Frityrolja som bränsle

publicerad 3 mars 2017

I januari flög ett SAS-plan från Arlanda till Köpenhamn med återanvänd frityrolja i tanken. Statliga Swedavia har upphandlat 450 ton bioflygbränsle.

Det första flygplanet med inblandat bioflygbränsle från frityrolja lyfte från Arlanda med destination Kastrup som en del i Swedavias kompensation för de anställdas flygtimmar.

Företaget klimatkompenserar de anställdas 15 000 tjänsteflygtimmar med att köpa in 450 ton bioflygbränsle, tillverkat av använd frityrolja från bland annat snabbmatsrestauranger i USA.

Efterfrågan på biobränsle
Bioflygbränslet levereras genom de vanliga kanalerna och blandas in i flygplatsens ordinarie bränsletankar. 450 ton motsvarar 0,3 procent av inrikesflygets bränslebehov. Bränslet köptes in via Fly Green Fund, ett samarbetsinitiativ inom flygbranschen.

Vi vill få i gång en efterfrågan på biobränsle. När volymerna ökar kommer priset att gå ner, säger Fly Green Funds vd Maria Fiskerud i Ny Teknik.

Liknande gröna elcertifikat
Meningen är att även utomstående företag och privatpersoner ska kunna köpa flygbiletter som genom ett högre pris finansierar inblandning av bioflygbränsle. Ett liknande system som gröna elcertifikat på elmarknaden.

Elcertifikat är ett ekonomiskt stöd för producenter av förnybar el, som funnits sedan 2003.

Holländska KLM genomförde år 2011 en flygning där biokerosene, som utvinns av matolja, utgjorde en del av flygbränslet.

 

Källa: Fly Green Fund

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet

FAKTA: FLY GREEN FUND

Startade i juni 2015

Ekonomisk förening utan vinstintresse

Grundare är SkyNRG, Karlstad flygplats samt NISA (Nordiv Initiative Sustainable Aviation)

Swedavia, Malmö Aviation, Sverigeflyg, SAS, KLM och EFS har anslutit till Fly Green Fund som partners. Partners betalar för administrativa kostnader så att de pengar som kommer in ska betala den extra kostnaden för bioflygbränsle.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!