MP: Stadsbor ska betala mer för bilkörning

publicerad 20 mars 2024
- av Sofie Persson
Daniel Helldén anser att storstadsbor betalar alldeles för lite för sin bilkörning.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


8570 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Miljöpartiet vill införa en högre procent reduktionsmedel i bensin- och diesel. Istället för att höja bensinpriserna vill man låta stadsbor som kör bil betala extra avgifter.

Regeringen har tillsammans med Sverigedemokraterna sänkt andelen reduktionsmedel i bensin och diesel med sex procent, vilket i sin tur gjort att priserna gick ner. Miljöpartiet vill dock höja tillbaka nivåerna till 30 procent, som det var tidigare, samt även fortsätta ha växande andelar förnybara drivmedel varje år. De är det enda partiet som vill höja nivåerna så högt. Reduktionsmedel ger mindre utsläpp av koldioxid vid förbränning, men gör i sin tur att drivmedlet blir betydligt dyrare.

Miljöpartiet föreslår därför att stadsborna ska betala för den ökade reduktionsplikten. Förslaget innebär att de som har möjlighet till kollektivtrafik ska betala mer om man äger en bil. I praktiken skulle det bli en form av vägavgift för personer som kör fossildrivna bilar i bland annat storstäderna. Samtidigt skulle bränslepriserna ligga kvar på samma nivåer som idag, så det inte påverkar de som bor på landsbygden och har behov av att använda bilen. Hur mycket avgiften skulle bli är oklart, men den kan komma att bli dyr.

Storstadsbor måste ställa in sig på att betala mycket, mycket mer, säger Daniel Helldén, språkrör för Miljöpartiet, till Göteborgs-posten.

Andra partier har föreslagit fler åtgärder för att samtidigt öka reduktionsplikten utan att landsbygden drabbas. Exempelvis har Socialdemokraterna lagt fram ett förslag om tankrabatt till de som bor utanför städerna.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!