Miljö

Frityrolja som bränsle

I januari flög ett SAS-plan från Arlanda till Köpenhamn med återanvänd frityrolja i tanken. Statliga Swedavia har upphandlat 450 ton bioflygbränsle.

Det första flygplanet med inblandat bioflygbränsle från frityrolja lyfte från Arlanda med destination Kastrup som en del i Swedavias kompensation för de anställdas flygtimmar.

Företaget klimatkompenserar de anställdas 15 000 tjänsteflygtimmar med att köpa in 450 ton bioflygbränsle, tillverkat av använd frityrolja från bland annat snabbmatsrestauranger i USA.

Efterfrågan på biobränsle
Bioflygbränslet levereras genom de vanliga kanalerna och blandas in i flygplatsens ordinarie bränsletankar. 450 ton motsvarar 0,3 procent av inrikesflygets bränslebehov. Bränslet köptes in via Fly Green Fund, ett samarbetsinitiativ inom flygbranschen.

Vi vill få i gång en efterfrågan på biobränsle. När volymerna ökar kommer priset att gå ner, säger Fly Green Funds vd Maria Fiskerud i Ny Teknik.

Liknande gröna elcertifikat
Meningen är att även utomstående företag och privatpersoner ska kunna köpa flygbiletter som genom ett högre pris finansierar inblandning av bioflygbränsle. Ett liknande system som gröna elcertifikat på elmarknaden.

Elcertifikat är ett ekonomiskt stöd för producenter av förnybar el, som funnits sedan 2003.

Holländska KLM genomförde år 2011 en flygning där biokerosene, som utvinns av matolja, utgjorde en del av flygbränslet.

 

Källa: Fly Green Fund

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet

 

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styres inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 0727220172, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!