Infrastruktur med elmobilitet

Den österrikiska trafikklubben (Verkehrsclub Österreich, VCÖ) har i en rapport kommit ut med krav på en infrastruktur med elfordon i fokus. Avgörande är att knyta ihop kollektivtrafik, bilpooler och cy­klister på ett intelligent sätt. VCÖ tycker att elmobilitet skulle kunna underlättas genom informations- och kommunikationsteknologi.

publicerad 11 juni 2015
Cykelställ i Wien, Österrike

Laddningsstallen är också viktiga och för kombination tåg och elbil bör det finnas ett tätare nät av bilpool- och hyrbilar kring järnvägsstationerna.

Just nu upplever Österrike en ökning av elcyklar, över 150000 finns redan, och var nionde nyinköpt cykel var en elcykel förra året. De är mycket användbara för distanser upp till 1,5 mil och det kan konstateras att två tredjedelar av alla bilresor är kortare än så.

Sju av tio fat olja går åt i trafiken i Österrike, informerar VCÖ och biltrafiken är till 92 procent beroende av mineralolja. Detta gör hela landets näringsliv mycket sårbart.

Enligt EU:s policydokument kan cirka 60 procent av trafikens utsläpp reduceras genom ny teknologi. Minst 40 procent bespa­ringar nås genom att åka kollektivt istället för att använda bil. Även elmobilitet bidrar till utsläppsminskningen, skriver VCÖ.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.