Ett hantverksrosteri i Helsingfors har utvecklat en blandning av kaffe med hjälp av AI. Man hoppas att försöket på sikt ska leda till en lättare arbetsbörda inom kaffesektorn.
Kaffa Roastery lanserade i veckan sin nya kaffeblandning ”AI-conic”, ett gemensamt projekt med rosteriet och det lokala AI-konsultföretaget Elev. Kaffeblandningen visades upp på Helsinki Coffee Festival, som gick av stapeln under april.
Rosteriet skickade över data om de bästsäljande kaffeblandningar AI-företaget sedan använde för att skapa blandningen och rosteriets ”kaffeexperter” fick sedan till uppgift att testa kaffet som innehåller fyra olika bönor från Brasilien, Colombia, Etiopien och Guatemala, AI skapade även förpackningsetiketten till kaffet.
– Med hjälp av modeller som liknar ChatGPT och Copilot fick AI:n i uppgift att skapa en blandning som skulle passa kaffeentusiasternas smak perfekt och tänja på gränserna för konventionella smakkombinationer, säger Antti vid konsultföretaget, enligt AP.
I Finland konsumeras omkring 12 kilo kaffe per capita årligen, vilket innebär att man i Finland dricker mest kaffe i världen. I Norge konsumeras omkring 9,9 kilo, i Danmark 8,7 kilo och i Sverige cirka 8,2 kilo, enligt Beans in Cup.