Riksdagsledamot stämmer GP

publicerad 27 februari 2014

Sverigedemokraternas Kent Ekeroth stämmer Göteborgs-Posten på motsvarande 20 800 kronor. Detta för tidningens publicering av bilder från en uppmärksammad skandalfilm som Ekeroth själv filmade 2010.

Det var den 3 juni 2010 på Kungsgatan i centrala Stockholm som de tre SD-politikerna Kent Ekeroth, Erik Almqvist och Christian Westling beväpnade sig med rör från en byggarbetsplats efter att ha bråkat med komikern Soran Ismail och en person som påstod att han kom från den kriminella gruppen Original Gangsters (OG). Händelsen filmades av Kent Ekeroth med en mobiltelefon.

Hösten 2012 uppmärksammades skandalen då Expressen, på oklart sätt, lyckades publicera Ekeroths film som visade de tre SD-politikernas beteende. Händelsen fick snabbt namnet ”järnrörsskandalen” och ett mediedrev sattes igång mot Sverigedemokraterna.

Kent Ekeroth anser dock att de tidningar och medier som publicerat bilder från filmen har gjort sig skyldiga till otillåten användning. Han har redan stämt flera svenska tidningar. Göteborgs-Posten är den senaste i raden.

– Vi har vetat ett tag att Kent Ekeroth ställer ekonomiska krav på oss. Vi har bestridit hans krav och han väljer att gå vidare. Det blir nu domstolens sak att avgöra det hela. Vi valde att visa bilder från järnrörshändelsen eftersom de har ett stort nyhetsvärde och eftersom det handlade om riksdagsledamöter och kända politiker var det rimligt att publicera, säger GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein till tidningens hemsida.

Det handlar om en summa på 20 800 kronor som Ekeroth vill att GP betalar till honom för otillåten exemplarframställning och otillåtet tillgängliggörande.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.