MORGONDAGENS DAGSTIDNING – måndag 28 april 2025

måndag 28 april 2025


Här exponerar Hollywood-eliten sina barn som transvestiter

Kulturrevolutionen i Väst

En allt starkare obscen trend inom den amerikanska Hollywood-eliten går ut på att exponera sina barn som "könsöverskridande" och att normalisera direkt könsmanipulation av barn - framförallt sina egna - inför allmänheten.

publicerad 9 juli 2022
– av Isac Boman
En rad Hollywood-kändisar uppvisar systematiskt sina söner som transvestiter med klänningar, smink - ofta med starkt sexuella anspelningar.

En särskilt utbredd trend bland kändisar i Hollywood är att uppmuntra sina söner att identifiera sig som flickor och även uppfostra och visa upp dem offentligt som det motsatta könet. Föräldrarna sprider sedan bilder på barnen via sociala medier.

OBS! Läsare varnas för mycket stötande bilder.

Det är det medborgarjournalistiska initiativet Vigilant Citizen som riktat strålkastarljuset åt Hollywood-elitens chockerande förhållningssätt till sina barn som i praktiken ofta används som levande PR-rekvisita på evenemang, kändisfester och sociala medier.

Även om det beteendet redan är exploaterande i sin egen rätt, har en annan nivå av konstigheter dykt upp i Hollywood under de senaste åren: små pojkar som går runt i klänningar. Och några är så unga som TVÅ år gamla. Och många av dem bär kläder som är konstigt avslöjande och sexualiserade. Det har blivit något av en ”trend” bland Hollywood-eliten, en fashionabel sak att göra. Naturligtvis överöser massmedia oundvikligen dessa föräldrar med beröm för att de låter sina barn uttrycka sig”, konstaterar man.

Man frågar sig vidare huruvida trenden i själva verket bör betecknas som gromning eller rentav som en subversiv form av barnmisshandel.

Ett av många exempel på hur kändisföräldrar klär sina mycket små söner som flickor är Megan Fox – skådespelerskan som tidigare erkänt att hon och hennes partner ”Machinegun” Kelly brukar dricka varandras blod. Fox uppger att hon har uppfostrat sin son Noah som flicka sedan han var två år gammal.

Noah, till vänster iklädd t-shirt med texten ”Strong Girls” och till höger i klänning. Foto: faksimil/Instagram

Ett annat exempel är basketstjärnan Dwayne Wades son Zaya Wade som enligt fadern redan vid tre års ålder beslutade att han var transsexuell och som sedan dess lyfts fram som en förebild bland hbtq-aktivister och av vänsterliberala medier. Zaya har på grund av sitt ”könsbyte” även hyllats av Michelle Obama och fått flera lukrativa modellkontrakt.

Zaya Wade. Foto: Faksimil/Instagram

Skådespelerskan Charlize Therons adoptivson Jackson är ytterligare ett exempel på barn som exploateras från tidig ålder och har burit klänning sedan han var fem år gammal. Enligt Theron var sonen tre år gammal när han bestämde sig för att han i själva verket var en flicka – någonting som modern uppmuntrade.

Charlize Theron med adoptivsonen Jackson. Foto: faksimil/Instagram

Världsstjärnan Madonna är inte sämre och har poserat inför fotografer med sin 16-årige adoptivson David Banda iklädd en cheerleader-dräkt, djävulshorn och läderhalsband. Han har även följt med sin mor in på gaybarer när han bara var 13 år gammal.

Madonna med adoptivsonen David Banda.

Skådespelarna Liev Schreiber och Naomi Watt har också profilerat sig inom trenden med sonen Kai, som bland annat åtta år gammal paraderats runt på event iklädd strumpbyxor som den kvinnliga och sexualiserade seriefiguren Harley Quinn.

Liev Schreiber med sonen Kai, då åtta år. Foto: Faksimil/Instagram

På andra bilder som föräldrarna spridit syns Kai som prinsessa och på Schreibers omslagsbild på Twitter syns hans två söner sminkade pussa varandra på munnen. Andra bilder har också publicerats där Schreiber själv tungkysser sin son och i en intervju med Ellen DeGeneres bekräftar han att han och sönerna också brukar bada tillsammans och ”dansa” tillsammans med sina penisar.

Schreibers Twitterprofil, med hans söner som pussar varandra där de beskrivs av honom som ”chockerande attraktiva”.

13 år efter Kais födelse fortsätter föräldrarna att publicera gränslösa bilder på honom, bland annat ett fotografi med stark sexuell anspelning där han med örhängen och ett tunt linne liggande på mage tittar upp mot kameran.

Vilken typ av människa skulle faktiskt uppskatta denna typ av bild? Det är nästan som om de vill attrahera fel typ av uppmärksamhet till den här tonåringen”, kommenterar Vigilant Citizen.

Kai har också fotograferats på tv-premiärer iklädd en kort rosa klänning och även högklackat i andra sammanhang – någonting som väckt stor förtjusning i vänsterliberala amerikanska medier.

Några av de bilder som föräldrarna sprider på sonen Kai. Foto: Faksimil/Instagram

Om de här bilderna fick dig att må illa så är jag ledsen, men den där obehagliga magkänslan du upplever nu beror på att din kropp säger till dig att du bevittnar något som är djupt fel och onaturligt, och allt detta sker med avsikt”, menar Vigilant Citizen.

Naomi Watt fotas med sonen Kai som ”suger av” ett sparkcykelstyre. (faksimil/Instagram)

Vigilant Citizen har under en längre tid granskat vad man bedömer är en medveten ambition att sudda ut könen där man framförallt försöker få pojkar att identifiera sig som flickor och sedan göra dessa till förebilder för andra unga.

Snarast, för man fram, handlar det om ett systematiskt agerande där småbarn pressas till att göra livsavgörande beslut som könsbyten samtidigt som man lyfter fram användandet av droger och läkemedel som hormonblockerare. Samma agenda, menar Vigilant Citizen, tar sig uttryck i grundskolan eftersom de främst drivande är mycket väl medvetna om att indoktrinering måste påbörjas redan vid tidig ålder för att permanent påverka psyket hos barnet. Hollywood, pekar man på, går i bräschen för denna extrema strömning.

Hollywood är ännu en del av den agendan. Även om branschen är baserad på fantasier så dras riktiga barn in i denna röra. När man kombinerar denna agenda med Hollywoods beryktade besatthet av att jaga barn, får vi små pojkar som går runt i klänningar och där massmedia överöser alla med beröm.”, konstaterar man.

Vigilant Citizen ifrågasätter huruvida så små barn själva verkligen bör eller ens kan ha någon egen agens i frågor som att inleda könsbearbetande processer och menar att trenden av allt att döma skäligen bör betecknas som barnmisshandel.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Betongmardröm i Lund koras till Sveriges fulaste nybygge 2025

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 7 april 2025
– av Redaktionen
Byggnaden i Lund som formellt heter Pärlan har fått öknamnet "Gråsuggan".

Byggnaden ”Gråsuggan” i Lund kan nu tituleras 2024 års fulaste nybyggnation med Kasper Kalkon-priset, efter att Arkitekturupprorets årliga omröstning blivit klar.

Sveriges fulaste nybygge, och Kasper Kalkon-priset är ett antipris som i år genomfördes för tionde gången. Bakgrunden till antitävlingen är den starkt kritiserade arkitekturbranschens utveckling där många länge pekat på att alltför många av Sveriges arkitekter fortsätter att ”överglänsa varandra i fulhet”.

”Vinnaren” får prisbucklan “Skaparvånda”, skapad av konstnären Mikael Grahn, som föreställer en arkitekt korsad med en kalkon som “masskopierar” lådor. Tidigare ”vinnare” av antipriset har bland andra varit Kv. Sofia, även kallat rosthuset, i Malmö, och senast vann byggnaden ”Kvalmen” i Karlstad. Årets byggnader nominerades av 66 000 personer och byggnader sträcker sig genom stora delar av Sverige.

Slutligen blev det byggnaden Pärlan, även kallad ”Gråsuggan”, som tog hem priset med 3080 röster. Byggnaden har upprättats i Lunds nya stadsdel Brunnshög och är tänkt att bli stadsdelens mest centrala plats. Arkitektföretaget OBOS målade upp Pärlan som en ”mångsidig” byggnad med ”olika vyer med ett spel mellan betong, trä och varma kulörer”. I verkligheten konstateras den dock vara en ensidig kulör av grå betong.

”Slår allt”

Gråa betongbyggnader har vi nu sett masskopieras så många gånger under de senaste 100 åren att byggnaden bör ses som en bakåtsträvande stilkopia”, skriver Arkitektupproret om Kasper Kalkon-vinnaren.

Under våra elva år med Arkitekturupproret har vi sett många opassande namn på diverse estetiskt bristfälliga nybyggen, men Pärlan slår allt”, tillägger man vidare i kommentaren om segraren.

På andra plats kom byggnaden Måsholmen, även kallad ”Fängelseskrapan”, som ligger i Skärholmen i Stockholm, följd av Nya Filmstaden Luxe i Uppsala som fått öknamnet ”Fulstaden DeLuxe”. Dessa fick 825 röster respektive 376.

Övriga topplaceringar inkluderar bland andra Hotell Aiden, ”4 shades of poop”, i Karlstad, Fabriken, även kallad Depressionsfabriken, vid Nacka Strand i Stockholm samt Smedjan 26 i Göteborg, som också fått öknamnet ”Gravstenen”.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Bakom transrörelsens progressiva fasad

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 31 mars 2025

En gränslös identitetspolitisk framtid där kön inte längre ska vara biologiskt. Folkets Radio har intervjuat Kristina Turner som studerat translobbyn – en rörelse som drivs på av mäktiga aktörer.

Transrörelsens linje tenderar mot att demontera människan till ett könlöst neutrum, där man likt en avatargubbe på nätet kan klippa och klistra med sina kroppsdelar utifrån hur man känner sig för stunden. Samtidigt ersätts främst kvinnan av könsneutralt språkbruk, något man bland annat kan se i regeringens uppdaterade abortlagstiftning, där man föreslår att ordet ”kvinna” ska ersättas med ”den som är gravid”.

Författarinnan Kristina Turner har borrat djupare genom den progressiva fasaden som transrörelsen projicerar utåt och menar att det i själva verket är en djupt cynisk strömning som bärs fram av inflytelserika krafter. Här mer i intervjun med Folkets Radio.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Disneys woke-tolkning av ”Snövit” får iskallt mottagande

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 25 mars 2025
– av Jan Sundstedt
Många fans är besvikna över att Disney medvetet klippt banden till allt som gjorde originalet från 1937 tidlös.

Disneys live-action-version av Snövit, som nyligen haft premiär, verkar inte bli den sagosuccé studion hoppats på. Efter år av debatt om casting och en moderniserad handling pekar allt mot att filmen går mot en ekonomisk katastrof samt att fansens farhågor besannats.

Redan långt innan premiären surrade det om problem för Snövit, och tidiga rapporter tyder på att intäkterna inte sjunger ”Heigh-Ho”.

Med en budget som enligt uppgifter ligger runt 250 miljoner dollar (exklusive marknadsföring) hade Disney behövt en stark start. Något som i nuläget inte tycks ha infriats.

Enligt Box Office Mojo drog filmen premiärhelgen i USA och Kanada in blygsamma 43 miljoner dollar och globalt uppskattas intäkterna hittills till 87,3 miljoner dollar, långt under vad som krävs för att gå med vinst. Analytiker spår redan nu att Snövit kan bli ett av Disneys dyraste misslyckanden på senare år.

Långt innan premiären höjdes röster om vad som kunde gå fel, och enligt publikens reaktioner tycks många av de värsta farhågorna ha slagit in.

Låga betyg

Castingen av Rachel Zegler som Snövit väckte tidigt kritik från fans som ansåg att hon inte matchade den ”snövita” looken från originalet – en debatt som Zegler själv kommenterat som ”passionerad”.

Fans har också reagerat negativt på att Snövit i den nya versionen är en så kallad ”girl boss”-version. Istället för att räddas av prinsen leder hon nu en landsomfattande revolt mot den onda drottningen (Gal Gadot), medan prinsen blivit reducerad till den klumpige tjuven Jonathan (Andrew Burnap).

Många av de älskade sångerna har tagits ur handlingen och ersatts med nyskrivna melodier. Besvikna fans uppger att det känns som att Disney medvetet klippt banden till det som gjorde originalet från 1937 tidlös – allt i jakten på en modern, politiskt korrekt fasad.

Filmen har fått låga betyg på recensionssajter som Rotten Tomatoes, och recensenter har klagat på allt från bristfälliga visuella effekter till tråkiga prestationer från skådespelarna. Vissa beskriver filmen som ”utmattande dålig”, och kritiserar Disneys hantering av de sju dvärgarna, som i filmen kallas ”magiska varelser”.

Snövit Snow White Disney
Foto: faksimil/Snow White trailer/Youtube

Tydlig negativ trend

Utan att ha sett filmen själv är det tydligt att reaktionerna pekar mot att Disney tycks ha missat målet för många av sina trogna fans. Snövit är dock inte ett isolerat fall – den hakar på en rad live-action-remakes från Disney som allt oftare möts av ljummen respons.

Mulan (2020) floppade med sin avskalade stil och politiska undertoner, och Dumbo (2019) sjönk som en sten trots Tim Burton som regissör. Den lilla sjöjungfrun (2023) klarade sig visserligen hyfsat bättre ekonomiskt, men delade även den publiken med sina moderna grepp.

Snövit tycks förstärka mönstret: höga kostnader, polariserande val och en känsla av att Disney famlar i mörkret efter en fungerande formel. Frågan är om studion kan vända skutan – eller om spegeln på väggen visar en dyster framtid för eventuella kommande remakes?

Baserat på siffror, estimat och publikens tidiga reaktioner ser Snövit ut att bli en dyr läxa för Disney. Vad som händer härnäst får framtiden utvisa – men just nu är det svårt att se happily ever after i sikte.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Shakespeare-museum ”avkoloniseras” – påstås främja ”vit överhöghet”

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 18 mars 2025
– av Jan Sundstedt
William Shakespeare

I William Shakespeares födelsestad Stratford-upon-Avon, England, pågår just nu en hårt kritiserad omprövning av den världsberömde dramatikerns kulturella arv.

Stiftelsen Shakespeare Birthplace Trust, har nämligen beslutat om att ”dekolonisera” sin ansenliga och omfattande samling av bland annat Shakespeare-relaterat material, mot bakgrund av att detta påstås riskera att främja ”vit överhöghet”.

Shakespeare Birthplace Trust i Stratford-upon-Avon har beslutat att ”dekolonisera” sina samlingar och museiupplevelser i syfte att skapa en mer ”inkluderande miljö”, uppger The Telegraph.

Man uppger att beslutet innebär att utforska imperiets och kolonialismens inverkan på museets samlingar, samt hur Shakespeares verk har bidragit till dessa narrativ.

Stiftelsen menar att vissa objekt i samlingarna kan innehålla ”språk eller avbildningar som är rasistiska, sexistiska, homofobiska eller på annat sätt skadliga”, rapporterar The Standard.

Initiativet är ett resultat av en studie som genomfördes tillsammans med Dr Helen Hopkins från University of Birmingham 2022. Studien kritiserade stiftelsens attraktioner i Stratford för att porträttera Shakespeare som ett ”universellt geni” – en tanke som påstås ”stärka ideologin om vit europeisk överhöghet”.

Som en del i initiativet planerar Shakespearestiftelsen att diversifiera sitt fokus genom att fira globala kulturella bidrag, såsom den bengaliska poeten Rabindranath Tagore och Bollywood-dans inspirerad av ”Romeo och Julia”.

Demontering av historien

Kritiker menar dock att beslutet är en del av en bredare trend att dekolonisera kulturella institutioner. Man uttrycker oro för att en sådan omprövning av historiska figurer som William Shakespeare kan leda till en demontering av inflytelserika vita personer i Väst, snarare än att främja en verklig förståelse för det komplexa kulturella arvet.

Shakespeare Birthplace Trust betonar att projektet inte ska ses som kritik av Shakespeares verk, utan syftar till att omvärdera den historiska kontexten av museets samlingar och artefakter.

Att ”dekolonisera” Shakespeares arv riskerar dock enligt bedömare att inte bara förlora den historiska kontexten av den världsberömde skaldens verk. Initiativet riskerar dessutom att förvanska den kulturella betydelsen av en av de mest inflytelserika författarna genom tiderna.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.