Begreppet ”normkritik” granskas – vad betyder det egentligen?

publicerad 21 januari 2016

Alla svenska elever ska nu lära sig att vara ”normkritiska”. Men vad innebär begreppet egentligen? Granskning Sverige undersöker hur RFSU använder begreppet.

”Normkritisk sexualundervisning” till sk ensamkommande invandrare. Det är RFSU och Kristina Ljungros förslag till lösning på den övergreppstrend, som svenska flickor utsatts för de senaste åren. Förslaget presenterade dem i en debattartikel i Metro.

Granskning Sverige skriver i sitt reportage:
”Att vara ”normkritisk” visar sig vara en princip med många undantag. Att vara kritisk mot normen ”allas lika värde” är t ex helt uteslutet, trots att Kristina Ljungros inte kan förklara vad ”allas lika värde” betyder. Istället snurrar hon in sig i sina hypoteser, så att hon till slut hävdar att alla människor INTE har samma värde!?

Den som begår ett sexuellt övergrepp bryter väl mot normer i Sverige?

Hur skall en nyanländ invandrare förstå när man skall vara normkritisk och när man skall följa någon norm, som ingen kan förklara?”

Granskning Sverige hade svårt att hitta någon konsekvens i begreppet som de menar verkar tillämpas godtyckligt. Hör det granskande inslaget nedan:




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.