Skivförsäljningen faller i USA

2013 års bästsäljande album såldes i nästan 2,4 miljoner exemplar. En siffra som ger skivbolagen huvudbry för inget bästsäljande album har sålt i så låga antal sedan albummätningarna inleddes 1992.

publicerad 6 januari 2014
Den stora skivbolagstrion (Warner, Universal, Sony) säljer inte lika många skivor som förut

Det var popartisten Justin Timberlakes skiva The 20/20 Experience som sålde i mest exemplar under fjolåret. År 2012 sålde artisten Adele’s skiva ”21” hela 4,4 miljoner exemplar, vilket var det årets bästsäljande, och året innan det sålde samma album nästan sex miljoner.

Det är Nielsen SoundScan som genomfört mätningarna över försäljningssiffrorna. Totalt sett sjönk albumförsäljningen under 2013 med hela åtta procent, rapporterar tidskriften Time.

Någonting som är populärt och har framtiden för sig är så kallad ”strömmad” musik, visar mätningar. Den svenska musiktjänsten Spotify (som spridit sig över hela världen) är ett exempel på det.

Musikbranschen är idag väldigt koncentrerad till ett fåtal mediekonglomerat. Den stora trion utgörs av Warner Music Group, (Time Warner), Universal Music (Vivendi) och Sony Music Entertainment.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!