MORGONDAGENS DAGSTIDNING – lördag 22 mars 2025

lördag 22 mars 2025

SAS återpublicerar antinordisk reklamfilm – försvarar hatretoriken

SAS antinordiska reklamfilm

publicerad 12 februari 2020
– av Isac Boman
Först tog SAS bort sin antinordiska reklamfilm efter hård kritik från allmänheten. Nu är den tillbaka och SAS står fast vid det hatiska budskapet.

Efter en massiv kritikstorm från allmänheten valde SAS att plocka bort sin antinordiska reklamfilm. Under onsdagen valde dock flygbolaget att återigen publicera den kontroversiella filmen. Samtidigt försvarar man sin hatiska retorik och försöker nu istället tysta kritiken med att stänga videons kommentarsfält.

Som Nya Dagbladet uppmärksammade tidigare under dagen tvingades SAS backa och ta bort sin reklamfilm. Detta efter att tiotusentals upprörda skandinaver på olika sociala medier tydligt uttryckte sitt missnöje över företagets fientlighet mot det nordiska och till och med hotade med bojkott.

Under onsdagen hade flygbolaget dock kommit på andra tankar och man valde att både återpublicera den gamla filmen på sin Youtube-kanal men också lägga upp en kortare variant av samma film i olika sociala medier.

SAS avfärdar den kritik man fått och hävdar istället att företaget är utsatt för en attack av politiska motståndare som vill använda filmen ”för sina egna syften”.

Mönstret i kommentarsfälten och antalet reaktioner i SAS sociala kanaler pekar på kampanjen utsatts för en attack. Vi kan inte acceptera att bli en plattform för värderingar som vi inte står för. Därför tog vi ner filmen från våra kanaler för att utvärdera situationen”, skriver SAS i ett pressmeddelande.

Konspirationsteorin om att kritikstormen mot SAS antinordiska reklamfilm är en samordnad attack bygger på att händelsen snabbt uppmärksammats av oberoende media och därtill även av ryska medier, vilket senare länkades vidare av olika konton på exempelvis Twitter. Exakt vad i detta som skulle innebära att SAS är utsatta för en attack är oklart.

SAS har inaktiverat sina kommentarsfält både på Facebook och på sin Youtube-kanal efter ett mycket stort antal kritiska kommentarer till videon.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Nordiska intresseföreningar uppmanar till bojkott av SAS

SAS antinordiska reklamfilm

publicerad 17 februari 2020
– av Per Nordin

Efter SAS:s antinordiska reklamfilm uppmanar nu intresseorganisationerna Det fria Sverige och Nordiska Asa-samfundet till bojkott av flygbolaget.

Det fria Sverige, en intresseförening för ”svenskarna, den svenska kulturen och den svenska särarten”, manar till bojkott tills att SAS ber om ursäkt för sin reklamfilm.

Flygbolaget SAS, som till del ägs av den svenska staten, har lanserat en ny reklamfilm som påstår att det inte finns något skandinaviskt, utan att allt har kommit utifrån. Vi känner igen det absurda påståendet från Fredrik Reinfeldts nu ökända tal där han påstod att ”ursvenskt är bara barbariet, resten av utvecklingen har kommit utifrån”. Förutom att det så klart är felaktigt och att det verkar som att man inte förstår vad en kultur är eller hur den odlas, så är det uppenbart att man gör detta för att attackera skandinavernas och svenskarnas nationella identitet.

Även det hedniska samfundet Nordiska Asa-samfundet uppmanar likaledes till att inte resa med flygbolaget.

Då flygbolaget SAS för några dagar sedan släppte sin nya reklamfilm där det bland annat påstås att det inte finns något genuint skandinaviskt, så anser vi inte heller att de då behöver våra pengar.” skriver man på Facebook.

SAS skriver i ett pressmeddelande att ”Mönstret i kommentarsfälten och antalet reaktioner i SAS sociala kanaler pekar på kampanjen utsatts för en attack”. Även konventionella mediehus har insinuerat att kritiken mot reklamfilmen kan härröras till en rysk påverkansoperation.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

SAS raderar antinordisk reklamfilm efter massiv kritik

SAS antinordiska reklamfilm

publicerad 12 februari 2020
– av Isac Boman

https://youtu.be/ShfsBPrNcTI

Flygbolaget SAS publicerade under måndagen en ny reklamfilm på sociala medier där huvudtemat är att det inte finns något skandinaviskt och att allting positivt som förknippas med Skandinavien har kommit utifrån. Efter massiva protester, kritik och hot om bojkott valde SAS dock att plocka ner filmen.

Den misslyckade reklamfilmen fick alltså bara ligga uppe i lite mer än ett dygn och framkallade helt andra reaktioner än vad företaget och danska NoA-byrån &Co som skapat filmen förmodligen räknat med.

Förutom att filmens huvudtema är att förneka att det finns något genuint nordiskt så är den också starkt mångkulturell och invandringen till Skandinavien utmålas som någonting positivt samtidigt som en svart afrikan pratar om sina vikingaförfäder.

– När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap. Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör, förklarade Martin Adonis, brand campaign manager på SAS, i ett pressmeddelande.

 

Innan filmen togs ner hade den på Youtube fått mer än 10 000 negativa röster och bara 200 positiva. Kritiken var också omfattande och nya kommenterar som ifrågasatte flygbolagets agerande och manade till bojkott trillade in hela tiden.

När kommer det en officiell ursäkt för ert skandinavien-hat?” frågar en person på SAS officiella Facebook-sida.

Hur kan SAS ledning släppa igenom en så usel och självförnekande reklamfilm? Den är inte ens rolig – bara tragisk. PK idioti in absurdum. Sverige (och Skandinavien) är världsmästare i tekniska uppfinningar, biologisk kartläggning (Linné) och konstaterade grundämnen. Inte nog med att SAS förlorar pengar – de har sin marketingavdelning på månens baksida dessutom”, kommenterar en annan.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.

Send this to a friend