Försäljningen av batteridrivna lastbilar går trögt för Volvo, som ser en stor potential i vätgasdrivna förbränningsmotorer, särskilt för långa sträckor och tunga uppdrag där dagens batteriteknik inte räcker till.
”Vi investerar mer än någonsin i förbränningsmotorn”, säger Lars Stenqvist, teknikdirektör på Volvo.
Samtidigt som politiker pressar på för att öka försäljningen av batteridrivna lastbilar, växer intresset för traditionella drivlinor – fast med nya bränslen. Flera tillverkare, inklusive Volvo, ser potential i förbränningsmotorer som drivs med vätgas istället för diesel.
Volvo har inlett ett samarbete med det kanadensiska företaget Westport för att utveckla ett nytt bränslesystem vid namn High Pressure Direct Injection (HPDI), som bygger på att en liten mängd diesel sprutas in under högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Tekniken ger högre motoreffekt, lägre bränsleförbrukning och energieffektivitet som liknar diesel.
Volvos teknikdirektör Lars Stenqvist betonar att företaget ser vätgasdrivna förbränningsmotorer – jämte batteri- och bränslecellsdrift – som en av nycklarna till framtidens så kallat klimatsmarta transporter och förklarar att tekniken gjort stora framsteg på kort tid.
”När vi började prata om vätgas i förbränningsmotorn för fyra år sedan kallade jag det för en joker i leken på grund av en hel del tekniska utmaningar. I dag är vi mycket mer självsäkra i att säga att det här kommer att bli en kommersiell produkt. Det har gått från en joker till ett kort i leken”, säger Stenqvist.
Volvo planerar att inleda de första kundtesterna av sina vätgasdrivna förbränningsmotorer år 2026 och förväntar sig att tekniken ska vara kommersiellt gångbar innan slutet av decenniet.