Lidl börjar sälja grönsaker uppväxta med klassisk musik

publicerad 23 augusti 2024
- av Sofie Persson
Musik sägs bland annat kunna påverka rötternas längd och skördarnas storlek.

I Sverige har Lidl valt att installera ljudsystem som spelar klassisk musik i sina odlingar. Tanken är att musik ska kunna gynna plantornas tillväxt.

Under våren har Lidl gett det statliga forskningsinstitutet RISE i uppdrag att analysera påverkan på växter av musik och studierna visade att musik har möjlighet att påverka växterna positivt. Exempelvis visar en studie att 100 procent av de alfalfafrön som exponerades för musik utvecklade groddar när man spelade antingen klassisk musik, vals eller naturljud. I samma studie framkom att flera musikgenrer även har positiv påverkan på sallad.

Även om växter inte har öron, så kan de känna vibrationer från ljudvågor. Att musik gynnar plantors tillväxt och till exempel kan påverka både rötternas längd och skördarnas storlek visar en hel rad vetenskapliga studier. Vi kan genom vår rapport konstatera att olika musikgenrer gynnar olika plantors tillväxt, säger Tora Råberg, forskare på RISE, i ett pressmeddelande.

Ytterligare en studie visade att ärtplantor blev 38 procent högre när det spelades klassisk musik jämfört med plantor som inte fått växa till musik.

Fem av Lidl:s odlare har nu spelat klassisk musik för tomater, gurkor, sallad, färska kryddor och äpplen och det som spelas är toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.

Dessa varor kommer att finnas till försäljning i samtliga Lidl-butiker runtom i landet från och med vecka 35. För att kunna identifiera produkterna, som säljs under det egna märket Matriket, kommer de att vara märkta med en blå not.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!