En AI-baserad vårdapp som används av Region Gävleborg granskas nu efter allvarliga felbedömningar. I ett uppmärksammat fall prioriterades en äldre mans tillstånd som lindrigt – dagen därpå avled han.
Vårdpersonal larmar om brister som bedöms hota patientsäkerheten, och appen beskrivs internt som en ”katastrof”.
Min vård Gävleborg används när invånare söker vård digitalt eller ringer 1177. En chattbot ställer frågor för att göra en första medicinsk bedömning, och hänvisar därefter patienten till lämplig vårdnivå. Men enligt flera läkare i regionen fungerar systemet inte tillräckligt säkert.
I ett dokumenterat fall klassade appen en äldre mans symtom som lindriga. Dagen därpå avled han. En avvikelserapport visar att prioriteringen var felaktig, även om det inte kunnat fastställas att detta direkt orsakade dödsfallet.
I ett annat fall sökte en intagen på Gävleanstalten vård för andnöd – men hänvisades till en chatt med en läkare i Ljusdal, istället för att skickas till akutmottagning.
– Hon borde såklart ha skickats till akuten, säger Elisabeth Månsson Rydén, läkare i Ljusdal och styrelsemedlem i Svensk förening för allmänmedicin i Gävleborg till skattefinansierade SVT.
”Helt vansinnigt”
Kritiken från vårdpersonal är omfattande. Flera läkare varnar för att appen underskattar allvarliga symtom, vilket kan få livshotande följder. Samtidigt finns exempel på motsatsen – där patienter prioriteras för högt – vilket riskerar att belasta vården i onödan och leda till förseningar för svårt sjuka.
– Läkare har uttryckt på våra möten att Min vård Gävleborg är en katastrof. Det här är helt vansinnigt, säger Månsson Rydén.
Trots det inträffade dödsfallet har Region Gävleborg valt att inte anmäla händelsen till varken Inspektionen för vård och omsorg (IVO) eller Läkemedelsverket.
– Vi tittade på ärendet och beslutade att det inte behövde anmälas, säger chefsläkare Agneta Larsson.
Fler regioner har reagerat
Appen har utvecklats av företaget Platform24, vars digitala system används i flera regioner. I Västra Götaland pausades appen efter att en rapport visat att tre av tio patienter bedömts fel. I Region Östergötland har liknande brister lett till en anmälan till Läkemedelsverket. En utredning pågår.
Trots detta försvarar Agneta Larsson den version som används i Gävleborg:
– Vi har granskat vårt eget, och där kan vi inte se de här felen.
Platform24 har avböjt intervju, men i ett skriftligt svar till statstelevisionen försvarar bolagets medicinska chef Stina Perdahl appens grundprinciper.
”Bedömningen är också av patientsäkerhetsskäl medvetet utformad för att vara lite mer försiktig inledningsvis”, hävdas det.