NHL storsatsar på “mångfald” och “minoriteter”

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 19 oktober 2022
- av Jan Sundstedt
Blackhawks Stanley Cup-parad.

NHL har släppt en rapport angående ligans mångfaldsarbete under tidigare år samt hur planerna för detta arbete ser ut idag. Bland annat planerar man att lansera specifika marknadsföringskampanjer riktade till färgade personer och hbtq-rörelsen. 23 lag ska också ingå nya affärspartnerskap med minoritets- eller kvinnoägda företag.

Den nationella hockeyligan NHL släppte under veckan en rapport gällande “mångfald” och inkludering. I dokumentet visar hockeyligan och de 32 klubbarna hur man de senaste åren tagit initiativ och arbetat mot en större inkludering de senaste åren.

Rapporten bygger på sju ”dimensioner” där man menar att varje spelare, supporter eller anställd kan ”interagera med sporten för att ta viktiga steg för att lägga grunden till framsteg” inom “mångfald”. De sju dimensionerna innefattar ledarskap, utbildning, marknadsföring, sysselsättning, partnerskap, deltagande och samhällsengagemang.

Vi sätter strålkastarljuset på framtiden, särskilt när det handlar om grupper som är underrepresenterade på grund av kön, ras, etnicitet, sexuell läggning och funktionshinder, sade NHL-kommissionären Gary Bettman i en video i samband med att rapporten kom ut.

Vidare beskrivs viktiga punkter som hockeyligan gjort eller planerar att göra för att skapa mer “mångfald”. Bland annat har 22 lag antingen redan lanserat eller är på väg att lansera diverse mentorskap/gemenskap/anställningsprogram för att utveckla arbetet med färgade personer och kvinnor.

NHL har också anställt Jennifer Ekeleme som vice president för mångkulturellt engagemang och integration “för att påskynda kulturellt relevanta marknadsföringsinsatser och stärka crossovers till kontaktpunkter utanför isen som musik, mode och mat“.

I rapporten går att läsa att 25 lag redan har eller kommer att lansera specifika marknadsföringskampanjer riktade till färgade personer, hbtq-rörelsen, kvinnor och/eller personer med funktionsnedsättning.

Rapporten konstaterar också att 23 lag kommer eller redan har ingått i nya affärspartnerskap/relationer med minoritets- eller kvinnoägda företag, vilket representerar en tillväxt på 14 lag (44 procent) sedan november 2020.

I rapporten fastställs också att arbetsstyrkan idag har 83,60 procent vita, 4,17 procent asiater, 3,74 procent svarta, 3,71 procent latinamerikaner och 0,50 procent från ursprungsbefolkningen. 62 procent är män och 37 procent kvinnor samtidigt var 1,34 procent ”annat” eller valde att inte svara på enkäten.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!