Spelföretag anklagas för att lura barn på pengar

publicerad 13 september 2024
- av Jan Sundstedt
Spel barn unga
Nu hoppas en rad europeiska konsumentorganisationer sätta punkt för gamingjättarnas oetiska säljstrategier mot barn och unga.

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

12690 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Flera stora spelföretag har anmälts för att medvetet utnyttja barns svagheter och skapa ekonomiska beroenden genom aggressiva marknadsföringsmetoder och affärsmodeller. Organisationen Fairplay i USA kräver nu skärpta regler för att skydda minderåriga.

Fairplay har tillsammans med Center for Digital Democracy lämnat in en anmälan mot flera speljättar, däribland Epic Games och Activision Blizzard. Företagen anklagas för att medvetet utforma sina spel för att manipulera barn till att spendera stora summor på mikrotransaktioner.

Organisationerna ser användandet av virtuella valutor, som exempelvis så kallade V-bucks i Fortnite eller FC Points i fotbollsspelet FC som extra bekymmersamt och oroande.

Spelarna köper för riktiga pengar den virtuella valutan, sedermera avsedda att spenderas inne i själva spelet. Enligt Fairplay riktar sig spelens design och marknadsföring särskilt till unga användare, som har svårare att förstå konsekvenserna av sina köpbeslut.

Vill locka till impulsiva köp

Sinan Akdag är internationell sekreterare vid samarbetsorganisationen Sveriges konsumenter, en oberoende, ideell organisation med “målet att vara konsumenternas främsta vakthund“.

– Det enda skälet till det som vi kan se, det är att man försöker dölja de verkliga kostnaderna för köpen för konsumenterna, säger Sinan Akdag i en intervju med TT.

I anmälan pekar man på och framhåller att spelbolagen använder så kallade “lootlådor” och andra mekanismer som triggar ett beroendebeteende, vilket får barn att göra frekventa och ofta impulsiva köp i spelen.

Förfarandet har väckt stark kritik från flera konsumentorganisationer som menar att dessa affärsmodeller är oetiska och potentiellt skadliga för barn och ungdomar.

Branschen rundar regelverk

Spelföretagen kräver ofta att användare godkänner villkor för att genomföra köp, som att innehåll kan tas bort eller ändras när som helst. Regelverket kring dessa köp kringgås genom att påstå att spelaren endast köper en licens för att använda den virtuella valutan. När valutan används för köp i spelet gäller därför inga regler.

Då menar spelföretagen att resten av konsumenträtten också flyger ut genom fönstret, säger Akdag.

Organisationerna kräver att köp redovisas i den lokala valutan, att spelens standardinställningar ska vara att köp är avstängda, samt att orättvisa villkor tas bort.

I stort sett hela spelbranschen använder sig av de här marknadsföringsmetoderna. Just nu vill vi att konsumentskyddsnätverket kollar på de här sju spelen. Men vi vill ju se nya regler och bestämmelser för hela branschen.

spel barn unga
I princip samtliga stora spelföretag uppges använda sig av samma metoder idag. Foto: iStock/Lazy_Bear

Kritiken mot lootlådor och mikrotransaktioner har intensifierats de senaste åren, och flera länder överväger nu att införa striktare lagar kring dessa funktioner.

I vissa europeiska länder, som Belgien och Nederländerna, har lådorna redan förbjudits då de anses påminna för mycket om spel om pengar.

Fairplay och andra organisationer bakom anmälan hoppas nu att den amerikanska tillsynsmyndigheten Federal Trade Commission (FTC) snarast granskar och agerar mot spelbolagens affärsmetoder.

De hittills anmälda spelföretagen och spelen

  • Activision Blizzard – Diablo IV
  • Electronic Arts – FC (Tidigare Fifa)
  • Epic Games – Fortnite
  • Roblox Corporation – Roblox
  • Supercell – Clash of clans
  • Ubisoft – Raibow six siege
  • Mojang Studios – Minecraft

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!