Nya propagandakampanjen: Kändisar ska övertala svenskarna att vaccinera sig

Kritiserade covidvaccineringen

publicerad 27 maj 2021
- av Isac Boman

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


22 960 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Föreningen Sveriges kommunikationsbyråer lanserar nu en påverkanskampanj i syfte att få fler svenskar att lämna sina tvivel kring de kontroversiella coronavaccinen – ett initiativ som sponsras av tunga kapitalister och även får beröm av statsmakten. Med slagordet “Kavla Upp” har man rekryterat ett stort antal kändisar som kavlar upp sina ärmar för att låta sig injiceras.

Helena Westin, som är ordförande för kommunikationsbyråerna som lanserat kampanjen, konstaterar att det finns en betydande oro för biverkningar och vaccinskador bland svenskarna, men att man genom kampanjen vill försöka skingra deras tvivel.

Det är ju lite läskigt det här med vaccinet så med våra fantastiska förebilder vi vill försöka visa att “ja, det är läskigt det här, men vi måste göra det – för varandra”, förklarar Westin som även beskriver kampanjen som “kanske det största vi får vara med att hjälpa till med”.

På kampanjsidan kavlaupp.se kallar man sitt initiativ “En kampanj för solidaritet inför och under vaccinationen” och fortsätter med att skriva att vi ”tillsammans” kan få tillbaka vår värld och återgå till det normala – men bara om alla ”kavlar upp” – alltså med andra ord kavlar upp skjortärmen för att låta oss injiceras med vaccin.

Vi kavlar inte bara upp för att vi själva ska hålla oss friska. Vi gör det också för varandra”, hävdar man.

Den utbredda skepticismen gentemot läkemedelsindustrin och det faktum en betydande del av svenskarna inte vill vaccinera sig är något man upplever som negativt och man är helt öppna med att man hoppas kunna få dem som tvivlar att böja sig med hjälp av grupptryck.

Vi vill påverka de tveksamma, de som känner sig osäkra av ett eller annat skäl. Vi vet också att de tenderar att följa majoriteten om de bara får en liten knuff i rätt riktning. Vi människor har trots allt en inneboende längtan att få vara del av flocken. Få vill uppfattas som avvikare. Därför visar vår kampanj hur majoriteten ställer upp för varandra i vaccinationsfrågan”, skriver man vidare.

Enligt deras bedömning är det redan ungefär 20 procent av svenskarna som inte vill vaccinera sig, något som man beskriver som ”förskräckande högt” – samtidigt som man oroar sig för att risken att ännu fler blir tveksamma. Westin uttrycker även en oro kring att många säger att de ska vaccinera sig medan de i verkligheten inte har någon intention att göra det.

Vi som jobbar med kommunikation vet att människor inte alltid tyvärr gör exakt som de säger, konstaterar hon.

Därför har man
nu engagerat ett stort antal kändisar framförallt från kultur- och underhållningsbranschen för att ”övertyga” svenskarna om att de faktiskt ska ta vaccinen. Det handlar bland annat om artisterna Timbuktu, “Tusse”, Niklas Strömstedt, Pernilla Wahlgren, Martin Stenmark, Loreen Talhaoui samt Jonas Gardell, Alex Schulman och Sarah Sjöström som nu går i bräschen för massvaccineringspropagandan.

 

Tousin “Tusse” Chiza, Niklas Strömstedt, Martin Stenmark, Jason “Timbuktu” Diakité, Lena Endre har alla ställt sig bakom kampanjen.

 

Mest glädjande är att en osannolikt stor del av landets kända personligheter inte tvekat att ställa upp helt ideellt i kampanjen. De har tagit sin tid, erbjudit sin hjälp och framför allt – kavlat upp en ärm framför fotograf/regissör Mattias Edwalls kamera. Allt utan annan ersättning än en kopp halvljummet kaffe.

Man skriver också att såväl privatpersoner som ”ett par stiftelser” donerat pengar till kampanjen och att den har ”sanktionerats” av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och av Folkhälsomyndigheten. Enligt vänsterpopulistiska Aftonbladet har bland annat H&M:s styrelseordförande Karl-Johan Persson, Spotify-grundaren Daniel Ek, storföretagaren Christina Stenbeck och hotellmagnaten Petter Stordalen donerat pengar till massvaccinationskampanjen.

Varmt välkommen att stödja vår kampanj. Vi vill få med oss så många människor, organisationer och företag som bara är möjligt. För i detta behövs vi alla. Men viktigast – kavla upp en ärm, vaccinera dig när det blir din tur”, avslutar man sitt budskap på hemsidan.

Mainstreammedia har valt att lyfta fram kampanjen stort och flera av kändisarna har redan fått delta i intervjuer och i morgonsoffor där de okritiskt fått berätta om hur viktigt de anser det är att tveksamma personer lämnar sina rädslor för att bli skadade och istället tar sina sprutor i “ren solidaritet”, som skådespelerskan Lena Endre uttrycker det i TV4:s Nyhetsmorgon. Endre går så långt som att vidhålla att kritiken mot coronapolitiken “skrämmer henne”.

Det som skrämmer mig mest; massa pensionärer som stod utanför riksdagshuset och demonstrerade att pandemilagen som kom, att de skulle inte ta… liksom viruset var ett påhitt… men det är också den här resistensen mot vetenskap och fakta som är så fruktansvärd alltså, säger Endre.

På Youtube ser klippen ut att ha över 100 000 visningar – men kommentarerna har inaktiverats och samtliga av de fåtal ”reaktioner” som syns i skrivande stund (12 dislikes och 0 likes) är negativa till budskapet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!