Den kinesiska marinen har redan besökt Östersjöns vatten i september 2015 via Bälten med en nybyggd robotjagare, en fregatt och ett understödsfartyg och besöker oss nu med sin marin igen 2017.
Joachim Kuylenstierna sålde ubåtshamnen i Fårösund till kineserna. Kineserna påbörjade runt år 2006 fabriksbyggen i det strategiskt belägna Kalmar vid Ölandsbron med kinesiska arbetare och talade stort om en miljon kineser som skulle migrera till Kalmar.
Hösten 2013 godkände de isländska myndigheterna gemensamma isländska, norska och kinesiska energibolagsansträngningar för att utforska eventuella oljeförekomster vid Islands norra kustområden.
Detta gjordes knappast från kinesisk sida för att importera oljan som kan tänkas finnas där hela den långa vägen till Kina.
För Kinas del är det helt och hållet en del av det etappsystem som de i det tysta håller på att bygga upp hela vägen från Kina till Indiska oceanen till Afrika till Island och ända in i Östersjön.
Sedan mitten av 2000-talet har kineserna satsat intensivt i de västafrikanska staterna. Lokalbefolkningen och arbetarna i dem olika västafrikanska staterna behandlas enligt uppgifter illa. Dessa stater liksom Gwadar i Pakistan i Indiska Oceanen är en del av detta ännu inte helt utvecklade marina etappsystem.
Roger M. Klang/Morgonbladet – ursprungsartikel