Danska fjärdeklassare var mest utsatta för mobbning bland de nordiska länderna förra året, enligt en studie. Över hälften uppges bli regelbundet utsatta för mobbning.
Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) är en internationell studie som främst undersöker fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik, naturvetenskap och teknik. Studien genomförs vart fjärde år och inkluderar bland annat länder som Danmark, Sverige, Finland och Norge. I Danmark deltar endast elever i årskurs 4, medan årskurs 4 och 8 ingår i exempelvis Sverige.
Studien inkluderar även frågor till eleverna om olika former av mobbning, såsom att bli retad, utesluten från kompisgrupper, utsatt för våld, tvång eller mobbning på nätet.
Hälften av danska fjärdeklassare mobbade
Bland fjärdeklassarna i Danmark uppgav 52 procent att de blivit mobbade varje vecka eller månad förra året, enligt studien. Som jämförelse svarade 37 procent av eleverna i Sverige och Norge att de upplevt samma sak, medan andelen i Finland var 30 procent.
Siffrorna visar också att mobbning hade en negativ påverkan på elevernas inlärning. De som blev mobbade presterade betydligt sämre i matematik, naturvetenskap och teknik jämfört med dem som inte utsattes för mobbning.
– Jag tycker att det här är ett allvarligt problem. Det är också en av de faktorer som kan bidra till att förklara varför trivseln i skolan sjunker, säger Ane Qvortrup, utbildningsforskare och professor vid Syddansk Universitet, till danska statskanalen DR.
TIMSS-studien visade däremot att svenska fjärdeklassare och åttondeklassare har förbättrat sina kunskaper i matematik sedan 2019, då undersökningen senast genomfördes. Sverige ligger nu på EU-genomsnittet för årskurs 4 och över genomsnittet för årskurs 8, enligt Skolverket.