Européer är de enda som nekas att visa ett intresse för sitt eget bevarande. Ändå beundras och hyllas Europa och dess folk runt om i världen. Rätten till bevarande är en del av de mänskliga rättigheterna, men européerna som är en global minoritet tvingas kämpa för denna självklara rätt.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
84 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.
Ingen har rätt till att neka någon sin kärlek till det egna. Ingen har rätt att likställa eget bevarande med hat mot andra. Alla folk har rätt till egna livsutrymmen utan att behöva bli undanträngda.
Sanning och kärlek varar längre än lögn och hat. Denna video är en hyllning till Europa och dess bevarande.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Våra ledare påstår att vi har en plikt att försvara friheten och demokratin. I verkligheten tvingas vi finansiera en växande svart marknad där västerländska vapen hamnar hos kriminella, legosoldater och terrorister.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
84 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.
Att västvärlden okontrollerat har skickat och fortsätter att skicka stora mängder vapenleveranser till Ukraina, som sedermera dyker upp på svarta marknaden samt hos kriminella grupper och terroristorganisationer i andra länder, är ett problem jag har skrivit om flera gånger tidigare. Nu är det åter på tapeten när den nya chefen för den ryska delegationen vid Wiensamtalen om militär säkerhet och vapenkontroll, Julia Zhdanova, berättar om hur vapen från Ukraina når terrorister och kriminella grupper i Afrika, Latinamerika samt Mellanöstern.
Enligt diplomaten är den illegala cirkulationen av vapen och ammunition från Ukraina ett hot mot internationell fred och säkerhet. Med hänvisning till den utländska expertgruppens bedömning noteras att den höga korruptionsnivån inom det ukrainska ledarskapet, samt allvarliga brister i redovisningen av militära produkter som överförs av västländer, har en betydande negativ inverkan på tillväxten av flödet av ”hårdvara” signerat Nato/EU från Ukraina till svarta marknader.
– De huvudsakliga mottagarna är regionala och internationella privata militära företag, terroristorganisationer samt transnationella kriminella grupper i Afrika, Latinamerika och Mellanöstern. VZ.58-automatgevär och VZ.61 ”Scorpion”-maskingevär (Tjeckien), samt ammunition till dem, beslagtogs under en specialoperation av de amerikanska väpnade styrkorna mot ISIS-formationer i Syrien.
Enligt en preliminär undersökning av vapenmärkningarna fastställdes att vapnen levererades kostnadsfritt till de ukrainska väpnade styrkorna från det tjeckiska försvarsministeriet i mars 2023.
– Samtidigt är den största oron förknippad med att bärbara luftvärnssystem, som kan användas för att förstöra civila passagerarflygplan, hamnar i angriparnas händer, förklarar Zhdanova vidare.
– Naturligtvis dokumenterar vi tydligt allt detta inom ramen för OSSE:s militärpolitiska dimension. Tidigare hade vi en mycket aktiv dialog om problemet med att förhindra illegal vapenhandel; organisationen var en pionjär på detta område. Men nu blockerar västerlänningar och ukrainare paneuropeiska möten i denna fråga.
– För dem är militära leveranser till Ukraina en ”helig ko”, även om de sker i strid med internationella exportkontrollregler och mekanismer, samt att vapnen används mot kvinnor, barn och för att kränka mänskliga rättigheter. Detta är en vältalig manifestation av den ökända ”regelbaserade världsordningen”.
När den schweiziska organisationen Global Initiative Against Transnational Organized Crime (GITOC), som analyserar, övervakar och bekämpar gränsöverskridande organiserad brottslighet världen över, gav ut en rapport i ämnet för en dryg månad sedan, konstaterades att en massiv tillströmning av vapen kan komma till Europa efter konflikten i Ukraina och leda till en ökning av våldet i västländer.
”Vid krigets slut kommer det att finnas en enorm mängd militär utrustning kvar. På den lägsta kriminella nivån kommer den återstående militära utrustningen att leda till en boom på den svarta marknaden, där militärt överskott, inklusive bilar, kläder och utrustning med dubbla användningsområden, kommer att säljas. I slutändan kan upphörandet av fientligheterna utlösa en våg av allvarlig vapensmuggling från konfliktzonen”.
Enligt GITOC-experter kommer vapenhandeln att ta två former: en småskalig, landbaserad marknad för kunder i Central- och Västeuropa samt en storskalig marknad med containerfrakt till Turkiet, Nordafrika, Mellanöstern och vidare.
”I Europa skulle införandet av moderna, kraftfulla vapen i kriminellas händer kunna revolutionera den kriminella undre världen. Gäng i Sverige och Frankrike har ökat sitt våld avsevärt de senaste åren och det finns tecken på att andra börjar uppmärksamma det. Det är möjligt att den massiva tillströmningen av vapen under kriget mellan Ryssland och Ukraina kan förstärka nuvarande trender i Europa – mot mer eldkraft, mer våld och yngre kriminella”.
Som om vi inte redan hade nog med problem… Men våra krigshetsande ledare, som enbart är intresserade av att profitera på kriget i symbios med krigsindustrin, kunde inte bry sig mindre – vare sig om att deras ”bidrag” av vapenleveranser på vår bekostnad fortsätter att hålla igång ett krig som Ukraina redan förlorat, eller om de långsiktiga konsekvenser som deras oansvariga politiska beslut medför för vårt eget land.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Fred är inget mål – det är ett hot mot affärerna. Europas skattebetalare tvingas mata det militärindustriella komplexet, medan krigsprofitörerna växlar blod till pengar.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
84 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.
The Washington Post skrev i går, med hänvisning till en högt uppsatt källa inom det ukrainska presidentämbetet, att Ukrainas ekonomi balanserar på randen till kollaps – trots stöd från västländer.
En positiv inverkan på ekonomin, som tidigare förutspåtts till mitten av 2025 baserat på en vapenvila, övervägs inte längre. Ansträngningarna är i stället inriktade på att hålla landet flytande.
Att den ukrainska ekonomin ännu inte har kollapsat helt beror enbart på det omfattande stödet från väst. Enligt anonyma tjänstemän och analytiker som tidningen talat med, finns det dock en sannolikhet att ett sådant stöd inte kommer att räcka för vidare utveckling.
Ulf Kristersson, tillsammans med ledarna för Danmark, Finland och Norge, har lovat fortsatt stöd till deras största prioritering – Ukraina. Med hjälp av våra skattemedel kan man säkert hålla landet flytande året ut, så att den korrupta regimen i Kiev kan suga ut det sista av våra resurser.
Man gör verkligen allt för att kriget inte ska ta slut, och med god hjälp av såväl massmedia som personer inom försvaret ser man också till att befolkningen är med på tåget. Ett färskt exempel är ÖB Michael Claessons uttalande till Dagens industri, där han ser risker och inte utesluter att Ryssland kan välja att testa Natos artikel 5 på svenskt territorium – nu när de känner sig hotade av Natos upprustning.
När Kremls talesperson Dmitrij Peskov talade med reportrar i går, sade han att det påhittade hotet från Ryssland används för att pressa skattebetalare i väst på pengar.
– Du vet, detta imaginära hot från Ryssland, detta kortlivade hot, är en teknik som används för att pressa pengar från deras skattebetalare. Samma ökända 5-procentiga ökning av Natos försvarsutgifter. Det här är tekniken som används för att fortsätta pumpa ut pengar och förse Ukraina med vapen.
Det lär för övrigt inte ha varit en slump att Försvarsmakten i går visade upp sitt nya antidrönarsystem – med utrustning från bland andra Saab och Bofors – just på Gotland, där Almedalsveckan pågår och stora delar av det militärindustriella komplexets aktörer befinner sig.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
84 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
På onsdagen bekräftades det officiellt att den hyllade regissören Denis Villeneuve tar rodret för den kommande James Bond-filmen – ”Bond 26”. Nyheten har snabbt skapat stor uppståndelse i filmvärlden och bland Bond-fans världen över, som nu ser fram emot en ny era för den ikoniska agentserien.
Denis Villeneuve är känd för sina visuellt slående och berättarmässigt djupa filmer som exempelvis Blade Runner2049, Arrival och Dune, och anses överlag vara ett något oväntat men spännande val för Bond-franchisen.
Hans stil, ofta präglad av en kombination av storslagen estetik och komplexa karaktärsstudier, förväntas ge den brittiska agenten en ny dimension.
Villeneuve har tidigare visat prov på sin förmåga att skapa intensiva och engagerande filmer, vilket väcker förhoppningar om att Bond 26 kommer att bli både en kritiker- och publikframgång.
So surreal to finally have traction on Bond 26 after all this time. With Denis Villeneuve now at the helm, you can bet we’re in for incredible, big screen, 007 spectacle!#JamesBond ⚪️⚪️⚪️ pic.twitter.com/txfyupaInx
Producenterna har sökt efter en regissör som kan föra serien framåt utan att tappa dess klassiska kärna. Med Denis Villeneuve vid rodret kan man förvänta sig en balans mellan tradition och förnyelse.
I ett officiellt uttalande säger Villeneuve att han är hedrad över att få arbeta med en av filmhistoriens mest älskade karaktärer och att han ser fram emot att utforska nya berättelser inom Bond-universumet.
– Några av mina tidigaste minnen från biobesök är kopplade till 007. Jag växte upp med att titta på James Bond-filmer med min far, ända sedan ’Dr. No’ med Sean Connery. Jag är ett hängivet Bond-fan. För mig är han heligt territorium. Jag har för avsikt att hedra traditionen och öppna vägen för många nya uppdrag framöver. Detta är ett enormt ansvar, men också otroligt spännande för mig och en stor ära. Amy, David och jag är helt överlyckliga över att få återföra Bond till vita duken. Tack till Amazon MGM Studios för deras förtroende.
Villeneuve. Denis Villeneuve.
The new Bond captain is one of the most striking Bond hires. BLADE RUNNER 2049 alone is a masterful testament to an ability & aptitude at taking a movie treasure and running with it stylishly, artistically, & brilliantly. #DenisVilleneuve#JamesBondpic.twitter.com/skQZksLARp
— MARK O’CONNELL – Writer, Author, Bond fan (@Mark0Connell) June 26, 2025
Vem får rollen?
Detaljer kring handlingen och vilka skådespelare som kommer att medverka är ännu inte officiellt bekräftade, men det råder stor enighet om att Daniel Craig inte kommer att återvända i rollen som 007.
Istället cirkulerar flera namn som potentiella efterträdare, där Aaron Taylor-Johnson, Henry Cavill och Theo James är några av de främsta favoriterna.
Taylor-Johnson har särskilt fått mycket uppmärksamhet efter att ha ingått en ambassadörsdeal med Omega (det ikoniska klockmärket som länge förknippats med Bond) vilket många tolkar som ett starkt tecken på att han är aktuell för rollen.
Diskussionerna kring den nya Bond-skådespelaren pågår fortfarande, och valet väntas offentliggöras närmare produktionsstarten.
Med Villeneuve som regissör kan Bond 26 bli en av de mest visuellt imponerande och narrativt ambitiösa filmerna i serien. Det återstår att se hur denna nya tolkning kommer att tas emot, men förväntningarna är höga.
Bond-universumet står inför en spännande framtid, och med bekräftelsen av Villeneuve är det tydligt att franchisen fortsätter att utvecklas och förnya sig. Något som förhoppningsvis både gamla och nya fans kan glädjas åt.
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.
Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!
84 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Film och filmaffischer är oskiljaktigt förenade med konst och kreativitet. Många lämnar övrigt att önska, men ett betydande antal är ren och skär magi.
Däremot betyder en bra film inte nödvändigtvis en dito filmaffisch – det finns gott om utsökta filmer med fantasilös layout och artwork – och samma devis gäller åt motsatta hållet. Det vill säga att en utsökt filmaffisch inte alltid borgar för en magisk filmupplevelse.
Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 12 oktober 2024.
Som cineast och filmtok deluxe råder det således, utöver själva filmtittandet, ingen brist på sidospår på området (vare sig det gäller undertecknad själv eller Mary B). Må det vara febrilt sökande efter filmmusik – förslagsvis otäckt dyra utgåvor och i begränsade upplagor från nischade skivbolag – eller för den delen autografer samt så kallad merchandise.
En annan källa till sinande plånbok, trångboddhet samt (o)sund besatthet är ett av mina favoritämnen: filmaffischer – en konstform av synnerligen fantasifullt och utsökt slag.
Att välja ut 50 favoriter kräver sin man. Att välja 25 stycken är än knepigare. Att plocka ut enbart tio guldkorn är en prövning som endast ett fåtal djärva själar vågar sig på. Jag avser här emellertid göra ett försök. Jag har valt att bocka av följande kriterier vad gäller min högst personliga lista:
1. Svenska affischer avsedda för biografer i Sverige (vän av ordning kommer dock märka ett undantag från denna punkt).
2. Affischerna måste finnas i min privata samling.
3. Affischens artwork och layout är primärt fokus, men filmerna som sådana är filmer jag håller högt.
Så, utan vidare krusiduller, låt oss skrida till verket med mina nuvarande tio favoriter – inklusive en solklar etta.
10. Död & Begraven (Dead & Buried) – 1981
Den kusliga affischen lyckas förmedla en ryslig stämning med minimalistisk design. Det bleka ansiktet som stiger upp ur marken är både oroande och hypnotiserande, vilket speglar filmens mörka undertoner perfekt. Kanske inte direkt en må-bra-film men dock en sjujäkla rysare. Bonuspoäng för varningsskylten. ”You can try to kill me, Dan. But you can’t. You can only make me dead.”
Död & Begraven, SF, 1981. Foto: Jan Sundstedt kollektion
9. Psycho II – 1983
En uppföljare i paritet med med Hitchcocks klassiker överraskar med en affisch som är både elegant och obehaglig. Det ikoniska huset i bakgrunden och Norman Bates skugga fångar filmens klassiska psykologiska skräck i ett enkelt men effektivt bildspråk. Filmen skrämde för övrigt livet ur mig i biosalongen år 1983. ”It’s starting again…”
PSYCHO II, UiP, 1982. Foto: Jan Sundstedt kollektion
8. Exorcisten (The Exorcist) – 1974
Den svenska affischen till Exorcisten fokuserar på mystik och religiös symbolik. Den ensamma gestalten (Fader Merrin/Max von Sydow) i mörkret under en ljuskägla skapar en känsla av att något övernaturligt är nära förestående – en lysande hyllning till filmens gotiska tema om hin håle, religion och tro. ”The power of Christ compels you!”
Exorcisten, Warner Columbia, 1974 (1982). Foto: Jan Sundstedt kollektion
7. Flykten Från New York (Escape From New York) – 1981
Här lyfts filmens postapokalyptiska värld fram med en iögonfallande design. Affischen till Flykten Från New York använder minimalistiska färger med fokus på Kurt Russel som Snake Plissken. Frihetsgudinnan i ruiner, vilket perfekt fångar filmens dystopiska atmosfär. ”I don’t give a fuck about your war. Or your president!”
Flykten Från New York, SF, 1981. Foto: Jan Sundstedt kollektion
6. De Vilda Gässen (The Wild Geese) – 1978
Affischen till De Vilda Gässen bjuder på tidlös actionestetik. Med ett explosivt färgschema och tydligt fokus på de hårdföra huvudkaraktärerna, återspeglar affischen filmens militära tema med intensitet och kraft. Hårdare kvartett har aldrig skådats på vita duken – en klassiker. ”My heels are where my balls used to be.”
De Vilda Gässen, Europa Film, 1978. Foto: Jan Sundstedt kollektion
5. Leva Och Låta Dö (Live And Let Die) – 1973
En affisch som lyser i ett färgsprakande och dynamiskt collage i form av inte minst Tarot-korten. De dramatiska poserande karaktärerna med Roger Moores James Bond i centrum, kombinerat med de exotiska miljöerna gör affischen till ett mästerverk i äventyr och action. Dessutom en fem-etta till Bond-film. ”My name is Bond…James Bond”.
Leva Och Låta Dö, United Artists, 1973 (1981). Foto: Jan Sundstedt kollektion
4. Alien – 1979
Den svenska affischen till klassikern Alien förmedlar perfekt filmens blandning av science fiction och skräck. Det mystiska ägget mot en mörk bakgrund väcker frågor och rädslor utan att avslöja för mycket. Affischen skiljer sig mot den internationella versionen på så sätt att filmens karaktärer syns på sidorna om ägget. ”I don’t wanna hear your goddam explanation!”
ALIEN (version’B’), Fox Film, 1979. Foto: Jan Sundstedt kollektion
3. Hajen (Jaws) – 1975 Ikoniska Hajen är ett mästerverk i all sin enkelhet. Kämpetorsken som stiger upp från djupet mot en ovetande simmare skapar en omedelbar känsla av fara och spänning. Den klassiska layouten med sin starka symbolik och effektiva minimalism gör affischen lika ikonisk som filmen själv – en perfekt representation av faran som väntar under ytan. ”I’m not going to waste my time arguing with a man who’s lining up to be a hot lunch”.
JAWS, US One Sheet, 1975 (re-issue ca. 2000). Foto: Jan Sundstedt kollektion
2. Jakten På Den Försvunna Skatten (Raiders of The Lost Ark) – 1981
Affischen till äventyrsfilmernas pièce de résistance kombinerar äventyr och nostalgi med starkt visuellt fokus på Harrison Ford som Indiana Jones. Enkla, jordnära färger och en klassisk äventyrskänsla gör den till en omedelbar favorit – precis som filmen i sig. ”Marion, don’t look at it. Shut your eyes, Marion. Don’t look at it, no matter what happens!”
Jakten på den Försvunna Skatten, Paramount Pictures, 1981. Foto: Jan Sundstedt kollektion
1. Stjärnornas Krig (Star Wars) – 1977
Kungen av filmaffischer. Dessutom den första filmaffischen jag fick vantarna på – blott tio år ung och för endast 15 (!) kronor (varmt tack till dåvarande Fox Film på Kungsgatan i Stockholm). Affischen för Stjärnornas Krig är en mäktig hyllning till filmens episka rymdäventyr. Med sin detaljrika design och suggestiva layout blir det en affisch som verkligen fångar fantasin och magin i George Lucas värld. Återigen en svensk affisch som skiljer sig en aning från sitt amerikanska original. ”I find your lack of faith disturbing…”
Stjärnornas Krig, Fox Film, 1977. Foto: Jan Sundstedt kollektion
Eftersnack
Det må vara självklart men kan ändå tilläggas att listan är som alla förstår högst subjektiv. Precis som de flesta listor är den, med undantag för medaljplatserna, även föremål för skiftningar beroende på dagsform. Överlag känner jag emellertid att den är hyfsat stabil, men underifrån kryllar det av bubblare som pockar på. Det finns hur många konstverk som helst att välja mellan – för många att nämna.
Att så kallade genrefilmer dominerar kan förstås också förklaras dels av personlig filmsmak, men även av det faktum att de mest kreativa och fantasirika filmaffischerna ryms inom vad vi kan se exempel på ovan. Att det företrädesvis är alster från 70- och 80-talet som dominerar är logiskt, och inte enbart för att det var under den perioden jag själv lade grunden för mitt smått patologiska filmintresse, utan även för att decennierna som sådana var smått osannolika vad gäller magiska och vidunderliga filmskapelser.
Janne Bond. Foto: Jan Sundstedt
Analogt vs. digitalt
Tilläggas kan att dagens filmaffischer förvisso kan vara visuellt imponerande, men något gått har också gått förlorat jämfört med affischkonsten från förr. Den digitala eran må ha fört med sig intressanta verktyg, men också en viss standardisering där skaparkraften och den handgjorda känslan ofta får ge vika för enhetliga, datorgenererade bilder. Var är originaliteten?
Filmaffischerna från 70- och 80-talet, som dominerar min lista, är på många sätt en hyllning till en tid då affischen inte bara marknadsförde en film – den berättade en historia i sig. Varje streck, varje färgval, bar på en egen känsla – en förväntan som nästan kunde överträffa själva filmen.
Kanske är det just därför de här affischerna har stått emot tidens tand så väl? De har i mina ögon en förmåga att väcka nostalgi och återkalla den där första förväntansfulla sucken, när man som liten snoris stod framför biografen, och såg en helt ny värld breda ut sig på papper.
Jan Sundstedt
Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012
Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.
Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.
NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.