Vittnesmålen: Brittiska elever identifierar sig som hästar och katter

publicerad 30 juni 2023
- av Jan Sundstedt
Det rapporteras att elever vägrar prata engelska på lektionen och istället svarar "mjau" på lärarens frågor.

Berättelser om hur skolbarn identifierar sig själva som olika typer av djur snarare än människor har tidigare avfärdats som överdrifter av brittiska myndigheter och makthavare. Enligt brittisk media är det dock inte alls svårt att numera hitta vittnesmål om elever som kräver att behandlas eller tilltalas som exempelvis katter och hästar.

Det rapporteras bland annat att en elev som vägrade acceptera att en klasskamrat identifierade sig som katt blev tillrättavisad av sin lärare och att ”andra barn på andra skolor också identifierar sig som djur”. Man har också hittat exempel på skolbarn som kräver att behandlas som dinosaurier och hästar – och ytterligare ett barn som identifierar sig som månen.

En elev i Wales vittnar vidare om hur en av dennes klasskamrater har identifierat sig som katt i tre hela år och svarar ”mjau” på lärarens frågor – istället för att prata engelska.

– Lärarna får inte bli irriterade över detta eftersom det betraktas som diskriminerande, hävdar eleven och tillägger att klasskamraten ”känner sig väldigt diskriminerad” om man inte refererar till denne som katt.

Tidigare har såväl elevorganisationer som skolledningar gått ut och nekat till att barn identifierar sig som andra arter eller att detta skulle uppmuntras av personal.

Det har även rapporterats om att elever i brittiska skolor ”identifierar sig som katter och ägnar sig åt störande beteenden som att krypa runt på alla fyra och kräva kattlådor i toaletterna”, vilket främst avfärdats som “konservativ” ryktesspridning.

Safer Schools, en brittisk organisation som arbetar för att skydda elever, menar att föräldrar och lärare inte bör ”överreagera” eller ”håna” barn som är “furrys” – en subkultur där man antingen klär sig som eller identifierar sig som olika djur. Man medger samtidigt att det finns en risk för att dessa barn ”blir så uppslukade av en alternativ verklighet att de kopplar bort sitt vardagsliv”.

Tracy Shaw från organisationen Safe Schools Alliance anser däremot att ett barn som kommer till skolan och kräver att bli behandlad som ett djur bör betraktas som oroväckande och att skolan inte på något sätt bör uppmuntra detta.

– Problemet är att lärare har en blind fläck när det gäller allt som har med identitet att göra, eftersom de är rädda för att göra fel. De tror att de är snälla genom att bekräfta dessa beteenden, men de är inte snälla, eftersom de sannolikt missar alla möjliga saker som pågår i det barnets liv, säger Shaw.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!