Modejätte och muslimsk rappare tar fram slöja – för män

Kulturrevolutionen i Väst

publicerad 12 november 2021
- av Isac Boman
Till vänster modell på Benetton, till höger rapparen Ghali.

Det italienska modeföretaget Benetton har tillsammans med den tunisiske rapparen Ghali tagit fram en hijab som marknadsförs till både kvinnor och män. Produkten får dock skarp kritik för att vara både fånig och historielös.

Unisex-slöjan som kostar 379 kronor finns i svart, rött, grönt och gult. På produktsidan kan man se hur hijaben bärs av både en ung kvinna och en ung man med blåa ögon och västerländskt utseende – något som fått många att reagera och fråga sig vem produkten egentligen riktar sig till.

Hijaben ingår i kollektionen ”United Colors of Ghali” som tagits fram av modejätten och rapparen – men eftersom män inom islam inte bär slöja och produkten marknadsförs med hjälp av en modell med västerländskt-nordeuropeiskt utseende riktas kritik mot att det mest verkar handla om politiskt korrekt signalering från Benettons sida.

Tilltaget kommer att välkomnas av HBTQ-communityn, men kanske inte lika mycket av det ortodoxa muslimska samhället”, konstaterar Pegida Kanada på sin blogg.

Ghali själv har vid upprepade tillfällen poserat i slöjan i musikvideos och på bilder och hävdar att hijaben är ”ett unikt klädesplagg” som han ”väldigt gärna ville skapa”.

– Jag är trött på att höra att allt arabiskt eller tunisiskt associeras till någonting negativt, säger han kryptiskt och betonar att blandningen av den arabiska och italienska kulturen skapat en ”mångfald” hos honom som gör honom unik.

Alla är dock inte lika imponerade. Xoncha Nouri som länge engagerat sig mot hedersvåld och som är ambassadör för Riksorganisationen GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime – menar att produkten är både ologisk och historielös.

Ordet hijab betyder barriär eller sköld på arabiska och syftar på separation och isolering mellan män och kvinnor. I flera länder är hijaben obligatorisk. I Iran fängslas och torteras kvinnor utan den. Västerländsk historielöshet”, konstaterar hon.

Trots att unisex-slöjan av allt att döma tagits fram av politiskt korrekta skäl får Benetton hård kritik även från feminister och andra vänsteraktivister som menar att företaget genom att marknadsföra hijaben som en produkt för män trivialiserar kvinnors kamp under ”religiöst och patriarkalt förtryck”. Benetton har i nuläget inte svarat på denna kritik.

Företaget hånas också för att inte ha kontakt med verkligheten och för att marknadsföra en i grunden muslimsk produkt som muslimer själva helt saknar intresse för.

Allvarligt talat. Vilken woke idiot trodde att det skulle finnas en marknad för de här i det islamska samhället? Ännu mer godhetssignalering”, menar användaren Lakesman.




 


Liknande artiklar: