Alltfler elever uppger att de blir distraherade av att deras klasskamrater använder mobiltelefoner och surfplattor under lektionstid – samtidigt som nätmobbning blivit allt vanligare.
Nu ger den borgerliga regeringen Skolverket i uppdrag att undersöka hur de digitala enheterna egentligen används i skolan och hur användandet skiljer sig beroende på kön.
– Mobiltelefoner kan ha en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling. Många elever och lärare beskriver också att push-notiser distraherar eleverna och att det finns en risk för att eleverna gör annat på sina digitala enheter än att delta i undervisningen, säger skolminister Lotta Edholm (L), i ett pressmeddelande.
Skolverket får därför i uppdrag att ta reda på hur mobiltelefoner och liknande digital utrustning används som det är tänkt på landets skolor och fritidshem.
”Skolverket ska följa upp hur bestämmelsen i skollagen om användning av mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning vid undervisning tillämpas samt hur digitala enheter används under övrig tid i skolan, till exempel på raster, och i fritidshemmet”, skriver regeringen.
“Kränkningar och våld”
Myndigheten ska också undersöka vilka ”likheter och skillnader” det finns mellan flickors och pojkars användning samt analysera ”elevers utsatthet för digitala dimensioner av våld”.
”Det vill säga kränkningar, våld och hot om våld, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck samt rasism och intolerans via digitala enheter”, förtydligar man.
Skolverkets uppdrag är en del i regeringens åtgärdsprogram där man säger sig vilja förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt prostitution och människohandel.