Sigríður Ólafsdóttir, docent vid Islands universitets utbildningsfakultet, uttrycker oro över den försämrade läsförståelsen bland isländska barn.
I de senaste PISA-resultaten låg isländska 15-åringar sämre än genomsnittet i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Även i resten av Norden var resultaten låga, där exempelvis nivåerna för läsförståelse och matematik sjönk markant hos svenska 15-åringar.
På Island har man kommit med olika förslag för att komma tillrätta med problemen i skolan, där man bland annat satsar på att öka läsningen i hela samhället med särskilt fokus på unga. Vidare satte regeringen tidigare i år upp en handlingsplan för det isländska språket för 2024-2026, där en av de 22 punkterna är att stärka skolbiblioteken.
Sigríður Ólafsdóttir, docent vid Islands universitets utbildningsfakultet, menar dock att det krävs mer för att komma tillrätta med problemet och pekar på att det idag finns för lite diskussion kring vad barnen gör i skolan. Hon lyfter fram att en betydande del av språkutvecklingen sker genom strukturerade aktiviteter som sång, lek, läsning och samtal.
Vidare anser Ólafsdóttir att man förbiser en viktig aspekt gällande diskussionerna kring PISA-resultaten och det är den pedagogiska verksamheten i skolorna. Det räcker inte att enbart läsa för barnen eller uppmuntra dem att läsa, menar hon.
– Barn behöver diskutera vad de lär sig, delta i samtal om det och även öva sig på att skriva om det de läser, säger hon till isländska statskanalen RUV.