MORGONDAGENS DAGSTIDNING – söndag 19 januari 2025

söndag 19 januari 2025

”Obi-Wan Kenobi” ett hån mot Star Wars arv

Kulturrevolutionen i Väst

Föreställ dig din bästa vän från forna tider. Du minns honom eller henne med kärlek i hjärtat. Flera år senare dyker samme vän upp igen, ringandes på din dörr. Du öppnar och där står en nergången trashank, ett nytt och okänt väsen du inte längre kan relatera till. Det går dessvärre inte att förhålla sig till den nya tv-kalkonen "Obi-Wan Kenobi" på något annat sätt.

publicerad 22 juli 2022
– av Jan Sundstedt
Obi-Wan Kenobi
De tre inkvisitorerna i "Obi-Wan Kenobi" med universums bästa Reva till vänster i bild.

Det faktum att Walt Disney Pictures producerar sina alster med en cynisk agenda i förgrunden, och inte med syfte att berika kulturvärlden, torde för den vakne betraktaren stå mer än klart sedan en tid tillbaka. Mot bakgrund av Star Wars rika arv är det värt att uppmärksamma när man slaktar ett sådant legendariskt universum.

Franchisemördare

Allt sedan eftertexterna i 2005 års förnämliga Revenge of the Sith klingade av, har varumärket exploaterats och snudd på misshandlats – inte minst sedan George Lucas år 2012 sålde sitt skötebarn Lucasfilm till Walt Disney Pictures för den astronomiska summan av 41 (!) miljarder kronor.

Med 2022 års facit på hand kan man konstatera att konsekvensen av Disneys övertagande av Star Wars-franchisen inte blev dåligt. Det blev katastrofalt. Inte nog med att kulturvärlden belastades med de onödiga filmerna Episod VII till IX – vars enda syfte var att ta kål på hjältarna från originaltrilogin.

Därtill har man provocerat fans med rent skräp som spin-off filmen Solo och tv-serien Boba Fett. För att tala i klarspråk är det inget annat än politiskt korrekt dynga vars främsta syfte är uppenbart och består av att förminska pojkar, män och traditionellt manliga egenskaper i allmänhet.

När undertecknad inte trodde det var möjligt att sjunka lägre har Disney – med radikalfeministen Kathleen Kennedy i spetsen – laddat om med tv-serien Obi-Wan Kenobi. Jag slutade titta efter avsnitt tre och de tre återstående avsnitten fick jag snabbspola mig igenom, helt enkelt för att serien är så urbota usel. En mer korrekt titel hade varit något i stil med: The Spoiled Girl Brat Leia & Woman of Color Reva – feat. Soy Boy Obi-Wan Kenobi.

Serien handlar nämligen inte om vare sig Obi-Wan Kenobi eller Darth Vader, utan om ovan nämnda damer. Varav en snorunge men som självklart kan och vet allt. De få ”män” som trots allt är med i serien är blåsta, bortkomna och/eller inkompetenta.

Skrattretande manus

Manuset förefaller vara skrivet av en hoper treåringar med noll insikt om vad som gjorde Star Wars till en klassiker i filmhistorien. Den så kallade regin av Deborah Chow har inga förlåtande drag. Scenografin och specialeffekterna tycks gjorda av frigolit och detta i en produktion med en budget på 20-25 miljoner dollar – per avsnitt!

Något som särskilt sticker ut är det skrattretande skådespeleriet. Ewan McGregor har jag alltid haft ett gott öga till ända sedan Trainspotting och jag menar att han i prequel-filmerna gör det väldigt bra som den yngre Obi-Wan. Icke så här.

Glöm den Obi-Wan som fans kommit att uppskatta och respektera. Här serveras vi en halvt om halvt förvirrad tönt och toffelhjälte – en kuvad mansfigur som låter sig bossas runt av en 9-årig minihäxa – prinsessan Leia den yngre. En jänta som kan vara den mest irriterande illbatting filmvärlden skådat.

Hayden Christensen är även han tillbaka som allas vår Darth Vader. Jag tillhör de som gillade Hayden som Anakin Skywalker, och anser kritiken mot honom obefogad. Dessvärre följer hans insatser samma mönster som McGregor och jag konstaterar med sorg i hjärtat att skadan som åsamkats Kenobi även gäller för Vader.

Den karaktär som sätter spiken i kistan i denna diaboliska cocktail är Inquisitor Reva (Moses Ingram). Det är som sagt denna karaktär (tillsammans med Leia) serien egentligen handlar om och fokuserar på. Jag kan ärligt talat inte minnas när jag senast genomled en sämre skriven karaktär, porträtterad av en mer undermålig skådespelare än Ingram.

Den inbäddade trailern bifogas här för kuriosa trots att den ger en missvisande bild av serien.

 

Det är med tungt sinnelag jag konstaterar att Obi-Wan Kenobi blott är ännu ett kvitto på att Disney inte sysslar med kulturskapande, utan med kulturell subversion. Star Wars var ursprungligen filmer som först och främst riktade sig till äventyrslystna pojkar. Här bidrar man istället till att en hel generation pojkar och unga män får än mer dålig självkänsla och självförtroende. Budskapet i filmen kan kort sagt kokas ner till att män alltid varit elaka, svaga och eländiga.

Särskilt ni som har barn bör undvika tv-serien till varje pris. Se hellre om originaltrilogin samt prequelfilmerna – det RIKTIGA Stjärnornas Krig!

 

Jan Sundstedt

Böcker publicerade före 2008 gallras bort i Kanada

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 6 december 2024
– av Sofie Persson

Skolor i Ontario kasserar böcker publicerade före 2008 för att göra skolbiblioteken mer ”inkluderande”. Bland de gallrade böckerna finns Harry Potter-serien och Anne Franks dagbok.

I år utfärdade den kanadensiska utbildningsministern ett direktiv för att göra skolbibliotekens böcker mer inkluderande. Peel District School Board (PDSB), ett av Ontarios största skoldistrikt, svarade med att skicka ut riktlinjer till skolorna.

”Styrelsen ska utvärdera böcker, media och alla andra resurser som för närvarande används för undervisning och lärande i engelska, historia och samhällsvetenskap i syfte att använda resurser som är inkluderande och kulturellt lyhörda, relevanta och reflekterande för studenter och styrelsens bredare skolgemenskaper”, lydde direktiven.

Böcker publicerade före 2008 skulle granskas och rensas bort vid behov.

När Takata, en student vid Erindale Secondary School, återvände efter sommarlovet i höstas saknades hälften av bibliotekets böcker.

– I år kom jag till mitt skolbibliotek och där fanns rader och åter rader av tomma hyllor utan några som helst böcker, säger hon till CBS.

Anne Frank gallras

Takata är en av många elever och föräldrar som oroar sig över den omfattande bokgallringen. Kritiker hävdar att den lett till att vissa bibliotek tagit bort böcker enbart för att de publicerats före 2008. Takata anser att skolan borde ha frågat eleverna vilka böcker som skulle sparas.

– Ingen frågade efter våra åsikter. Jag tycker att det är censur att ta bort böcker utan någons vetskap, säger hon.

Böcker som gallrats bort från biblioteket inkluderar hela Harry Potter-serien och Hunger Games. Dessutom har Anne Franks dagbok och barnboksklassikern Den mycket hungriga larven tagits bort på andra skolor, enligt lärare.

”Orsakar skada”

Den nya gallringen av böcker sker i flera steg, där kvalitet definieras som ”resurser som främjar antirasism, kulturell lyhördhet och inkludering”. Böcker ska rensas bort om de ”orsakar skada”, antingen på grund av dåligt skick som utgör en hälsorisk, eller för att de ”inte är inkluderande, kulturellt lyhörda, relevanta eller korrekta”.

Alla bibliotek gallrar böcker varje år, men Takata oroar sig för att de nya, mer extrema direktiven avviker från normen och kan radera viktig historia.

– Jag tror att författare som skrivit om japanska interneringsläger kommer att raderas och att hela den historiska händelseutvecklingen för japanska kanadensare kommer att tas bort, det oroar mig mycket, säger hon.

”Rullades ut fel”

Gruppen Libraries not Landfills, som bildades efter de nya direktiven för att skydda skolbibliotekens böcker, delar Takatas oro. Gruppen, som förespråkar traditionella bokgallringar, består av föräldrar, pensionerade lärare och andra samhällsmedborgare.

– Vem avgör vad som är rätt material att ha i biblioteket, och vem avgör vad som är fel i våra bibliotek? Det är oklart, säger Tom Ellard, en förälder och grundare till gruppen. Det är inte tydligt för de lärare som har gett oss det här materialet, och det är inte tydligt för mig som förälder eller skattebetalare.

David Green, ordförande i styrelsen för PDSB, medger att den nya gallringsprocessen ”rullades ut fel” och att målet aldrig var att gallra bort alla böcker publicerade före 2008.

– Vi har bett utbildningsdirektören igen att se till att om det sker så stoppas det och att den korrekta processen följs, säger han.

Det är ännu oklart om böcker som möjligen felaktigt gallrats kommer att återföras till de drabbade skolbiblioteken.

Norskt förlag glömde censurera Lagerlöfs klassiker – stoppar boken helt

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 17 november 2024
– av Jan Sundstedt
Selma Lagerlöfs Kristuslegender utkom ursprungligen 1904.

Selma Lagerlöf brukar allmänt betraktas som en av Sveriges största författarinnor genom tiderna med klassiker som Gösta Berlings saga, Jerusalem och Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.

Av dagens politiskt korrekta kulturelit anses Lagerlöfs texter samtidigt vara mycket problematiska och opassande. Nu låter det norska bokförlaget Verbum meddela att man helt slutar sälja hennes bok Kristuslegender – med hänvisning till att den är ”rasistisk”.

Novellsamlingen Kristuslegender publicerades ursprungligen 1904 och i den beskrivs bland annat hur tre män möter Jesus som genomför mirakel och botar dem från åkommor.

Den förste mannen är gammal och blir ung på nytt, den andre är spetälsk men blir frisk av Jesus välsignelse – och den tredje är en svart man som Jesus förvandlar till ”en vacker, vit man”.

Det är alltså den sistnämnda beskrivningen som påstås vara ytterst rasistisk och oacceptabel. Verbums förlagschef Fredrik Berentsen beklagar djupt att man missat att censurera boken.

– Det som har hänt är förmodligen att redaktionen 2002 inte varit uppmärksam utan har trott att det redan var en kvalitetssäkrad text, säger han och lovar att man omedelbart kommer att sluta sälja boken.

– Den senaste upplagan har sålt i 1 500 exemplar och ingen har klagat till oss om detta. Men det är uppenbart vårt ansvar att detta har blivit kvar, så vi måste bara beklaga att vi har gjort ett för dåligt jobb. Men vi kommer att sluta sälja de 400 böcker som finns kvar av upplagan omedelbart.

”Ett knytnävslag i magen”

Skälet till att förlaget slutar sälja Lagerlöfs klassiker är att delar av det norska kulturetablissemanget fördömt bokens innehåll – bland andra biblioteksforskaren Anne Kristin Lande.

– Att detta gick igenom på 1950-talet är en självklarhet, men att Verbum förlag tyckte att det var okej att publicera sådana rasistiska texter 2002 och 2013 är obegripligt, menar hon.

– När jag kom till meningen att han förvandlades till en vit man kände jag det som ett knytnävsslag i magen, uppger Halvor Moxnes, professor emeritus i teologi.

Litteraturvetaren Kari Løvaas menar i sin tur att boken skrevs ”i en rasistisk tidsålder” – men att förlaget borde författa ett ”kontextualiserande förord” för att inte riskera att kränka landets studenter, istället för att helt sluta sälja boken.

Att äldre verk antingen censureras språkligt, eller helt slutar tryckas upp på nytt, är ingenting unikt för Lagerlöfs verk utan är idag närmast ett standardförfarande när påstått sexistiska eller rasistiska passager påträffas – där Femböckerna, Pippi Långstrump och Ture Sventon bara är tre av otaliga sådana exempel.

Kristet parti vill stoppa Eurovision: ”Satanism”

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 29 oktober 2024
– av Jan Sundstedt
Eurovision Malmö Nemo
2024 års vinnare Nemo glad över Eurovisionsegern i Malmö tidigare i år.

Det schweiziska partiet Eidgenössisch-Demokratische Union (EDU) har samlat in namnunderskrifter för att få till stånd en folkomröstning med målet att stoppa Eurovision Song Contest 2025 från att arrangeras i Basel.

Partiet, som bygger på kristna värderingar, anser att evenemanget sprider ”satanism och blasfemi” och uppger att de vill skydda landets unga från sådan påverkan.

EDU lämnade på lördagen in 4 203 namnunderskrifter till kantonen Basel-Stadt, vilket är mer än dubbelt så många som de 2 000 signaturer som krävs för att folkomröstningen ska bli verklighet.

Signaturerna ska nu valideras av statskansliet, om de godkänns kommer invånarna i Basel att kunna rösta om förslaget den 24 november.

Som huvudsaklig anledning till initiativet anges att evenemanget är för dyrt och att skattebetalarnas pengar inte bör användas för att finansiera musiktävlingen. Partiet motsätter sig också den kulturella och politiska inriktning som de anser att Eurovision står för.

Samuel Kullmann, företrädare för EDU som varit aktiv i insamlingen av underskrifter, förklarar partiets ståndpunkter.

Säkerhetsrisker lyfts fram

Han menar att evenemanget öppnar för vad han beskriver som en ”satanisk och blasfemisk agenda” samt ”destruktiva idéer som det tredje könet”.

Kullmann uttrycker också oro över säkerhetsriskerna kring Eurovision och säger att Basel kan drabbas av liknande oroligheter som under evenemanget i Malmö.

Vi vill inte ha demonstrationer här som vi såg i Malmö. Vi vill inte riskera dessa säkerhetsrisker och den eventuella imageförlusten, säger han.

Partiet har skickat ut underskriftsformulär till hushåll i hela Basel och avsatt en betydande summa pengar för att finansiera initiativet, som nu väntar på statskansliets granskning av de insamlade namnen.

Stöd från olika håll

Samuel Kullmann uppger att stödet har kommit från olika delar av Schweiz, även om motståndet mot Eurovision verkar svagt i Basel, landets tredje största stad, där Eurovision 2025 är tänkt att arrangeras.

Han berättar att många förbipasserande vägrat skriva under med kommentarer som ”Det där skriver jag inte under”. Trots detta förblir han optimistisk inför möjligheten att skapa en samhällsdebatt.

Vi är medvetna om att det är en helt annan sak att vinna en folkomröstning än att få ihop 2 000 namnunderskrifter, men vi gör vårt bästa och är tacksamma för den debatt detta har utlöst.

Om statskansliet validerar de insamlade underskrifterna kommer Basel-invånarna att få avgöra frågan den 24 november. EDU:s initiativ väntas dock möta motstånd, då Eurovision har ett starkt stöd bland lokalbefolkningen och de politiska företrädarna i kantonen.

Det som framför allt stör oss är dubbelmoralen. Det vill säga att kristna symboler är förbjudna på ESC, men sataniska föreställningar och firanden är tillåtna. Det fungerar inte för oss, avslutar Kullmann.

Svenska kyrkan säger nej till förbud mot brudöverlämning

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 14 oktober 2024
– av Jan Sundstedt
Giftermål äktenskap
Brudöverlämningar har länge varit populära i USA men har på senare tid också blivit allt vanligare i Sverige.

Kyrkomötet har röstat ned Socialdemokraternas förslag om att förbjuda brudöverlämning i Svenska kyrkan. Traditionen, som har blivit mer populär på senare år, tillåts således fortsatt vara en del av vigselceremonierna i landet.

Det S-märkta förslaget om att förbjuda brudöverlämning inom Svenska kyrkan har röstats ned av kyrkomötet, rapporterar kristna tidningen Dagen.

Utskottet enades om att seden, där bruden leds fram till altaret av sin far, inte kommer att förbjudas trots att många inom Socialdemokraterna ser traditionen som ett uttryck för ”patriarkalt förtryck”.

Förslaget att förbjuda denna tradition kom genom en motion från ledamoten Sara Waldenfors (S), men när frågan prövades av kyrkomötet blev svaret ett tydligt nej.

Både Socialdemokraterna och Waldenfors har nu uttryckt respekt för beslutet om att brudöverlämning ska tillåtas även framöver.

Kunskapsmotion ersätter

I stället för ett förbud kommer kyrkomötet att överväga ett nytt kunskapsmaterial för att öka medvetenheten bland präster och brudpar om olika vigseltraditioner. Waldenfors accepterar avslaget och säger att hon är nöjd med den demokratiska processen.

Jag tycker att det är den demokratiska processen som är så härlig här, att vi tillsammans har jobbat fram det här och landat i något gemensamt, säger hon till Dagen.

Brudöverlämning, en sed som är mycket populär i USA, har fått ett allt starkare fotfäste i Sverige, delvis tack vare amerikansk film och TV. Trots att traditionen av vissa betraktas som brydsam, kan den nu fortsätta vara en del av Svenska kyrkans vigslar.