Ruben Östlund i centrum för politiskt kulturbråk

publicerad 15 augusti 2024
- av Jan Sundstedt
Ruben Östlund
Ruben Östlund står upp mot kritiken.

Svenske regissören Ruben Östlund, känd för sina emellanåt skarpa samhällsskildringar, har hamnat i en politiskt laddad kontrovers efter sitt deltagande i en anspråkslös filmfestival i Georgien. Östlund bemöter dock kritiken på sitt karaktäristiska sätt.

Festivalen Svaneti international filmfestival, som arrangerades av Georgian national film center, en statlig organisation med hävdade kopplingar till landets “ryssvänliga” regering, har väckt stark kritik hos svenska kulturarbetare och vänsterliberala journalister.

Dagens Nyheters filmkritiker Jacob Lundström anklagar Ruben Östlund för att ha agerat oansvarigt, och kallar  honom för “politisk idiot”, något som sedermera tycks ha satt tonen för debatten.

Kritiken fokuserar på Östlunds beslut att delta i vad som påstås vara som en “propagandaplattform” för en regim med starka band till Ryssland.

I en tid med stora politiska spänningar, anses Östlunds närvaro vid festivalen vara ett politiskt ställningstagande, oavsett hans egentliga avsikter, menar kritikerna.

Avfärdar kritiken

Med sin känsla för satir och realism utforskar Ruben Östlund emellanåt samhällets mörkare sidor, ofta med en kylig humor. Något som till och från förargat den mer politiskt korrekta diasporan av kulturarbetare i Sverige.

Nu avfärdar Östlund kritiken mot honom som överdriven och hävdar att hans medverkan i den georgiska filmfestivalen enbart handlade om att stödja filmskapande i regionen.

De söker uppmärksamhet, kommenterar han de kritiker som ifrågasatt hans deltagande. Han menar att festivalen upplevdes som helt opolitisk och att hans närvaro inte bör tolkas som ett politiskt ställningstagande.

Det symboliska värdet på den lilla familjedrivna festivalen känns helt ärligt ganska futtigt, säger Östlund själv i en replik i Bonnierägda Expressen.

Kanske borde jag någon gång göra en film inspirerad av Georgienresan. Den ska i så fall handla om en regissör som på en östeuropeisk filmfestival hamnar i en politiserad konflikt bland frigående grisar, getbönder och bergstoppar, och kommer som vanligt inte bli ett självsmickrande porträtt, kommenterar Östlund på sitt karaktäristiska ironiska sätt.

Ofta i centrum

Detta är inte första gången Ruben Östlund står i centrum för en kontrovers. Hans film Play (2011), anklagades för att “reproducera rasistiska stereotyper“, då filmen skildrar unga gäng med invandrarbakgrund som rånar svenska ungdomar.

Även hans uttalande från 2018 om att “Man kan ju alltid göra en film om andra världskriget eller Förintelsen” för att vinna en Oscar, väckte debatt. Östlund nämnde då att det finns ett “judiskt community” med inflytande i Hollywood, vilket ledde till anklagelser om så kallad antisemitism.

Trots den nu pågående kritiken fortsätter Ruben Östlund att försvara sitt beslut och framhåller vikten av kulturellt utbyte. Han betonar att hans närvaro i Georgien handlade om att främja dialog och filmskapande snarare än att göra politiska ställningstaganden.

Politiskt tänkte och tänker jag fortfarande att den är som filmfestivaler i allmänhet. De som arrangerar och deltar är nyfikna, samhällsintresserade och ofta lite vänsterliberala.

Ruben Östlund, född 1974 i Styrsö, Göteborgs skärgård, är en av Sveriges mest framstående samtida filmregissörer. Östlund började sin bana som skidfilmsregissör, något som kan antas ha präglat hans visuella stil och intresse för mänskligt beteende i extrema situationer.

Filmer som Turist (2014) och The Square (2017) - som vann Guldpalmen i Cannes - etablerade Östlund som en viktig röst inom internationell film. Hans verk kännetecknas av en djärv berättarstil och en vilja att utmana publiken med obekväma sanningar om mänsklig natur.

Under sin karriär har Ruben Östlund fortsatt att tänja på gränserna för både narrativt och visuellt filmskapande. Hans filmer har en unik förmåga att skapa diskussion och reflektion, samtidigt som de ofta skildrar komplexa sociala strukturer och normer.

Han belönades med Guldbaggen för Bästa regi 2023 för Triangle of Sadness, som vann totalt sex kategorier under galan. Inför Oscarsgalan 2023 nominerades den till Bästa film, och Östlund själv erhöll nomineringar i kategorierna Bästa regi och Bästa originalmanus.

Filmen är ett satiriskt angrepp på modeindustrin och klasskillnader, och befäste hans ställning som en regissör som inte räds att konfrontera samtidens mest brännande frågor.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!