På grund av en utbredd ”klimatoro” väljer många tyska och danska turister bort länderna i Medelhavsområdet i sommar och söker sig istället till campingplatser runtom i Sverige, uppger ansvariga för campingkedjan First Camp.
First Camp, som har ett 50-tal campingplatser i Sverige, ser redan nu en större efterfrågan än vanligt, och bedömer att det än så länge handlar om en sammanlagd ökning på cirka fyra procent.
– Det ser väldigt lovande ut och jag tror vi går mot ett rekordår. Historiskt sett är camping en ganska stabil bransch oavsett väder men det är klart, när solen skiner och det blir 26 grader så hjälper det oss att få en extra skjuts på bokningarna, säger campingkedjans vd Johan Söör till nyhetsbyrån TT.
Det är dock inte bara vädret eller den svaga kronan som gjort att man noterat ett tydligt ökat intresse från tyskar och danskar. Antalet tyska bokningar är redan 13 procent fler än förra året och vad gäller danskar handlar det om en 50-procentig ökning.
– Tyskar har åkt mycket till Medelhavet och campat, men man tycker helt enkelt att det blivit för varmt där nere nu och här kan man få en mera lagom temperatur på sommaren, menar Söör.
Svensk natur lockar
Massmedias alarmistiska rapportering om klimatpåverkan och snöbrist i Alperna har enligt vd:n gjort att många tyskar och danskar istället väljer Sverige som semestermål.
– Jag träffade nyligen italienska campingägare och de är genuint oroade för utvecklingen på sikt, både hur gästerna ändrar beteende men också saker som att man eventuellt kan tänkas förbjuda pooler under sommaren där nere, fortsätter vd:n.
För att locka ännu fler utländska turister försöker First Camp ändra sin profilering och fokusera mer på den svenska naturen och naturupplevelser – någonting som är viktigt för att locka särskilt tyskar.
– Om man ska generalisera lite så är ju tyskarna väldigt måna om den naturnära upplevelsen. Det är inte alltid viktigt för dem att ha en camping med aktiviteter till skillnad från en svensk barnfamilj.