Meta och Shein är nominerade till årets norska antipris ”Gullbarbie”, som kritiskt uppmärksammar aktörer som uppenbart kapitaliserar på ungdomars osäkerhet.
Sedan 2011 har norska Press (Rädda Barnens Ungdomsförbund) delat ut antipriset till de som varit ”bäst på att få unga människor att må som sämst”. Tanken är att uppmärksamma hur stora kommersiella aktörer, ”influencers” och teknikjättar tjänar pengar på barn och ungas dåliga mående.
Varje år får barn och unga rösta fram en lämplig kandidat att förtjäna utmärkelsen. Förra året vann reality-serien ”Ex on the Beach” antipriset.
Unga i landet har nu röstat fram kandidaterna till årets ”gullbarbie”, eller guldbarbie på svenska. Först ut är techjätten Meta, som bland annat äger Facebook, Instagram och WhatsApp och som nominerats just på grund av att man i Norge är en stor aktör inom sociala medier där många unga människor samlas. Det poängteras att med många unga användare följer ett särskilt stort ansvar, ett ansvar Meta inte tar.
Vidare har man nominerat det norska företaget Good For Me, som säljer kosttillskott. Företag beskrivs marknadsföra sig aggressivt genom ”influencers” som spelar på utseendeideal för att sälja skönhetsprodukter, vilket ofta skapar stor press hos unga.
Den tredje kandidaten är modeföretaget Shein, som riktar sig till unga med begränsad ekonomi. Även här anklagas företaget för att använda influerare och sociala medier för att skapa ett osunt köp- och modetryck hos ungdomar.