderna populärkulturen lär sig barnen att mycket tidigt göra revolt mot sina föräldrar, särskilt den beskyddande fadern, frigöra sig ifrån familjen och även göra revolt mot samhället och allt som uppfattas som ”gamla normer”. Men vem och vad ersätter egentligen de gamla normerna? Naturligtvis nya bestämda normer, men som snarare formats i Hollywoodproducenters hjärnor och fantasier snarare än av ideal och förnuft som bygger på tusentals år av livserfarenhet under den europeiska civilisationens utveckling och välfungerande familjeideal.
Annons:
Vad blir effekten av denna påverkan på våra barn? Är det sunt att ge förskolebarn fullständig frihet och att låta teven och Hollywood uppfostra och forma våra barns ideal?
Döm själv. Utvecklingen går att vända om vi verkligen vill.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Mumin ska produceras i en ny amerikansk animerad långfilm. Det blir den första Hollywood-filmatiseringen av Tove Janssons berättelser.
I år fyller det magiska mumintrollet 80 år, något som firats i både Finland och Sverige, där trollet är en kär kulturfigur.
Mumin, som är skapad av finlandssvenska Tove Jansson, har tidigare producerats som en animerad långfilm i Japan 1992. Det gjordes också en japansk-finsk animerad serie, som sändes för första gången 1990, och som blev riktigt populär.
Nu ska Hollywood tolka Mumindalens idylliska magi där Mumintrollet och hans vänner ger sig ut på äventyr, skriver Moomin Characters, som förvaltar Muminrättigheterna.
Annons:
”Vi är hedrade”
Filmen kommer att produceras av mediebolaget Annapurnas animationsavdelning, som grundades 2022 av de tidigare Disney-animationscheferna Robert Baird och Andrew Millstein och är känd för den Oscars-nominerade filmen Nimona.
— Vi är hedrade över att få tolka Tove Janssons tidlösa vision på vita duken, säger Baird och Millstein.
Den kommer att skrivas och regisseras av Rebecca Sugar, som är känd för Cartoon Network-serien Steven Universe. Dessutom kommer den att produceras av Julia Pistor, som ligger bakom animerade filmer som Svampbob Fyrkant och Rugrats.
Tidigare i år meddelade även den norska spelutvecklaren Hyper Games att man kommer att släppa ett nytt Mumin-spel. Spelet kommer att hetaWinter’s Warmth och bygger på boken Trollvinter.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
En oläslig utgåva av George Orwells ”1984” har getts ut av Dawit-Isaak biblioteket i Malmö. Tanken är att boken ska väcka tankar kring censur under ”Banned Books Week”.
Böcker har alltid förbjudits eller censurerats för allmänheten på något vis, och det är en företeelse som sker idag i många länder. Även om man idag vanligtvis inte bränner böcker på bål så kan böcker i viss mån begränsas genom att delar av dem censureras, att vissa skolor väljer att inte ta in boken eller så kan försäljningen helt enkelt förbjudas.
Banned Books Week går av stapeln nu mellan 6–12 oktober och i år är temat ”Censorship Is So 1984”. Just George Orwells böcker har ofta hamnat i fokus för censuren, särskilt den dystopiska samhällsromanen ”1984”. Därför har nu Dawit-Isaak biblioteket i Malmö, som är med och koordinerar Banned Books Week Sverige, valt att ge ut en specialutgåva av boken. Boken går dock inte att läsa, utan den är inbunden på båda sidor och går inte att öppna.
— Det är för att väcka den känslan hur absurt det är när rätten till att läsa det man vill försvinner, säger bibliotekschef Jasmina Dizdarevic Cordero till skattefinansierade SR.
Annons:
Banned Books Week Coalition är ett globalt nätverk med organisationer som syftar till att sprida kunskap om förbjuden litteratur världen över. Banned Books Week Sverige startade 2023, men i exempelvis USA har evenemanget pågått sedan 1982.
Boken har tryckts i 20 exemplar, ett av de kommer att ställas ut under veckan på Brooklyn Public Library i New York City. Malmöbor kommer även att kunna ta del av den vid Dawit-Isaak biblioteket. Under veckan går det även att ta del av en utställning av böcker som är eller varit förbjudna någonstans i världen.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
James Bond-franchisen är på väg mot en ny era med ”Bond 26”, och intresset och förväntningarna är givetvis skyhöga. Med Denis Villeneuve bekräftad som regissör och Amazon MGM Studios vid rodret finns både spännande fakta och heta rykten att grotta ner sig i.
Här är det senaste om filmen – inklusive Amazons märkliga censurering av Bond med vapen.
Denis Villeneuve är som tidigare rapporterat låst som regissör för ”Bond 26”. Enligt uppgifter har han emellertid inte rätt till så kallad ”final cut” – vilket ger Amazon sista ordet om filmens utformning.
Produktionen är enligt rykten en fullständig reboot, fristående från Daniel Craigs era och senaste filmen No Time to Die. Fokus lär ligga på en yngre James Bond, möjligtvis i hans tidiga karriär i Royal Navy innan han rekryteras till MI6.
Annons:
Manusförfattaren Steven Knight (Peaky Blinders, Rogue Heroes) är bekräftat ombord men huruvida Knight påbörjat ett utkast har inte gått att bekräfta. Många fans hoppas att Villeneuves samarbete med Knight ska resultera i en karaktärsdriven historia som respekterar Bonds arv.
Denis Villeneuve. Foto: Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America, CC BY-SA 2.0
Vem får rollen?
Det kanske allra viktigaste – sökandet efter vem som tar på sig det berömda axelhölstret – har enligt parterna inte heller påbörjats.
Envisa rykten samt luddiga uttalanden gör gällande att man önskar en okänd brittisk manlig skådespelare i 30-årsåldern, samt att man insinuerat att det skulle kunna bli en icke-vit aktör – något som dock går stick i stäv med den litterära förlagan från skaparen Ian Fleming.
Namn som Tom Holland, Jacob Elordi och Harris Dickinson har nämnts, men källor betonar att Villeneuve och teamet föredrar en okänd skådespelare för att ge en fräsch känsla. Aaron Taylor-Johnson och Jack Lowden dyker också upp i diskussioner, men ingen är bekräftad.
Det senaste ryktet påstår att den australiske Jacob Elordi fångat Amazons intresse. Om Elordi vinner rollen blir det andra gången efter George Lazenby som en skådespelare med australisk härkomst får rollen.
Rumblings are Amazon MGM Studios is pushing for Jacob Elordi (Euphoria, Saltburn) for the lead in James Bond reboot.
Elordi is 25/1 to be the next actor to play James Bond at @Ladbrokes.
This is one of the longest running novelty markets, having been up for almost 20 years. pic.twitter.com/gMrpnypLbb
Inspelningen sägs vara planerad till 2027 med eventuell premiär 2028. Detta skulle i sådant fall göra gapet mellan två Bond-filmer till det längsta i seriens historia – något som gjort många fans närmast förargade.
Även om Denis Villeneuve för närvarande är upptagen med Dune: Part Three börjar hans vision för ”Bond 26” sakta att ta form. Enligt insiders siktar han på en mörkare, mer jordnära Bond, med en ton som påminner om hans tidigare verk.
Många fans är dock inte pigga på ännu en film med en grubblande 007, då den tonen kan sägas ha genomsyrat mycket av Daniel Craig-epoken. Många önskar en återgång till just lekfullheten från Connerys och Moores dagar.
We don’t want or need an origin story or anything about his personal life or differing timelines or a 3 film story arc or a cinematic universe.
We just want peak 00 agent James Bond doing James Bond things in James Bond locations with James Bond gadgets saving the World
Den gångna veckan väckte dessutom en oväntad händelse stor uppståndelse inom Bond-gemenskapen, då Amazon plötsligt censurerade bort vapnen från sina Bond-affischer på sin Prime Video-tjänst.
Fansen blev ursinniga och kallade draget ”woke” och respektlöst mot franchisens historia. Efter massiv kritik på sociala medier, inte minst på X, ska företaget ha backat från beslutet.
Incidenten har väckt oro för hur Amazon ska hantera ”Bond 26”. Många undrar om Amazon kommer att anpassa Bond för en modern publik, och hur det i så fall påverkar Denis Villeneuves vision.
Notice in these Amazon #JamesBond digital posters they’ve removed all the guns and given awkward poses?
Welcome to a world where promoting James Bond 007 needs to be done without his sidearm. pic.twitter.com/3NGkxXShcn
Med Denis Villeneuve vid rodret och en tydlig ambition att förnya Bond finns mycket att se fram emot, men också många frågor. Hur kommer hans realistiska stil att balanseras med franchisens ikoniska charm?
Och kan Amazon återvinna fansens förtroende efter affischfiaskot?
För tillfället är ”Bond 26” ett projekt i startgroparna, men med en regissör av Villeneuves kaliber och en reboot i sikte är förväntningarna skyhöga – precis som oron för vad Amazon har i kikaren.
63 år av Bond-magi
Som avslutning är det värt att nämna att det i dagarna är exakt 63 år sedan världspremiären av Dr. No den 5 oktober 1962 i London – starten på en saga som fångat hjärtan över generationer.
Med Sean Connery i smoking, en martini i handen och en glimt i ögat föddes en ikon som fortfarande får oss att drömma om äventyr, charm och en värld där gott alltid segrar.
Nu, med ”Bond 26” på horisonten, är det svårt att inte känna en pirrande värme inför vad som väntar – en ny Bond, men med samma tidlösa själ. Skål för 007, då som nu!
The day it all began, the day action movies changed, the day Fleming’s creation ascended to the screen. Happy James Bond Day to all who celebrate. #JamesBondDaypic.twitter.com/3MXd5nJMvH
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Alltfler Youtube-profiler minskar beroendet av annonsintäkter och varumärkessamarbeten och bygger istället upp egna affärsimperier. Orsaken är att intäkterna från annonser är oförutsägbara och kan försvinna över natten när plattformen ändrar sina policyer.
Youtube har utvecklats till en gigantisk plattform som bidragit med över 55 miljarder dollar till USA:s BNP och skapat mer än 490 000 heltidsjobb. Men trots plattformens framgång har många av de mest framgångsrika innehållsskaparna insett att det är riskabelt att enbart förlita sig på annonsintäkter, skriver Techcrunch.
Många av de största kanalerna har nu förvandlats till vertikalt integrerade medieföretag med produktlinjer, fysiska butiker och konsumentvarumärken som kan överleva algoritmförändringar. I flera fall växer dessa sidoverksamheter snabbare än själva Youtube-kanalerna.
MrBeast leder utvecklingen
Jimmy Donaldson, känd som MrBeast med 442 miljoner prenumeranter, är plattformens mest aggressiva entreprenör. Hans chokladvarumärke Feastables genererade omkring 250 miljoner dollar i intäkter 2024 med över 20 miljoner dollar i vinst – betydligt mer lönsamt än hans Youtube-innehåll som förlorade cirka 80 miljoner dollar samma år. Den första produkten sålde över en miljon enheter och genererade mer än 10 miljoner dollar inom 72 timmar.
Annons:
Donaldson driver också matvarumärket Lunchly, leksaksserien MrBeast Lab, hamburgerkonceptet MrBeast Burger och analysplattformen Viewstats. Nu planerar han att etablera ett eget mobilnätverk.
Kaffe och energidryck som guldgruva
Emma Chamberlain, med över 12 miljoner prenumeranter, lanserade sitt kaffemärke Chamberlain Coffee 2019. År 2023 nådde varumärket cirka 20 miljoner dollar i intäkter och i januari öppnade den första fysiska butiken. Intäkterna förväntas växa med över 50 procent 2025 och nå mer än 33 miljoner dollar.
Logan Paul skapade tillsammans med KSI energidrycken Prime som passerade 1,2 miljarder dollar i försäljning 2023. Dock har försäljningen minskat kraftigt, särskilt i Storbritannien där intäkterna sjönk med cirka 70 procent mellan 2023 och 2024.
Barnpublik och skönhetsprodukter
Ryan’s World, med 13-årige Ryan Kaji som värd, har expanderat sitt varumärke genom leksaker och kläder som rapporterades ha genererat över 250 miljoner dollar i intäkter 2020.
Inom skönhetsindustrin har Michelle Phan grundat prenumerationstjänsten Ipsy och sminkvarumärket EM Cosmetics, medan Huda Kattan byggt Huda Beauty som omsätter hundratals miljoner dollar årligen. Andra kända sminkvarumärken från Youtube-influerare inkluderar Jeffree Star Cosmetics och Tati Beauty, vilket visar att skönhetsbranschen fortsatt är ett attraktivt område för innehållsskapare som vill bygga egna affärsimperier.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.