Tesla kringgår postblockaden – skickar skyltar direkt till kund

publicerad 18 december 2023
- av Markus Andersson
Svenska fackförbund kräver att Tesla tecknar kollektivavtal.

När Teslas registreringsskyltar stoppats hos Postnord under den pågående blockaden har elbilstillverkaren istället beställt nya ersättningsskyltar från Transportstyrelsen – som sedan levererats direkt till kunderna och inte blockeras som Teslas övriga post.

– Det är inte speciellt vanligt att man beställer ersättningsskyltar till en bil som precis registrerats. Vi brukar inte se den här typen av beställningar. Det är inte ett allt för vågat antagande att göra att det har med blockaden att göra, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, till Arbetsvärlden.

När en bil registreras av ett företag i Sverige får den ett registreringsnummer och en automatisk beställning på skyltar görs till skylttillverkaren – dessa skickas sedan via Postnord till bilföretaget som monterar dem, skriver tidningen.

Om skyltarna stjäls eller går sönder i olyckor kan ersättningsskyltar beställas som levereras hem direkt till bilägaren – men nu har Tesla istället börjat använda denna metod i stor skala i syfte att kringgå Postnords blockad.

Fackförbund kritiskt

På torsdagen började Tesla registrera ägarbyten, från Tesla Motors Sweden till bilköpare, på de runt 900  bilarna som trafikregistrerats den 6 och 7 december. På fredagen hade 145 bilar bytt ägare. Av dessa följdes ägarbytet av omedelbara beställning av ersättningsskyltar för 140 av dem. Samtliga utom tre beställningar av ersättningsskyltar gjordes av Tesla Motors Sweden själva, visar Transportstyrelsen kontroll”, skriver man.

Fackförbundet ST är kritiska till agerandet och anser att Tesla bör ”sätta sig vid förhandlingsbordet” istället för att ”fara ut mot facklig verksamhet och hyra in strejkbrytare”. Tesla vill själva inte kommentera sina nya rutiner.

IF Metalls strejk, och andra fackförbunds blockader och andra sympatiåtgärder riktade mot Tesla, har lett till hätsk debatt i svenska samhället, där den ena sidan menar att det är skadligt och långsiktigt farligt om Tesla inte tecknar kollektivavtal och anpassar sig efter den ”svenska modellen” – medan den andra sidan menar att kollektivavtal är frivilligt och att det inte är rimligt att fackförbunden bekämpar ett enskilt företag på det här sättet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!