Studie: Talgoxar är smartare än blåmesar

publicerad 9 april 2023
- av Markus Andersson
T.v: Talgoxe. T.h: Blåmes.

En studie vid Lunds universitet visar att talgoxar har lättare för att lära sig nya saker och presterar bättre på kognitiva tester än blåmesar. Båda arterna är dock smartare än de flesta andra småfåglar.

Forskarna har konstaterat att självkontroll inte är helt enkelt för djurarter varför man brukar använda impulstester av olika slag ”när man vill undersöka allmän kognitiv förmåga hos olika arter”. Den allra vanligaste testen som används vid dylika studier benämnes ”det transparenta cylindertestet”.

Experimentet går ut på att man placerar ett genomskinligt rör på tvären framför ett djur. I cylindern finns en åtråvärd matbit som djuret ser och vill komma åt. Om djuret försöker ta maten genom cylinderns vägg räknas det som ett misslyckande. Om djuret däremot förstår att det ska gå eller flyga runt till öppningen och plocka ut födan räknas det som det lyckats”, skriver man.

I den nya studien som publicerats i tidskriften Royal Society Open Science har blåmesars kognitiva förmåga undersökts – och tidigare har man låtit talgoxar genomföra samma test.

– Bäst av alla djur presterar människoapor och stora kråkfåglar. Vi har tidigare testat talgoxar som står sig bra i den konkurrensen. Nu har vi gjort samma försök med blåmesar som trots sin nyfikenhet presterar sämre än talgoxarna, konstaterar Anders Brodin, biologiprofessor vid Lunds universitet.

33 blåmesar delades in i tre grupper med elva fåglar i varje. Den första gruppen genomförde testen utan erfarenhet, den andra fick en genomskinlig plexiglasruta i sina burar i tre dagar innan testen och den tredje gruppen fick ett genomskinligt rör placerat på botten av buren de tre föregående dagarna.

I 52 procent av fallen lyckades blåmesarna hitta öppningen i cylindern och få ut den lilla matbiten – läcker mjölmask. Detta kan jämföras med talgoxarna som lyckades i hela 68 procent av fallen”, konstaterar forskarna.

– En grupp utmärkte sig, talgoxar med erfarenhet av ett genomskinligt rör som lyckades i 80 procent av fallen. De hade alltså lärt sig hur ett genomskinligt rör fungerar. Denna förbättring fanns inte hos blåmesarna. Detta stöder vår idé om att talgoxen är en ovanligt läraktig småfågel, fortsätter Brodin.

Han konstaterar vidare att schimpanser och korpar lyckas i 100 procent av fallen – och att småfåglar vanligtvis klarar testet mellan 20 och 40 procent av gångerna. Varken blåmesarna eller talgoxarna behöver alltså skämmas för sina resultat.

– Men det är inte så konstigt egentligen med tanke på att mesar har den relativt största hjärnan av våra småfåglar.