Jaguars nya varumärkesprofil hånas: ”Woke och pretentiöst”

publicerad 21 november 2024
- av Jan Sundstedt
Klassiska lyxbilvarumärket Jaguar meddelar att man avser att bli mer "diversifierade".

Det anrika brittiska bilmärket Jaguar möter hård kritik efter att ha lanserat en ny varumärkesprofil. En reklamfilm med fokus på ”mångfald” och en ny logotyp har väckt starka reaktioner, inte minst från konservativa röster och profiler som Elon Musk.

Jaguar publicerade den nya reklamfilmen på sina sociala medier i tisdags, och klippet innehåller bland annat androgyna och utomeuropeiska modeller i färgglada kläder med budskap som ”live vivid” och ”delete ordinary”, rapporterar Forbes.

Trailern avslöjar även en ny logotyp med ett minimalistiskt typsnitt och en omarbetad version av bilmärkets ikoniska logotyp. Bildtexten till inlägget lyder ”Copy nothing”.

Reklamen har emellertid mötts av omfattande kritik. En av de mest gillade kommentarerna på Instagram, med över 13 000 gillamarkeringar, beskriver förändringen som att Jaguar ”dödat en brittisk ikon”.

Jaguar logotyp 2024 bilar
Jaguars nya logtyp. Foto: Jaguar, CC BY 4.0

I ett pressmeddelande försvarar Jaguar reklamen och beskriver den som ”…avtäckandet av ett fullständigt omarbetat varumärke med fokus på konstnärligt uttryck”.

Företaget meddelade också att nästa steg i omvandlingen av Jaguar kommer att presenteras den 2 december under Miami Art Week.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Jaguar (@jaguar)

”Säljer ni bilar?”

Tesla-grundaren och X-ägaren, Elon Musk, har kritiserat reklamen i ett uppmärksammat inlägg där han frågar: – Säljer ni bilar? Inlägget har setts miljontals gånger och inkasserat stora mängder gillamarkeringar – vida överstigande de 9 000 Jaguars originalinlägg hittills erhållit.

Den brittiska tv-profilen Bev Turner, på konservativa GB News, har också kommenterat PR-kampanjen. Hon beskriver den som ”… den mest woke, mest pretentiösa, könsambigua biten av självtillfredsställd gymnasiekonst”.

Trots hårda reaktioner verkar Jaguar stå fast vid sin nya riktning. Som svar på en kommentar som anklagade företaget för att ”besudla” det ikoniska varumärket, replikerade Jaguar: – Tvärtom. Detta är en renässans.

Jaguar befinner sig i en övergångsperiod, med målet att inom kort enbart tillverka och sälja elbilar. Enligt Adrian Mardell, vd för JLR (det holdingbolag som äger Jaguar), har företaget terminerat produktionen av alla nuvarande modeller utom F-Pace.

Målet är enligt företagets vision att Jaguar ska vara ett helt elektriskt företag senast nästa år.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!