Nordiska intresseföreningar uppmanar till bojkott av SAS

SAS antinordiska reklamfilm

publicerad 17 februari 2020
- av Per Nordin

Efter SAS:s antinordiska reklamfilm uppmanar nu intresseorganisationerna Det fria Sverige och Nordiska Asa-samfundet till bojkott av flygbolaget.

Det fria Sverige, en intresseförening för ”svenskarna, den svenska kulturen och den svenska särarten”, manar till bojkott tills att SAS ber om ursäkt för sin reklamfilm.

Flygbolaget SAS, som till del ägs av den svenska staten, har lanserat en ny reklamfilm som påstår att det inte finns något skandinaviskt, utan att allt har kommit utifrån. Vi känner igen det absurda påståendet från Fredrik Reinfeldts nu ökända tal där han påstod att ”ursvenskt är bara barbariet, resten av utvecklingen har kommit utifrån”. Förutom att det så klart är felaktigt och att det verkar som att man inte förstår vad en kultur är eller hur den odlas, så är det uppenbart att man gör detta för att attackera skandinavernas och svenskarnas nationella identitet.

Annons:



Även det hedniska samfundet Nordiska Asa-samfundet uppmanar likaledes till att inte resa med flygbolaget.

Då flygbolaget SAS för några dagar sedan släppte sin nya reklamfilm där det bland annat påstås att det inte finns något genuint skandinaviskt, så anser vi inte heller att de då behöver våra pengar.” skriver man på Facebook.

SAS skriver i ett pressmeddelande att ”Mönstret i kommentarsfälten och antalet reaktioner i SAS sociala kanaler pekar på kampanjen utsatts för en attack”. Även konventionella mediehus har insinuerat att kritiken mot reklamfilmen kan härröras till en rysk påverkansoperation.



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.