Du Gamla Du Fria…?

Pia Hellertz har recenserat boken "Du Gamla Du Fria…?" av Alf Ronnby, fil dr i sociologi och docent i socialt arbete.

publicerad 17 februari 2018

Alf Ronnby har gjort det igen. Hans nya roman Du Gamla Du Fria…? har verkligen skakat om och ökat medvetenheten om de risker som det innebär att öppna upp våra gränser i alltför generös omfattning och att anpassa våra svenska samhällen i alltför naiv och omedveten utsträckning till muslimernas och islams önskemål och krav.

För ett par år sedan läste jag hans bok Smygande islamism (2010) och blev ordentligt omskakad.  Ronnby har i sin nya roman detaljerat beskrivit en skrämmande framtidsdystopi som jag är säker på att ingen av oss här i landet vill vara med om.  Men de flesta av oss inser inte hotet – ännu.

Alf Ronnby är född 1943 och har Socionomexamen från Socialhögskolan i Lund. Han har disputerat i sociologi vid Lunds universitet och är docent i socialt arbete vid Umeå universitet.   Han var en förgrundsgestalt för samhällsarbetet inom socialt arbete och har arbetat som fältarbetare i det invandrartäta Rosengård. Ronnby har tidigare skrivit fem romaner.

I boken har vi kommit till en tidpunkt när “miljontals muslimer från Mellanöstern och Nordafrika under många år har strömmat in i Europa och Sverige”. Det har lett till mycket stora förändringar i landet. Medborgarna känner inte igen sig. Mängder av svartklädda kvinnor i heltäckande niqab rör sig på gatorna. Det har byggts många moskéer som finansierats av Saudiarabien. Där predikar imamer den extrema islamismen, wahhabismen. Fem gånger om dagen annonseras bönestunden.

Läsaren får leva sig in i konsekvenserna av den alltmer genomsyrade muslimska kulturen i det svenska samhället. Hur män och kvinnor sitter åtskilda på bussar och även på andra offentliga platser. Hur svenska kvinnor tvingas bära slöja. Hur islam blir alltmer dominerande i religiösa sammanhang. Hur musik, dans, teater och annan underhållning blir förbjuden. Hur nyhetsförmedlingen blir alltmer anpassad till ett muslimskt perspektiv. Hur fler och fler på alla politiska nivåer är muslimer och därmed kan påverka politiken i kommuner och i hela landet.

Storstäderna domineras nu av muslimer och i vissa stadsdelar bor nästan bara muslimer. Där råder sharialagar. Imamerna predikar om den västerländska synden och berättar att muslimerna “ska erövra hela världen och skapa sitt umma”, d.v.s. en islamsk värld. Den muslimska sedlighetspolisen ser till att lagarna efterföljs, att kvinnor har slöja eller niqab. I skolorna är pojkar och flickor uppdelade. Lärarna är nästan helt muslimer.

Huvudpersonerna i boken är universitetslektor Håkan och kollegan Anja, som båda arbetar vid Socialhögskolan i Lund. De blir i lärararbetet konfronterade med hur deras muslimska studenter ställer särskilda krav, som de tycker det är svårt att tillmötesgå. Rektor på skolan står för fredlig samexistens mellan muslimer och kristna och är beredd att gå långt för att tillfredsställa muslimernas krav. Detta leder till konflikter mellan honom och flera lärare på skolan, som tycker det liknar kravlös underkastelse. Konflikten gestaltas huvudsakligen genom dialogerna  mellan huvudpersonerna, lärare i socialt arbete och de muslimska studenterna, dels mellan Håkan och rektorn. Dialogerna avslöjar författarens omfattande kunskaper om Koranen, om islam och om den muslimska kulturen.

Regeringen är en koalitionsregering mellan Socialdemokraterna och Almuslimun Jayidaan (ungefär Muslimernas väl) (s. 114). De har stoppat Facebook, Instagram, Twitter och liknande sociala medier “eftersom samförståndspolitiken inte klarade den omfattande kritik den drabbades av från folket, via sociala media” (s. 116). Inom servicesektorn vägrar muslimska män att låta sig bli betjänade av kvinnor. Det har lett till att man numera i huvudsak anställer män. Det leder till att det finns färre arbetsplatser för kvinnor, vilket passar muslimerna eftersom de anser att kvinnans plats är i hemmet, för att ta hand om familjen. Läsaren får i detalj följa hur det på olika samhällsområden får allvarliga konsekvenserna av anpassningen till islam.

Det finns trots allt ”fickor av motstånd” i Sverige. I andra hälften av romanen är det jämtlänningar som gör motstånd mot islamiseringen. Anja, Håkans kollega, säger upp sig från Lunds universitet och återvänder till Jämtland varifrån hon kommer. Där får hon arbete på Socionomutbildningen i Östersund. I Jämtland har invånarna, politiker och präster uppmärksammat hotet från islam och där sker ingen anpassning till muslimska krav. Bönderna i Jämtland reagerar mot den för djuren så plågsamma och grymma halalslakten. De jämtländska bönderna hävdar med bestämdhet att deras djur ska slaktas på “de mest skonsamma och minst stressande sätt”.

Jämtland är “ett landskap som har en historia av motstånd och krig”. Här finns sedan gammalt en motståndsarmé, Jämtlands revolutionära armé, JRA. Det var tidigare mest “en kul grej, men nu har det blivit blodigt allvar. Den högsta hövdingen för JRA är Arvid Nordenhök, “en bjässe på över två meter och 110 kilogram. En man i de femtio, med stor kalufs och härjat ansikte efter alla års arbete i skogen. Förr hade han stort skägg, men som han säger “det kan man ju inte ha längre. Då kan folk tro att man är en taliban” (s. 164). I Jämtland har man bytt ut den svenska flaggan mot den jämtländska, som en protest mot “Stockholms underkastelsepolitik.

Boken presenteras som ett svenskt svar på Michel Houellebecqs uppmärksammade bok Underkastelse, som enligt en recension i SvD ”redan har orsakat årets största franska kulturbråk”. I Houellebecqs bok vinner Muslimska brödraskapet år 2022 det franska presidentvalet, i hård kamp mot Nationella fronten. Det är lätt att se var Ronnby kan ha fått inspiration. Och han har skrivit en roman som väl kan mäta sig med Houellebecqs.  Detta är en bok som alla bör läsa, framförallt politiker och beslutsfattare på alla nivåer för att kanske få upp ögonen för en hotande fara.

 

Boken kan beställas direkt hos författaren alf.ron@telia.com.

Författare: Alf Ronnby
Utgivningsår: 2017
Antal sidor: 240
Bindning: Häftad
Språk: Svenska
ISBN: 9789163941689

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!