”Sponsrad journalistik urholkar oberoende journalistik”

Tidningarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet inledde i dagarna ett samarbete med Telia respektive Volvo. Bland annat är det Volvo som ligger bakom Svenska Dagbladets nya intervjuserie, vilket föranlett kritik från övrigt journalistiskt håll.

publicerad 10 juni 2015
Svenska Dagbladets intervjuserie presenterades i samarbete med Volvo Car Sverige.

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


13 560 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Nyhetstidningarna i Sverige har under de senaste åren drabbats av en svår ekonomisk kris med minskad lönsamhet. I dagarna inledde Aftonbladet ett samarbete med den statliga telejätten Telia.

Avlönar korrespondent
Telia kommer bland annat att avlöna en USA-korrespondent för Aftonbladet, som kommer att fokusera på Silicon valley och it-branschen.

Den digitala utvecklingen är en av de största berättelserna att bevaka just nu, men också en av de mest underrapporterade. Genom samarbetet med Telia får Aftonbladet möjlighet att bevaka den på ett mer omfattande och insatt sätt, säger Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, till Dagens Media.

Men även Svenska Dagbladet har lockats av den sponsrade journalistiken. Ett av tidningens starkaste namn, den grävande näringslivsreportern Carolina Neurath, intervjuade näringslivspersonen Christer Gardell i en Volvo XC90, då programmet sponsras av just Volvo Car Sverige, som Christer Gardells riskkapitalbolag är enskilt största ägaren i.

“Låter sig köpas”
Upplägget med sponsrad journalistik har mött skarp kritik. Publicistklubbens ordförande Björn Häger är en av de som reagerat på Svenska Dagbladets Volvosponsrade intervjuserie.

“Och mediechefer och journalister låter sig köpas, med argumentet att det är en oundviklig väg in i den digitala framtiden. Bit för bit tuggar man nu ner sitt journalistiska förtroendekapital för att bättra på bokslutet för nästa kvartal”, skriver Häger på Journalisten.se.

Helena Gierrta, chefredaktör på tidningen Journalisten, säger i en intervju med SVT att “den oberoende journalistiken urholkas” av den sponsrade journalistiken.

Tidigare har Nya Dagbladet skrivit om brittiska The Guardian som ifjol ingick ett samarbete med livsmedelskonglomeratet Unilever.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!