Falska nyheter

TV4 fulvinklade om Trumpanhängare – fälls i Granskningsnämnden

publicerad 27 september 2021

Tidigare i år sände TV4 ett inslag där nyhetsankaret talade om våldsamheter och demonstrationer som påstods ha arrangerats av anhängare till Donald Trump efter valet. Granskningsnämnden väljer nu att fälla tv-jätten för att ha brutit mot kravet på saklighet efter att det framkommit att de bilder som visades i samband med inslaget i själva verket kom från den vänsterextrema våldsgruppen Antifas upplopp.

I inslaget som sändes den 21 januari påstod nyhetsuppläsaren att Trump-anhängare efter valet arrangerat ett flertal demonstrationer och att vissa av dessa varit våldsamma, där bland annat fönster i det demokratiska partiets högkvarter slagits sönder.

– Terrorexperter hoppas nu att president Biden skapar förutsättningar för att hårdare kunna bevaka de militanta högerextremister som enligt forskning är det största hotet mot säkerheten i USA, berättade nyhetsuppläsaren.




På de filmklipp som kablades ut till tittarna syntes dock inte anhängare till Donald Trump. Istället kunde man se vänsterextremister som demonstrerade och bar flaggor med budskapet ”antifascist action”, samt svartklädda och maskerade personer som slog in fönster på en byggnad.

Trots att allting tydde på att de filmade våldsverkarna var vänsterradikala anhängare till eller medlemmar i Antifa valde tv-kanalen att utmåla dessa som missnöjda republikaner och anhängare till Donald Trump och lastade därmed över ansvaret för våldet på den senare gruppen.

Detta ledde till att flera anmälningar lämnades in till Granskningsnämnden som nu konstaterar att TV4:s inslag varit missvisande och att man brutit mot kravet att vara sakliga i sin rapportering.

Granskningsnämnden konstaterar att medan nyhetsuppläsaren talade om Trumpanhängare visades filmsekvenser på en demonstration med anhängare till gruppen Antifa. Nämnden anser att TV4 genom bildvalet gav tittarna en felaktig bild av att filmsekvenserna visade en demonstration med de Trump-anhängare nyheten handlade om. Inslaget blev därmed missvisande och strider mot kravet på saklighet”, skriver man.

TV4 försvarar sig med att man hade ”hög produktionstakt och stort inflöde av material” den dag inslaget sändes och hävdar att man har förståelse för att ”inslaget kunde verka förvirrande”.


 


Liknande artiklar: