Därför startade vi Faktiskt.eu som ett svar på Faktiskt.se

Nya Dagbladet och NewsVoice chefredaktörer redogör för lanseringen av motsvarigheten till public service och Bonniers faktagranskningssajt Faktiskt.

publicerad 30 april 2018

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


19 462 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Faktiskt.se lanserades i ett mediearbete mellan SVT, SvD, DN, SR och KIT. Detta ”Sanningsministerium” har redan fått 1,9 miljoner kronor av staten. Två veckor innan lanserades sajten Faktiskt.eu på initiativ av NewsVoice och Nya Dagbladet, två oberoende medier, tillsammans med några faktagranskare.

När vi lanserade Faktiskt.eu förstod vi att det skulle väcka ont blod hos aktörerna bakom Faktiskt.se och det kan vi förstå. Först och främst var vi två veckor före dem i lanseringsdatum och våra granskningar kommer fram till andra resultat som sticker i ögonen på mediehusen SVT/SR, Bonnier och Schibsted. Dessutom går det inte att varumärkesskydda ordet ”faktiskt”.

Förmodligen anser Martin Jönsson som är initiativtagaren bakom Faktiskt.se och utvecklingschef på DN att hans sajt vet bäst vad som är sant och falskt, men Jönsson slår ifrån sig kritiken. Han säger till tidningen Journalisten:

– Vi är ett etablissemang. Men det betyder inte att vi ska ge oss in i ett retoriskt krig mot folket, säger Martin Jönsson.

– De etablerade medierna har resurserna, kompetensen och det uttryckliga uppdraget att förmedla en relevant och korrekt bild av verkligheten. Det gör medierna till en elit på nätet, ett etablissemang.

Martin Jönsson anser att han tillhör en elit och att det är helt i sin ordning att hans ”etablissemang” ska få pengar från staten. Förmodligen anser de bakom Faktiskt.se att det inte heller får samexistera flera versioner av något som heter faktiskt. Inget kan vara mer fel.

Johannes Nesser på Journalisten skriver i artikeln: ”Kriget om sanningen kan börja. Faktiskt.” att när mediejättarna först presenterade samarbetet Faktiskt.se möttes det av kritik. Martin Aagård på Aftonbladet Kultur menar att Faktiskt.se är ett överilat samarbete och en onödig ”punktmarkering av skräp som flyter runt i sociala medier”.

Journalisten Lars Truedson säger:

– Nåja, det är väl bra att samarbeta om gemensamma metoder för att motverka desinformation, medger han. Men de där 1,9 miljoner kronorna som Vinnova skjuter till för projektet borde medierna ha struntat i. … Ni kommer att ångra att ni tog emot pengar från staten.

Den tyngsta kritiken mot det statliga Faktiskt kom från Utgivarnas vd Nils Funcke som varnade för att man ”etablerar vanföreställningen att etablerade medier är en del av etablissemanget”.

Martin Jönssons Faktiskt.se riskerar att bli en politiskt korrekt produkt baserad på selekterade perspektiv och selekterade uppgifter som passar det som Peter Wolodarski kallat för DN:s “agendajournalistik”.

Av den anledningen måste det finnas utrymme för oberoende aktörer att kunna presentera sina granskningar och slutsatser, allt för att säkra både yttrandefrihet och pressfrihet. Omvärlden måste ha faktakoll på ”elitens” Faktiskt.se, som annars riskerar att bli en trollfabrik.

 

Torbjörn Sassersson, chefredaktör NewsVoice
Markus Andersson, chefredaktör Nya Dagbladet

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!