”Hotet från asteroider har underskattats”

publicerad 23 april 2014

Forskningsstiftelsen B612 larmar om att det har slagit ner fler asteroider på jorden de senaste åren än vad som tidigare befarats. När asteroiderna slår ner på jorden kan det motsvara energin från då atombomb detonerar.

Mellan 2000 och 2013 detonerade 26 himlakroppar strax ovanför marken på jorden. Ett känt exempel är från Ryssland ifjol när en asteroid exploderade ovanför staden Tjeljabinsk i Sibirien. Trots att asteroiden inte ens mätte 20 meter i diameter ledde den till att 1000 personer skadades.

– De flesta asteroider som är så stora att de kan utplåna ett land eller en helt kontinent har upptäckts i tid, men det är mindre än 10 000 av en miljon asteroider som har potential att förstöra hela storstäder. Eftersom vi inte vet var eller när nästa ”stadsutplånande” asteroid kommer att träffa jorden har det endast varit tur som förhindrat det, säger Ed Lu, tidigare astronaut och numera chef för B612 Foundation, i ett pressmeddelande.

Till 2018 planerar B612 Foundation att lansera världens första privatfinansierade teleskop i yttre rymden. Teleskopet kommer få i uppdrag att kartlägga solsystem och identifiera himlakroppar som kan uppfattas vara på väg mot jorden.

För cirka 65 miljoner år sedan utplånades en stor del av allt liv, bland annat dinosaurierna, på jorden av en himlakropp som slog ner i det som nu är Yucatánhalvön i Mexiko. Himlakroppen, som tros ha varit en meteorit, mätte endast 10 kilometer i diameter men nedslagskraften motsvarade hela sju miljarder Hiroshimabomber.

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.