Medier ska få betalt för att motverka ”propaganda”

publicerad 27 februari 2018

Privata företag och medier ska få pengar av den amerikanska staten för att motverka påstådd propaganda från främmande stater.

Efter presidentvalet 2016 har etablissemangsmedia dagligen skrivit om påstådda ryska påverkanskampanjer. Detta leder nu till att USA:s utrikesdepartement och försvarsdepartement satsar 40 miljoner dollar, motsvarande 327 miljoner kronor, i ett projekt för att kunna motverka propagandan.

Pengarna kommer att hamna i en fond under utrikesdepartementet som olika aktörer – däribland medier, företag och lärosäten – kan ansöka om bidrag för att ”motverka propaganda”.

Denna finansiering är avgörande för att vi ska fortsätta att aggressivt motverka smutskastning och desinformation och att vi kan utnyttja ett djupare partnerskap med våra allierade, Silicon Valley och andra partners i denna kamp, säger Steve Goldstein, statssekreterare vid det amerikanska utrikesdepartementet.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.